היישום אינו מחובר לאינטרנט

תחרות וריכוזיות בשוק הבנקאות בישראל

עבודה מס' 070902

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת השאלה האם תחרות היא דבר רצוי בשוק הבנקאות בכלל ובישראל בפרט תוך כדי התייחסות לרלוונטיות של "ועדת שטרום" בשוק כזה.

6,061 מילים ,8 מקורות ,2020

תקציר העבודה:

השפעת התחרות הבנקאית על היציבות הפיננסית היא נושא לדיון מעמיק, נרחב ושנוי במחלוקת בקרב האקדמיה, קובעי המדיניות והחברה כולה. עם זאת, אין קונצנזוס אקדמי על השאלה אם התחרות הבנקאית מובילה ליציבות או לחילופין האם מערכת בנקאית מרוכזת יותר תגרום ליציבות בשוק הבנקאות.
הוויכוח סביב שאלה זו התגברה לאחר המשבר הכלכלי ב-2008, כאשר אקדמאים ופוליטיקאים תהו עד לאיזו רמה "הצד האפל" של התחרותיות והחידושים הפיננסיים הייתה הגורם למשבר הכלכלי במרדף אחר הרווחים. עדיין, אין הסכמה אקדמאית בעניין התחרות בתחום הבנקאות (שמובילה לכאורה לחדשנות ויעילות) על השאלה האם תחרות זו הובילה לשבריריות גדולה יותר. בעקבות השיח הגובר בעניין לאחר המשבר אנו עדים ל"התעוררות" בחקר שוק הבנקאות ולפיכך ישנן התנגשויות בתחזיות תיאורטיות ותוצאות אמפיריות מעורבות שמובילות לדעות שונות בעניין. עבודה זו תסקור את מאפייני מערכת הבנקאות והמצב הקיים בין הבנקים, יתרונותיה וחסרונותיה של התחרותיות בין הבנקים, השפעתן של מסגרות רגולטוריות (פיקוח על הבנקים), מבני השוק ותסקור האם כיום שוררת תחרות בשוק הבנקאות ולבסוף תבחן את השפעת תשואות מניות הבנקים, מניית ת"א בנקים 5 (5 הבנקים המובילים בישראל), נתח שוק הבנקים ביחס לכלל הבנקים וריבית המשק על מדד הריכוזיות של הבנקים- מדד הרפינדל-הירשמן.
לבסוף, אבחן את השאלה האם תחרות היא דבר רצוי בשוק הבנקאות בכלל ובישראל בפרט תוך כדי התייחסות לרלוונטיות של "ועדת שטרום" בשוק כזה. לאור המסקנות, אנסה למצוא פתרונות והמלצות ולתת את עצתי לקובעי המדיניות שתמציתה היא שהפתרון לא מצוי בשוק תחרותי, אלא בכשלי שוק הסובבים את מערכת הבנקאות.

נמצא כי המערכת הבנקאית בישראל הינה מערכת ריכוזית בעלת העדר תחרות כאשר 5 בנקים מרכזיים שולטים בנתח הלקוחות הגדול במדינה. לפיכך, עולה צורך מהותי לבחון גם באופן אמפירי במחקר זה כיצד ניתן לבחון את ריכוזיות המערכת הבנקאית על פי מדד הרפינדל-הירשמן כאשר המשתנים אשר תבחן השפעתם על מדד זה הינם תשואות הבנקים, ריבית המשק, נתח השוק של חמשת הבנקים ומדד ת"א בנקים 5 המציין את מניית 5 הבנקים המובילים בארץ.
המחקר הינו מחקר אמפירי אשר מטרתו הינה לבחון את השפעת המשתנים הבלתי תלויים על המשתנה התלוי באמצעות ניתוח רגרסיה מרובת משתנים, אשר תוביל בסופו של דבר למציאת המשתנים הבלתי תלויים המובהקים בהשפעתם על מדד ריכוזיות הבנקים בישראל וכן לבחינת תחזית השפעת כלל המשתנים הבלתי תלויים על מדד הריכוזיות.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 מערכת הבנקאות בישראל
2.1.1 הגדרות
2.1.2 בנקים אלטרנטיביים לעומת בנקים מסורתיים
2.2 מערכת הבנקאות בישראל
2.3 תחרותיות וריכוזיות בשוק הבנקאות
2.3.1 תחרותיות בשוק הבנקאות
2.3.2 ריכוזיות בשוק הבנקאות
3. רציונל המחקר
4. שיטת המחקר
4.1 משתני המחקר
4.1.1 משתנים בלתי תלויים
4.1.2 משתנה תלוי
4.2 שיטת המחקר
4.3 כלי המחקר
4.4 נתוני המחקר
5. ממצאים
5.1 סטטיסטיקה תיאורית משתני המחקר
5.2 תנודות במשתנים 2015-2019
5.2.1 מדד תל אביב 5 בנקים
5.2.2 מניית פועלים
5.2.3 מניית לאומי
5.2.4 מניית דיסקונט
5.2.5 מניית מזרחי טפחות
5.2.6 מניית בינלאומי
5.2.7 מדד ריבית המשק
5.2.8 מדד נתח שוק חמשת הבנקים
5.2.9 מדד ריכוזיות הבנקים 2015-2019
5.3 רגרסיה מרובת משתנים לבחינת השפעות על ריכוזיות הבנקים בישראל
6. דיון
7. סיכום
8. תובנות המחקר
9. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מבחינת התפתחותה של מערכת הבנקאות הישראלית, נקודת המפנה החשובה היא שנת 1954 ,עם הקמתו של בנק ישראל. הקמת הבנק המרכזי, אליו הועבר הפיקוח על הבנקים אשר קודם לכן היה בידי משרד האוצר, הכפיפה את המוסדות הבנקאיים למשטר פיקוח חדש. אולם המגמות שאפיינו את מערכת הבנקאות בשנות הששים חשובות לא פחות, והן משליכות על מאפייניה של המערכת עד היום: קצב הצמיחה המהיר של הבנקים; הרחבת תחומי העיסוק שלהם מעבר לעסקי קבלת פיקדונות ומתן אשראי, בהשפעת המודל האירופי של הבנקאות האוניברסלית; הקמת חברות בנות ייעודיות; כניסת הבנקים לפעילות בענפי משק אחרים; והיווצרות קבוצות כלכליות העוסקות בנוסף לבנקאות גם בביטוח תעשייה מסחר וענפים אחרים. תופעות אלו מסבירים את הסיבות שהובילו להן, תוך הצבת תמרור אזהרה בנגע לתהליך של ריכוז הכוח הכלכלי במשק בידי הבנקים (פלאטו-שנער, 2015).

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תחרות וריכוזיות בשוק הבנקאות בישראל", סמינריון אודות "תחרות וריכוזיות בשוק הבנקאות בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.