היישום אינו מחובר לאינטרנט

סוכר בממלכת הצלבנים בשנים 1099-1291

עבודה מס' 071086

מחיר: 279.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהן התמורות אותן ביצעו הצלבנים בארץ ישראל בתחום תעשיית הסוכר בין המאה ה-11 למאה ה-13?

5,926 מילים ,14 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

ב-15 ביולי 1099 פרצו הצלבנים את חומות ירושלים וכבשוה, לאחר מסע מייגע וקשה של יותר משלוש שנים. מאז נשא אורבנוס השני את נאום ההטפה למסע הצלב בקלרמון ב-27 בנובמבר 1095 היתה אירופה כמרקחה, וכל מעייניה היו נתונים לגיוס, לארגון ולמימון של המסע לקבר הקדוש. כשהגיע מסע הצלב הראשון למטרתו וירושלים נכבשה מיד הפאטמים התברר מיד שאין די בכיבוש הקבר. כדי לקבוע ריבונות נוצרית במקומות הקדושים הקימו בעשור הבא הצלבנים שנשארו בארץ, הפרנקים, ממלכה שהשתרעה על פני הארץ כולה, כולל שני צידי עבר הירדן וחלק ניכר של לבנון. מאוחר יותר ועד 1145 התפרש שלטונם מאדסה, בואכה הפרת, עד הנגב וכל סוריה ולבנון נכללו בממלכתם (פרידמן, 2001).
על פי פרידמן (2001), ממלכה זו נפלה כבניין קלפים בעקבות הקרב בקרני חיטים ביולי 1187. בעמל רב ובקרבות אין ספור הצליחו האירופאים לקומם ממלכה צלבנית שנייה, וזו שלטה רוב ימיה בעיקר ברצועת החוף. שם ירושלים אמנם עדיין נקרא עליה, אך שלטונה בירושלים נמשך רק כ-15 שנים (1244-1229). ממלכה צרה זו החזיקה מעמד עד 1291, עת גירשו הממלוכים את אחרוני הפרנקים מעכו ומעתלית.
המשותף לרוב הצלבנים היה יעדם לכבוש את ארץ הקודש מידי המוסלמים הפאטימים ולשלוט בעיר ירושלים, ובכלל זה באתר המיוחס כקברו של ישו. וצלבני מסע הצלב הראשון נענו לקריאתו של האפיפיור אורבנוס השני בשנת 1095. אך נוספו אליה בגלוי ובסמוי ענייני כלכלה ושליטה מדינית. אותם ענייני כלכלה ושליטה מתקשרים באופן ישיר במחקרנו לתעשיית הסוכר שהיתה בארץ ישראל. הצלבנים הובילו תמורות רבות בתחום תעשיית הסוכר בארץ אשר באו לידי ביטוי בשינויים טכנולוגיים הקשורים לאופן הפקת הסוכר כמוצר מוגמר וכן בשינויים חקלאיים אשר הובילו למיקום המפעלים בקרבת החוף ומקורות המים מתוך הבנה כלכלית ארוכת טווח.
בחלק הראשון של מחקר זה בחרתי ראשית לסקור את הרקע של הצלבנים, את הסיבה לעלייתם לארץ ישראל באותה תקופה וכן את המצב תעשיית הסוכר בארץ טרם כניסתם של הצלבנים לתחום זה. בחלק הבא של הסקירה בחרתי להתמקד בתמורות אותם ביצעו הצלבנים בכל הקשור להפקת הסוכר וכן את היתרונות ארוכי הטווח הגלומים בתהליכים אלה מתוך ראייה כלכלית.
לבסוף, בחלק האחרון, אבצע ניתוח לסקירה הספרותית ואציג את עיקרי הממצאים אשר עלו מתוך סקירה זו, זאת על מנת לענות על שאלת המחקר המובילה אותי במחקר זה.
המחקר אותו בחרתי לעשות בעבודתי הינו מחקר איכותני. הגישה האיכותנית מאפשרת לחוקר להבין את נקודות הראות הסובייקטיביות והמשמעויות שנותנים הנחקרים לתופעה מסוימת, ומאפשרת איסוף מידע עשיר על האדם דרך שפתו, השקפותיו, גישותיו לערכים ולאירועים, כל אלה הן נקודות המוצא של החוקרים המעדיפים להבין תופעה על מהותה ומשמעותה. למעשה, המחקר האיכותני מביא את החוקר אל הנחקר (צבר בן-יהושוע, 1990).
לאור הדברים הנ"ל, בחרתי להתמקד בשאלת המחקר: מהם התמורות אותן ביצעו הצלבנים בארץ ישראל בתחום תעשיית הסוכר בין המאה ה-11 למאה ה-13? ההנחה הרווחת במחקר הנוכחי הינה כי אכן כניסת הצלבנים לארץ ופועלם בתחום הסוכר ויצירתו הובילו לתמורות מרחיקי לכת בתחום, צמצמו זמן הפקת סוכר והקלו על תהליכי ושלבי עבודה רבים הכרוכים בהפקת הסוכר באותה העת.
המניע לבחירתי נושא נבע מהצורך לדון ולהעמיק בנושא בעל משמעות כה רחבה בהיסטוריה של ארץ ישראל. נושא זה מהווה עבורי דרך נוספת ללמידת הארץ מתוך התבוננות בעמים רבים שדרכו באדמתנו ודרכה הובילו לשינויים משמהותיים רבים באותן התקופות. אני רואה בבחינת נושא זה ערך מוסף עבורי כי מתוך ארץ ישראל נולדים פיתוחים רבים בתחומים שונים וכי הארץ מילדת טכנולוגיה חדשנית גם כיום.

תוכן עניינים:
1. תקציר
2. מבוא
3. סקירת ספרות
3.1 הצלבנים- רקע היסטורי
3.2 ארץ ישראל לפני בוא הצלבנים
3.3 סוכר בארץ ישראל-רקע
3.3.1 מפעלי ההשקיה
3.3.2 תהליך הפקת הסוכר
3.4 שלבי יצור הסוכר
3.4.1 התמורה הצלבנית- הובלה בסירות
3.5 שלב הריסוק
3.5.1 התמורה הצלבנית בשלב הריסוק
3.6 שלב הסחיטה
3.6.1 התמורה הצלבנית בשלב הסחיטה
3.7 שלב הבישול והזיקוק
3.7.1 התמורה הצלבנית בשלב הבישול
3.8 שלב היציקה
3.8.1 התמורה הצלבנית בשלב היציקה
3.9 שלב בניתוק
3.10 תרומתם של הצלבנים לתהליך הפקת הסוכר
3.11 מיקום חדש למפעלים
3.12 המפעל המתוכנן
3.13 צמיחתה של תעשיית הסוכר תחת השלטון הצלבני
3.14 תמורות בתחום החקלאי
3.15 תמורות בתחום הטכנולוגי
3.16 תעשיית הסוכר עם כיבוש הארץ ע"י הממלוכים
4. דיון ומסקנות
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הצלבנים היו חיילי חבורות חמושות אשר התארגנו בין השנים 1096 עד 1254, בעקבות האמונה הנוצרית. הם היו ממוצא אתני וחברתי מגוון: איכרים, צמיתים משוחררים ושכירי חרב, דוברי גרמנית וצרפתית ממרכז ומערב אירופה, פלמים ואנגלים, כאשר רק חלקם היו אבירים. מסעי הצלב הם סדרת מסעות צבאיים שיזמו האפיפיורים הנוצריים בין המאה ה-11 והמאה ה-13. הם החלו כניסיונות לכבוש את ירושלים מן המוסלמים ולהביאה תחת שלטון נוצרי, אך הפכו למלחמות טריטוריאליות. המשתתפים במסעות אלה קרויים צלבנים (לופז, 1990).

תגים:

ארץ ישראל · צלבנים · כיבוש · סוכר · חקלאות · ירושלים · מסע · צלב · תמורות · היסטוריה · כלכלה · מסחר · מסעות הצלב

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "סוכר בממלכת הצלבנים בשנים 1099-1291", סמינריון אודות "סוכר בממלכת הצלבנים בשנים 1099-1291" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.