היישום אינו מחובר לאינטרנט

"תמול שלשום" לעגנון

עבודה מס' 062854

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח דמותו של הכלב בלק.

8,554 מילים ,26 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

דמותו של בלק הכלב, הדמות המופלאה ורבת הסמלים זכתה לפירושים שונים ומעניינים ולא לחינם.
אישיותו של בלק מצרפת בתוכה הרבה תכונות שונות וסותרות, ייסורי גוף ונפש, סטירה וקומדיה, תוקפנות ועצבות, לעג ורחמים, חייתיות וחקרנות, מציאות חלום, אשפה ורגשות, חתירה לאמת וטירוף נוקמני, נוסטלגיה וסיוטי געגועים, כל אלה מצטרפים לתערובת שיסודותיה אינם מתמזגים ושום פירוש לא יוכל לה, גם ניסיון למקם אותה בזיקה ברורה לשאר היסודות שברומאן הוא בעייתי מלכתחילה.

רוב פרשני הספרות, כדי "לפתור" את בעיית בלק הכלב ותפקידו בתוך הרומאן, נטו לראות את גיבור הרומאן, יצחק קומר, ובלק הכלב כשניים שהם בעצם אחד, הווה אומר, אחדות מורכבת אחת, בלק כאלטר-אגו של יצחק קומר (כמו אליעזר שבייד, משולם טוכנר, יעקב כץ ועוד), או בלק כראי של צד מסוים מתוך נפשו של קומר (הלל ברזל ואחרים).
בכל אופן, כמעט ואין אחד (או אחת) ממבקרי הספרות ומפרשניה שלא הקביל (אנאלוגית) בין יצחק קומר לבלק, כמעט בכל תחום אפשרי.

לעניין המחשבות הדתיות של בלק, העדפתי להעניק לבלק את הזכות לגלות מה יתר בו ועצמאי (שרה הגר) לפחות בנושא הזה, מעבר לקשר עם יצחק קומר.
מחשבותיו הדתיות של בלק נחלקות (אם לא באופן סכמאטי) בין אמונה לכפירה, בין אלוהי לשטני ובין צדיקות לרשע {אורי סלע}.
אוסיף ואומר, כי בבלק קיימים יסודות המזכירים נביא טיפוסי, כמו: דברי תוכחה שהם לעיתים גלויים על פני הטקסט ולעיתים סמויים (זנבו של בלק), חלומותיו של בלק ועוד.
בעבודה זו אעזר בסממנים הללו ובעוד אחרים כדי להראות את החלוקה של בלק לשני הקטבים הסותרים שמהווים את מהותו {אמונה- כפירה}.

תוכן העניינים:
הקדמה- סקירה ספרותית
מבוא
זנבו של בלק כמטה תוכחה
מהות שמו של הכלב בלק
צביעה כמשיחה
בלק בצד האמונה

בלק בצד הכפירה:
בין בלק לישו,
* זיקה ליהדות
* על הרוחות
* דברי תוכחה
המשל והנמשל
* חיים או מוות
* קומר ויהודה איש קריות

סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

בן דב ניצה, "לא יעקב שמך? אמר לו יצחק שמי" "יצחק קומר ואבות האומה", "כלב משוגע ושגעון הביקורת", אהבות לא מאושרות, עם עובד, 1997, עמ' 386-355.
ברזל הלל, "רומן מול רומן" ("תמול שלשום" - "המשפט"), "בין סמל לאלגוריה" ("כלב חוצות" מתוך"תמול שלשום" - "חקרי כלב"), בין עגנון לקפקא - מחקר משווה, בר אילן, רמת גן, 1972, עמ' 281-219.
ברשאי אבנועם (עורך), ש"י עגנון בביקורת העברית, כרך א': סיכומים והערכות על יצירתו, כרך ב': פרשנות לרומאנים, האוניברסיטה הפתוחה והוצאת שוקן, תל אביב, תשנ"ב, עמ' 337-257.
גרנות משה, "בלק - כיצד שמים את הקורא ללעג", עגנון ללא משווה,הוצאת ירון גולן, 1991, עמ' 63-56.
הגר שרה, ""תמול שלשום" - התהוות המבנה ואחדותו", ש"י עגנון - מחקרים ותעודות, בעריכת גרשון שקד ורפאל וייזר, מוסד ביאליק ירושלים, 1978, עמ' 194-154.
ורסס שמואל, זיקתו של עגנון למורשת ספרותנו, ש"י עגנון כפשוטו, מוסד ביאליק ירושלים, 2000, עמ' 123 ואילך.
טוכנר משולם, "על תמול שלשום", "גיבורו של תמול שלשום", ""תמול שלשום" ו... קפקא", פשר עגנון, אגודת הסופרים בישראל ליד הוצאת "מסדה" בע"מ, 1968, עמ' 93-62.
כנעני דוד, "הנגלות והנסתרות ביצירתו של ש"י עגנון", בינם לבין זמנם, ספריית פועלים, מרחביה, 1955, עמ' 36-9.
סלע אורי, "מסה על הכלב בלק", מכתם לעגנון, ידיעות אחרונות וספרי חמד, 1994.
עוז עמוס, "אשמה ויתמות גורל, מקרא ב"תמול שלשום"", שתיקת השמיים, כתר, 1993, עמ' 219-73.
ערפלי בועז, רב-רומאן, חמישה מאמרים על "תמול שלשום" מאת ש"י עגנון, הקיבוץ המאוחד, 1998.
פוקס אסתר, אומנות ההיתממות: על האירוניה של ש"י עגנון, מכון כ"ץ לחקר ספרות העברית, תשמ"ה.
צמח עדי, "הרגל המתוקה", קריאה תמה, מוסד ביאליק, ירושלים, 1990, עמ' 39-25.
קורצוייל ברוך, "תמול שלשום, הערכה כללית", "על בלק הכלב הדמוני", מסות על סיפורי ש"י עגנון, שוקן, ירושלים ותל - אביב, תשכ"ג, עמ' 115-95.
שביד אליעזר, "כלב חוצות ואדם", שלוש השמורות, עם עובד, תל - אביב, 1963, עמ' 61-50.
שה - לבן יוסף, "תמול שלשום", שמואל יוסף עגנון, הוצ' צ.ליינמן, תל - אביב, תש"ז, עמ' 170-169.
ש"י עגנון, "תמול שלשום", שוקן, ירושלים ותל - אביב, 1998.
שקד גרשון, אמנות הסיפור של ש"י עגנון, ספריית פועלים, מרחביה ותל - אביב, 1973.
שריבוים דבורה, "חלומו של הכלב בלק", פשר החלומות ביצירותיו של ש"י עגנון, פפירוס - אוניברסיטת תל - אביב, 1993, עמ' 132-93.
באנד אברהם, "החטא ועונשו" ב"תמול שלשום", מולד, א (1) (סדרה חדשה), תשכ"ז, עמ' 80-75.
באר חיים, "ממי קיבל בלק את אוזניו הקצרות", הארץ, מוסף לתרבות ולספרות, 22 יולי 1988.
באר חיים, "קשורה בו ככלב: קריאה ב"תמול שלשום" של ש"י עגנון", הארץ, 24 ספטמבר 1993.
בוסק מאיר, "לפרשת הכלב בלק ב"תמול שלשום"", מאזניים, מ"ד, 1977, עמ' 142-140.
יפה אברהם בנימין, "שלשת היוחסין של הכלב בלק", הארץ, 24 מאי 1985, עמ' 18.
"הברית החדשה", העתקה חדשה מלשון יוון ללשון עברית, הוצ' חברת תורת ה' התמימה, 2000.

תגים:

בלק · דמות · דתי · הכלב · כמגלם · מחשבותיו · עגנון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא ""תמול שלשום" לעגנון", סמינריון אודות ""תמול שלשום" לעגנון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.