היישום אינו מחובר לאינטרנט

איש המשפחה והנווד המסתגף - אחדות האשראמות באפוס המהבהרטה

עבודה מס' 060776

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ארבע תקופות החיים, אידיאל הסגפנות והמתח בין שני האידיאלים (איש המשפחה והנווד המסתגף) .

5,612 מילים ,16 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

האפוס "מהבהרטה" (להלן: מהבהרטה) המתוארך בערך מהמאה השלישית לפנה"ס, מכיל את הבהגודגיטא, שמשמעותו שיר האל. כרך זה יחד עם הברהמהסוטרות והאופנישדות נחשב כאחת משלוש הדרכים לודנטה, המהווה את שיא המחשבה הברהמנית. אידיאל המחשבה הברהמנית הינו שחרור הנפש משיעבודה בעולם (סמסרה). הסמסרה נתפסת כחזרה מחזורית אינסופית, המסומלת לעיתים קרובות כגלגל המציג את מחזוריות החיים והמוות ומופעלת על ידי חוק הקארמה, שהוא חוק מעשיו של האדם. מעשיו של האדם הינם פועל יוצא של מעשיו הקודמים וגורם למעשים הבאים עליהם ועל פי איכות מעשיו, עתידה נפשו ללבוש כסות חדשה לאחר מותו, כלומר גוף חדש שיהיה בעתיד בעל מעמד שונה בגלגולו החדש, אשר ינוע באותו מעגל מחזורי אינסופי של החיים.
אותה חזרה אינסופית בגלגוליו של האדם מולידה את האימה הגדולה שממנה רוצה האדם לצאת ולהשתחרר, כאשר במהבהרטה קיימת הצעת הדרך או הדרכים הכרוכות זו בזו, אשר מובילות למוצא מאותו מעגל קסמים אינסופי. הדרכים הן דעת, מעשה ודבקות.
בחייו של האדם ארבע תקופות המהוות בעצם גלגול של מחזור חייו ומאידך, אמורות דרכים אלו להוביל את האדם להשגת שחרורו השלם. ארבע התקופות הן: תלמיד, בעל בית, יושב יער וסגפן נודד. החוקים המכוונים לתקופות אלו, נמסרו על פי המהבהרטה על ידי ויוסואן, אל השמש, למאנו, אבי האנושות, אשר העבירם לבנו מהאראג'ה איקשואקו, מלך כוכב הארץ, חוקים המהווים למעשה את מדע היחסים של האדם עם העליון, היינו האל. (פרבהופאדה, 190:1985)
הדבקות, שהיא הדרך האחרונה המובילה לשחרור, היינו הסגפנות, הינה השלב החשוב ביותר בחייו של האדם. יחד עם זאת, תישאל השאלה, האם לא קיימת סתירה בין האידיאל הסגפני, המוביל לאינות, לבין האידיאל של איש המשפחה.

בעבודתי ארצה לטעון כי סתירה זו אינה קיימת, כל עוד קיימים מחזורי החיים האינסופיים והבלתי פוסקים, כאשר כל מחזור חיים אמור להיות שלב בתיקון נפשו של האדם מהשלב הקודם, עד אשר יגיע לשחרור. למעשה, עצם שקיומו של האדם וחיותו, מעידים על כך שנפשו זקוקה לתיקון והוא אמור להגיע לאותה דבקות שתחבר אותו עם הברהמה. על כן עליו להמשיך את מחזור חייו כל עוד לא ניתק מהגשמיות לנצח ויתאחד עם הברהמה.
חשיבות ארבע התקופות, כאשר מחד נמצא האידיאל של בעל המשפחה, אשר על פי הוודות הוא עליון על שאר הקבוצות משלוש התקופות האחרות, מאחר שהוא נושא בעול כלכלתן של כל השלוש (סמריטי מאנו, 89 :12). מאידך, קיים הסגפן הנודד, האמור להגיע לפיסגת התפתחותו הנפשית, להתעלם מהמציאות הגשמית והארצית ולהתאחד עם הברהמה. ברור הדבר שללא ההכשרה שיקבל בעת שיעבור את שלושת השלבים, היינו שלוש האשארמות, לא יהיה כשיר ונכון נפשית להגיע למצב האידיאלי שבו יוכל ליטוש את כל ההוויה הגשמית ולהגיע לפיסגת השגתו המובילה לאיחוד עם הברהמה. כיוון שכך, אמור האדם לעבור את ארבע האשראמות, כאשר הראשונה בהן היא הלמידה, השניה היא היותו איש משפחה ומפרנס של המערכת המשפחתית כולה, השלישית היא ההכנה לקראת השלב הרביעי של הסגפנות. האידיאל של איש המשפחה קיים, כיוון שהוא זה המספק את התשתית החיונית לצורך הגעה לאידיאל השחרור, שהוא בעצם האידיאל הקוסמי אשר אמור להגיע באחרית הימים.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א: ארבע האשראמות
פרק ב: אידיאל הסגפנות
פרק ג: איש המשפחה והסגפן הנודד - המתח שבין שני האידיאלים
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

מולכו, ש., (תר"ץ), ספר המפואר, ירושלים.
נחמן, רבי, מברסלב, (תשנ"ו), סיפורי מעשיות משנים קדמוניות, מכון "תורת הנצח", ירושלים.
פרבהופאדה, ב.ס., (1985), בהגוד-גיתא כמות שהיא, הוצ' בהקתיודאנתה, תל-אביב.
פרקי אבות, (תשט"ו), מכון קלרק, ירושלים.
שולמן, ד., "הגיבור הטראגי באפוס ההודי: מותו של קארנה לפי ויליפוטור-אלוואר", דברי האקדמיה הישראלית למדעים ו' (11), תשמ"ד, ע"מ 215-241.
שפילברג, ח., (1990), הודו אמונות ודיעות, הדר, תל-אביב.
Astika van Buitnen, J,A,B, (ed. trans.), (1978), The Mahabharata: The Book of the Beginnig, The University of Chicago Press, Chicago London.
Doniger-O'Flaherty, W., (1975), Hindu Myths, Penguin Books, Middlesex.
Doniger, W., Smith B.K., (1991), The Laws of Manu, Penguin, London.
Embree, A.T., (ed.), (1958) [1988], Sources of Indian Traditon, Columbia University Press, New York.
Flood, G., (1996), An Introduction to Hinduism, Cambridge University Press, Cambridge.
Kawthekar, P.N., "Tales of Wisdon in the Mahabharata",
In: S.P. Narang, (ed.), Modern Evaluation of Mahabharata, Nag Publishers, Delhi, 1995, pp. 141-143.
Mahabharata, (1994), (trans. M.N. Dutt), vol, 4, Parimal Pubkications, Delhi.
Misra, P.K., "Tale of Khandava Forest Legend and Navagunjara Image", 1995
In: S.P. Narang, (ed.), Modern Evaluation of Mahabharata, Nag Publishers, Delhi, 1995, pp. 144-148.
S.A. Shastri, "The Mahabharata in World Literature", In: S.P. Narang, (ed.), Modern Evaluation of Mahabharata, Nag Publishers, Delhi, 1995, pp. 9-12.
Wader, A.K., "Classical Literature" , In: Basham, A.L., (ed.), (1975), A Cultural History of India, Clarendon Press, Oxford., pp. 170-196.

תגים:

מזרח · אשראמות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "איש המשפחה והנווד המסתגף - אחדות האשראמות באפוס המהבהרטה", סמינריון אודות "איש המשפחה והנווד המסתגף - אחדות האשראמות באפוס המהבהרטה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.