היישום אינו מחובר לאינטרנט

ספרות ילדים חרדית מול חילונית

עבודה מס' 020354

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הספרות והשירה החרדית והחילונית בישראל, הצגת מאפייניהן השונים, בחינת מידת העברת מסרים וערכים באמצעותן ועוד.

7,602 מילים ,18 מקורות ,1994

תקציר העבודה:

ספרות הילדים היותה מאז ומתמיד מקור לא אכזב עבור הילדים לרכישת ידע על כל גווניו: בהלכי החברה, בצורות התנהגות, במושגים לשוניים וכד'.
הספרות היתה קיימת עוד לפני הקמת המדינה אולם הקמת המדינה נתנה לה דחיפה עצומה: הוצאות ספרים רבות מתמחות רק בנושאי ספרות ילדים וכותבי השירים לילדים גם הם התרבו.
לגבי ספרות הילדים החרדית הדבר השתנה מהקצה אל הקצה. עד להגעה לארץ כמעט ולא הופיעו ספרים לילדים. הספרות היחידה היו הספרים המפורסמים של ליהמן- הסופר החרדי, אולם גם הם היו לנוער המתבגר.
ספרות הילדים יכלה להביע ערכים במספר רב שח צורות. יש שתי רמות מידע: האחת מפורשת- מוצהרת בקול ונתפשת מחייבת יותר עקב כך, והשניה- תוקפת, אך אפקטיבית לא פחות. שתיהן מהוות מטאפורה גם לתמונת המצב הבלתי מאוזנת בתחום מחקר ספרי הילדים בישראל. גונן (1991) טוענת כי רוב המחקרים בישראל דנים בקשר שבין הטקסט לערכים המועברים דרכו אך מעטים מאוד מהמחקרים בנושא מתייחסים לאיור, למרות תרומתו לכך. יש לזכור כי דווקא הצורה החיצונית היא הקובעת לא אחת את גורל הספר כולו.
גונן (1991) טוענת כי קיימות שלוש הנחות כלליות באשר לקשר שבין חברה וספרות. שתיים מהן תפשו את הספרות כאמצעי לשליטה חברתית הפועלת כמחזקת, מאשרת ומייצבת ערכים ונורמות תרבויות קיימות, או מיישמת כמעצבת המשפיעה על עמדות הנחשבות לרצויות או לבלתי רצויות. הגישה השלישית תופשת את הספרות כמשקפת את החברה שבה נוצרה, כלומר, פועלת כסימפטום ולא כסיבה להשתנות חברתית ובכל היא נתפשת כסוכן סטטי. גישה זו המוגדרת כ"תיאוריית ההשתקפות" תופשת את הספרות כמשקפת מכלול של אספקטים כלכליים, משפחתיים, מוסריים, אקולוגיים, פוליטיים ועוד, והיא מרכזית במפגש בין הסוציולוגיה והספרות. הגישה, המעבירה את תכניה של התרבות דרך ספרותה מדגישה דטרמניזם תרבותי, משום שאינה לוקחת בחשבון השראות אינדיבידואליות אפשריות.
כמו כן לא ברור אם הערכים החברתיים המועברים בספרות אכן נמצאים גם בחברה, או שמא הם נעדרים ממנה ולכן נמצאים בספרותה כאידיאל. היו מקרים כי דווקא בתקופות פרועות וחסרות יציבות החלה להיכתב ספרות לילדים שיותר מששיקפה ערכים לאומיים ומוסריים קיימים, הדגישה את המגמות הרצויות שאליהן קיווה המבוגר לחבר את הדור הצעיר וביטאה רצון ומשאלה יותר מאשר את המציאות. עם זאת רוב המחקרים אותם סוקרת גונן מצאו כי יותר משהספרות מדגישה ערכים החסרים בחברה, היא משקפת נאמנה את הערכים המצויים בה והדבר נכון פי כמה בספרות הנכתבת לילדים הנתפשת כערוץ המכוון להעברה תרבותית.

מטרת עבודה זו היא לסקור את הספרות (ובכלל זה שירה) החרדית והחילונית לילדים בארץ, על מנת לראות מהם המאפיינים שלהם. תכליתה הוא להעריך באיזו מידה מועברים מסרים וערכים באמצעות ספרים אלו ומה השוני בין הספרות החילונית לדתית.
העבודה תסתמך בעיקר על ניתוחים שכבר נערכו בנושא אולם גם על מקורות ראשוניים. לצורך איסוף מקורות ראשוניים על ספרות הילדים חרדית נעזרתי במורה מהמגזר החרדי.


תוכן העניינים:
1.פתיחה ומטרת העבודה
2.הקדמה- הקשר בין התרבות והקניית הערכים
3.תפקיד ספרות הילדים החילונית
4.מטרת ספרות הילדים החרדית
5.דוגמא פרטית להבדלים- מין ומוות
6.סיכום
7.ביבליוגרפיה

מקורות:

אולשייקו, בנט (תשל"ב), מה ואיך נאמר לילדנו, תל-אביב, אותפז.
אריקסון, א. (1950), ילדות וחברה, תל-אביב.
בלום,אורי (תשל"ד), "לבעית החינוך לערכים בימנו",שבילי החינוך, תשל"ד.
ברוך,מירי (תשנ"א), ילד אז ילד עכשיו, תל-אביב, ספריית הפועלים.
ברוך,מירי ומאיה פרוכטמן (1982), לכל שיר יש שם, הוצאת פפירוס,אוניברסיטת ת"א.
ברוך מירי ומאיה פרוכטמן 1984), מחקרים בספרות ילדים, הוצאת הספרים של הסתדרות המורים בישראל.
גונן רות, מסרים ערכיים בספרי ילדים ישראליים מאוירים לגיל הרך בין השנים 1984-1948, אוניברסיטת חיפה, 1991.
הראל, שלמה (תשנ"ב), הילד והחיים, תל-אביב, הוצאת עופר.
הרטמן,יוסף, החינוך במשנת חב"ד, רשת אהלי יוסף יצחק, תשמ"ה.
.מלחי אסתר, "ספרות הילדים החרדית כתופעה תרבותית ישראלית", בתוך הראל ש., (עורך), באמת?, בית ברל, 1993.
מסלובטי נ., דור-שב ז. (1989), "הקשר בין שמירת המסורת הדתית לבין התחומים השונים במבנה הערכים של מתבגרים הלומדים בעיר גדולה בישראל", בשדה חמד, 15.
נווה, חנה (1983), בשבי האבל, תל-אביב, הוצאת הקיבוץ המאוחד.
סמילנסקי, שרה (1981), תפיסת המוות בעיני ילדים, חיפה, 1989.
פרוכטמן,איה (1989), לשונה של ספרות, עיוני סגנון ותחביר בספרות העממית, הוצאת ד' רכס.
קרן, נירה (1971), אבא של אפרת, תל-אביב, ספריית הפועלים.
רגב, מנחם (1985), בדרכי הספרות לילדים, תל-אביב, הקיבוץ המאוחד, ספריית הפועלים.
רגב, מנחם (תשנ"ב),ספרות הילדים- השתקפויות, תל-אביב, אופיר.
רגב, מנחם, "ספרות ילדים ותיאולוגיה", איגרת לחינוך, 1991,89 .

תגים:

מסורת · תרבות · ספר · שירים · חינוך · דתי · חילוני · אמונה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ספרות ילדים חרדית מול חילונית", סמינריון אודות "ספרות ילדים חרדית מול חילונית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.