היישום אינו מחובר לאינטרנט

תל"י וקשייה

עבודה מס' 020288

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת תכנית הלימודים היהודית להעמקת הזהות היהודית, עמידה על יחודה,על מאפייניה , על קשייה ועוד.

4,813 מילים ,23 מקורות

תקציר העבודה:


ראשי פרקים -
1.מבוא והצגת הנושא

2.רקע תאורטי

3.תוכניות הלימודים בזהות יהודית
א. הקשיים
ב. התוכנית

4.סיכום העבודה

5.ביבליוגרפיה


מבוא והצגת הנושא
בעבודה זו אעסוק בזהות ובזהות יהודית כנושא להעברה בכיתות הלימוד.
זהות תלויה ברצונו של הצעיר להכיר את עברו ולכונן המשכיות רצופה עם חוויות
העבר שלו. על מנת להשלים את חיפוש אחר הזהות חייב המתבגר למצוא מענה
לשאלה "מי אני?". עליו גם ליצור אוריאנטציה כלשהי לגבי העתיד ולההתמודד עם
השאלה "לאן פני, ומה ברצוני לעשות בעתיד"?. על המתבגר לפתח מחויבות כלפי
מערכת הערכים הנורמאטיבית של החברה--אמונות דתיות, מטרות מקצועיות,
השקפת עולם- ולהסכין עם המינות שלו.
הדת היהודית הינה הדת העתיקה ביותר בעולם שנשתמרה בצורתה המקורית מאז
ימי קדם. דתות רבות ולאומים רבים קמו מאז היות הדת היהודית לדת ואף לא
אחת מהן הצליחה להחזיק מעמד.
היהדות עמדה בפני מטלות רבות במהלך ההיסטוריה ובפני סכנות קיום, כמובן רק
לכאורה, אולם הצליחה לקום מהריסותיה ולחדש את עצמה כמקודם. אין חולק על
כך כי היהדות הינה הדת המורכבת ביותר והשולטת ביותר על כל חלק מחלקי
החיים, החל בלידה וכלה במות האדם ואף לאחר מכן. אין עוד דת בה נתפרסמו
כתבים ופרשנויות והגיגים כמו היהדות, והיד עוד נטויה.
עקב הטענה שחזרה ונישנתה ע"י אנשי הגות וחינוך, כי חיזוק הזהות היהודית
מצריך שינוי בסיסי ברמה של עיצוב התפישה החינוכית הכוללת הוקמה ביוזמתם
של הורים, אשר ביקשו לחדד את הזיקה ליהדות, ובעזרת המשרד לחינוך ותרבות,
תוכנית מיוחדת המגדירה את לימודי היהדות, או יותר נכון, את לימודי התודעה
היהודית. לימודים אלו הינם לימודים משלימים למערכת החינוך הרגילה, ולא
באים במקומם, והם כוללים במסגרת המטרות מערכי שיעור מסודרים הכוללים
מגוון נושאים ותכנים העוסקים בנושא: חינוך יהודי, מורשת ישראל, מחשבה
פילוסופית, מחשבת הדורות, והיסטוריה יהודית. כמובן שהתוכנית מותאמת
לרמות השונות של התלמידים וכן לרמות השונות של הידע ביהדות, כך שכל תלמיד
יוכל לקלוט את המסרים, ובמידת האפשר לנצל אותם לתועלתו.
במסגרת תכלית הקורס הקו המנחה הוא חינוך יהודי ישראלי; הכרת המורשת
היהודית, טיפוח הזהות היהודית, טיפוח ההכרה הפנימית וההזדהות הנפשית של
הלומד עם מורשת היהדות, כפי שזו באה לידי ביטוי בהווי, במנהגים ובאורח
החיים הדתי מסורתי, על מנת שיראה את עצמו כיהודי גאה לכל דבר ועניין.
מטרת עבודה זו היא לסקור את תוכנית הלמודים הזו, הנקראת תל"י על מנת
לעמוד על יחודה ועל המאפינים המיוחדים שלה. אקרמן (1987) טוען כי בתי-ספר
תל"י (תיגבור לימודי יהדות) בירושלים הוקמו בעקבות יוזמה ומאבק של קבוצות
הורים שחשו כי המערכת החינוכית אינה מספקת את צרכיהם. מטרת החינוך
בתל"י היא להעמיק את הידע והקשר של הילד ליהדות, לפתח את זהותו היהודית,
בלי להטיל עליו מחוייבויות מעשיות, ותוך סובלנות וקבלה של המיגוון הקיים
בעולם היהודי. הפולמוס סביב הקמת בתי-הספר של תל"י משקף את המתחים
הקיימים בחברה הישראלית בכלל, ובהתייחסות למערכת החינוך בפרט. תל"י
מהווה פריצת דרך לקראת הקמת בתי-ספר שיענו על מיגוון הדרישות והצרכים של
האוכלוסייה.
טיילור מסיק כי שלב ראשון בתהליך פיתוח תכנית לימודים הוא שלב ניסוח
המטרות החינוכיות, ועל כן חלק ראשון יעסוק בסקירת הזהות והזהות היהודית,
שהיא המטרה העיקרית של התוכנית. סקירת התוכנית תובא גם כן היות והיא חלק
בלתי נפרד מפיתוחה.
בסיום העבודה אביא רעיונות משל עצמי, וכן הערות שאמצא לנכון להעיר.

מקורות:

אלון מ. הסיכוי הניצחי-נוער ושינוי חברתי, הוצאת ספרת הפועלים, 1986.
גולדרינג, אלן זיסנויין, דוד, "פיתוח זהות יהודית: הורים ובתי הספר של רשת תל"י", עת לעשות, 1989, 1.
גולדרינג אלן ב., פיתוח זהות יהודית: הורים ובתי הספר של רשת תל"י , עת לעשות, חוברת 2, 1989, עמודים 105-111.
גולדרינג א., תל"י- חינוך דתי ישראלי חילופי, אוניברסיטת ת"א, תש"ד.
הורוביץ, תמר, "בחירת בית-ספר בידי הורים כמנוף לשינוי חברתי וערכי: חקירה אתנוגרפית בשני בתי-ספר ייחודיים בעלי גוון ערכי בירושלים", מגמות, ל"ו 2-3, 1994, .293-278
הרמן ש. זהות יהודית -מבט פסיכולוגי חברתי, הספריה הציונית ע"י ההסתדרות הציונית ההעולמית, ירושלים, תש"ם.
זיו ש., כמות הידע של תלמידי כיתות יא-יאא בבית הספפר החילוני במושגים ביהדות המעוגנים בתוכנית הלימודים בספרות העיברית בכיתות אלו, אוניברסיטת ת"א, 1977.
זילברשטיין משה, "תוכניות הלימודים החדשות והמורים האוטונומיים", בתוך, רוזנבליט גורי שרה ואחרים (עורכים), פיתוח והערכת של תוכניות לימודים, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, 1988.
זילברשטיין משה, "האם תוכנית הלימודים היא חלק מפיתוחה", בתוך, רוזנבליט גורי שרה ואחרים (עורכים), פיתוח והערכת של תוכניות לימודים, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, 1988.
יגיל ד., מחקר השוואתי של הזהות היהודית והזהות הישראלית של בני הקיבוצים ובני הנוער האחרים במדינת ישראל, אוניבסיטה העיברית,1973.
כרמון א.,החינוך בישראל-סוגיות ובעיות, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשמ"ה.
לוין ישראל, "תל"י - דגם חדש לחינוך יהודי-ציוני בישראל", שדמות,קי"ב, ,1990 62-33.
מאירי, ב., אנתרופולוגיה שימושית, ירושלים, 1955.
מוס א.ר., תיאוריות על גיל ההתבגרות, הקיבוץ הארצי, 1989.
מינקוביץ א., בעיות פסיכולוגיות בהוראת התנ"ך, ירושלים, תש"ד.
משרד החנוך והתרבות, אתגרים,לקט יוזמות חינוכיות,ת"א, תשמ"ח.
משרד החינוך והתרבות, תיאור פרויקט התל"י, ירושלים, 1989.
שבייד הכרת העם היהודי בחינוך בישראל,ירושלים, תשל"ג.
שמידע,מ., חינוך חברתי בבית הספר העל יסודי.תל-אביב,1979.
שמידע מ., "חינוך וחברה וזיקת הגומלין בינהם במשך הדורות", בתוך, רוזנבליט גורי שרה ואחרים (עורכים), פיתוח והערכת של תוכניות לימודים, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, 1988.
שפירא ר., יחודיות חינוכיות וחברתית-בתי ספר ייחודיים, אוניברסיטת ת"א, 1988.
ELLEN GOLDRING, "FOR CHOOSING A PRIVATIZED PUBLIC SCHOOL PARENTS' MOTIVES SYSTEM: AN ISRAELI EXAMPLE",EDUCATIONAL POLICY, 5 [4], 1991, 412-426.
WALTER ACKERMAN, SHOWSTACK, GERALD "ALTERNATIVE IN ISRAELI EDUCATION", CONSERVATIVE JUDAISM, 40[1], 1987, 67-80.

תגים:

התבגרות · יהדות · חינוך · אמונה · הוראה · לימוד

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תל"י וקשייה", סמינריון אודות "תל"י וקשייה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.