היישום אינו מחובר לאינטרנט

אסכטולוגיה אפוקליפטית בספר זכריה

עבודה מס' 040866

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: אסכטולוגיה ואפוקליפסה בנבואה המאוחרת, נבואות זכריה במחקר וניתוח של פרק יב' פסוקים 10-14.

5,402 מילים ,17 מקורות

תקציר העבודה:

פרק 12 בספר זכריה פותח בנבואה המתארת מלחמת גויים על ירושלים. לאחר שייאספו על ירושלים כל גויי הארץ, תחול תפנית במלחמה וידם של בני ירושלים ויהודה תהיה על העליונה. בפסוק 10 , לאחר תום המלחמה והשמדת הגויים, מתחיל לפתע תיאור של מספד שיערוך העם לאחר המלחמה.

תאור המספד בפסוקים 10-14 (ויש הכוללים בקטע גם את הפסוק הראשון בפרק 13), היווה במהלך הדורות מושא למחלוקת פרשנית רבה. הנסיונות להגיע אל פירוש סביר של הקטע, פירוש שיהלום הן את ההשקפות לגבי תאריך חיבור הטקסט והן את הרעיונות התיאולוגיים שעומדים מאחוריו, התבססו על שתי סוגיות עיקריות:
1. מה מהות המשפט "והביטו אלי את אשר דקרו" ומיהו הנדקר המוזכר כאן?
2. למה מושווית עוצמת המספד ומיהו או מהו הדדרמון שבבקעת מגדון?

חוקרים מודרניים, יהודים כנוצרים, מבססים את פרשנות הטקסט על תפיסת הנבואות בזכריה 12-14 כחזונות אפוקליפטיים, המהווים התפתחות מאוחרת יחסית של האסכטולוגיה הנבואית הקלאסית. פרשנים מסורתיים נוהגים בטקסט כבטקסטים הנבואיים הקלאסיים, המאופיינים בנבואה שליחית והיסטורית-ריאלית, ומחפשים את זהות הישויות המוזכרות בטקסט בהיסטוריה היהודית.

מובילי הדרך בתפיסה החדשה של האסכטולוגיה היהודית המאוחרת הם ללא ספק פלוגר (1968) והנסון (1975). אולם כבר אצל קויפמן (1947) ואופנהיימר (תשמ"ד) אנו עדים להתחדשות המחקרית בתחום חקר הנבואה הישראלית הקדומה.

התיאולוגיה הנוצרית מתייחסת לטקסט, המוזכר בברית החדשה מספר פעמים, כאל התגלמות חרטת עם ישראל על רצח ישו המשיח, ומכאן שהיא רואה בו חזון אסכטולוגי משיחי ממדרגה ראשונה (Heater, 1987). אולם רובו ככולו של המחקר החדש נמנע מלזהות את הישות המוזכרת בקטע עם ישו, ומכוון עצמו לחזון אחרית הימים כללי יותר.

בראשית העבודה אסקור את ההגדרות השונות שניתנו במחקרים לאסכטולוגיה היהוגית, ואת ההבחנה המרכזית בין הנבואה הקלאסית לבין הנבואות המאוחרות - האפוקליפטיות. בהמשך אדון בפרשנויות השונות שיוחסו לסוגיות הקשות בטקסט, וביחסן לתיאוריות הכלליות על מקומו של זכריה בנבואה הישראלית.

בסופו של דבר ברצוני להציג את המסקנה הכללית, כי פרק זה מבטא ייאושו של המוסד הנבואי מן המציאות המרה ומתקוות הגאולה הקודמות, ואת נסיונו לנתק את רעיון הגאולה מן הההיסטוריה ולהכניסו למסגרת המבטיחה של חזון אחרית הימים הרעיון המשיחי, שאת ניצניו אנו רואים רק בשלב מאוחר יותר בהיסטוריה היהודית, נמצא בשלב זה עדיין בכלוב הרעיון של "יום ה'", כאשר אלוהים הוא לבדו הגואל ואינו כלול בין מושאי הגאולה. הוא אשר יביא תקומה לציון ויחזיר את תהילת בית דוד באמצעות הקונספציה של מלחמת הגויים האחרונה.

דמות הנדקר המופיעה בטקסט ומנהג המספד אליו מושווה המספד בתום המלחמה, משקפים את השימוש שעשתה הנבואה החדשה, האפוקליפטית, בהיסטוריה היהודית לצורך ביטוי חזון הקץ. לעומת זאת, הניתוק מן ההויה הקיימת ומן האכזבות הקשות שנחלה שיבת ציון, משתקף בקושי העצום לייחס את הטקסט, על מרכיביו, לאירועים או לתקופות ספציפיות המוכרות לנו מן ההיסטוריה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. אסכטולוגיה ואפוקליפסה בנבואה הישראלית המאוחרת
3 מקומן של נבואות זכריה במחקרים
4. "והיה ביום ההוא" - נוסחא אסכטולוגית
5. "...והביטו אלי את אשר דקרו..." (12:10) - מי הנדקר?
6. "...כמספד הדדרמון בבקעת מגדון" הדדרמון - האיש או המקום?
7. בית דוד והמשפחות האחרות
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה

מקורות:

אופנהיימר, ב., תשמ"ד, הנבואה הקדומה בישראל, מאגנס, ירושלים.
בר יוסף, א., 1990, חגי, זכריה, מלאכי, אור עם, תל אביב.
זר כבוד, מ., תשי"ז, הספרים חגי, זכריה ומלאכי, קרית ספר, ירושלים.
הופמן, י., 1977, הנבואות על הגויים במקרא, הקיבוץ המאוחד, תל אביב.
הופמן, י., תשל"ח, אחרית הימים וביום ההוא, בית מקרא, עא, ע' 444-435.
טור סיני, נ.ה., 1967, פשוטו של מקרא, כרך שלישי, ב', קרית ספר, ירושלים.
מירנסקי, א. ואחרים (עורכים), 1976, תריעשר, כרך שני, מוסד הרב קוק, י-ם.
סגל, מ.צ., 1950, נביאים אחרונים, דפוס אילון, תל אביב.
קויפמן, י., 1947, תולדות האמונה הישראלית מימי קדם עד סוף בית שני, כרכים 3-4, מוסד ביאליק, תל אביב.
קלוזנר, י., 1954, הנביאים, מדע, ירושלים.
Hanson, P.D., 1975, The dawn of Apocalyptic, Philadelphia.
Hanson, D.P. (ed.), 1983, Visionaries and their Apocalypses, Fortress Press, Philadelphia.
Larkin, K., 1994, The Eschatology of Second Zecharia, Pharos, Neth.
Ploeger, O., 1968, Theocracy and Eschatology, John Knox Press, Virginia.
Laato, A., 1992, Josiah and David Redivivus, Almqvist Wiksell Int., Stockholm.
Heater, H., 1987, Zechariah, Lamplighter Books, Michigan.

תגים:

בית שני

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אסכטולוגיה אפוקליפטית בספר זכריה", סמינריון אודות "אסכטולוגיה אפוקליפטית בספר זכריה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.