היישום אינו מחובר לאינטרנט

היחס בין מבקר המדינה לרשות השופטת

עבודה מס' 070865

מחיר: 249.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם נציבות תלונות הציבור דה פקטו מהווה נציבות זכויות אדם, ואם כן, מה מקור הסמכות שלה להחלת ביקורת בתחום זה.

6,587 מילים ,48 מקורות ,2019

תקציר העבודה:

האם מבקר המדינה הסמיך עצמו לנציב זכויות אדם? ואם כך הדבר, האם בכך הוא ממלא את החלל אותו בית המשפט העליון אינו יכול למלא במהפכה החוקתית. בעבודה זו אבחן את ביקורת המדינה כאחת מ"שומרי הסף" של זכויות יסוד במקביל לביקורת השיפוטית של בית הדין הגבוה לצדק. הבחינה המרכזית תהיה האם נציבות תלונות הציבור דה פקטו מהווה נציבות זכויות אדם, ואם כן, מה מקור הסמכות שלה להחלת ביקורת בתחום זה. בחרתי בנושא "היחס בין מבקר המדינה לרשות השופטת" מאחר שהשחקנים המדינתיים שרואים עצמם כ"שומרי סף" של דמוקרטיה וזכויות יוצרים אצלי עניין ואני מאמינה כי ישראל נמצאת כרגע בנקודה קריטית - או שהצד שטוען להגנה יתרה על זכויות אדם יצליח להסמיך עצמו לגוף שכזה, או שהצד הפוליטי יצליח במאבקו הנגדי ויצמצם את סמכויות הגופים שביכולתם לבקר אותו כמה שניתן.

בעבודתי אסקור את ההתפתחות ההיסטורית של הגופים החל מהקמתם ועד לימנו ואת הדרך לקונפליקט העכשווי; מחד, הגופים השיפוטיים טוענים למנדט על ביקורת מדינית ושיפוטית על החלטות המינהל ביחס לזכויות אדם בעוד שמאידך הדרג הנבחר טוען ל"שלטון פקידים" שהפך לשחקן וטו בקביעת מדיניות. במחקר אציג את טיעוני השחקנים השונים ואת החסרונות והיתרונות של המצב הקיים, באמצעות סקירה ספרותית, פסיקתית, חקיקתית ושימוש במשפט משווה. בפרק הראשון מוצגת התפתחות שני המוסדות והחפיפות או ההבדלים. בפרק השני אתמקד במוסד מבקר המדינה בכובעו כנציב תלונות ציבור ואבחן האם בפועל הוא מהווה מסלול שיפוטי חלופי לבית המשפט העליון בהגנה על זכויות אדם, מהי הסמכתו הנורמטיבית לעשות כן ומהם היתרונות הגלומים בכך. בחלק השלישי אתמקד בביקורת על המצב הקיים בו המבקר הרחיב את סמכויותיו ולאחר מכן אבחן פתרונות אפשריים בדמות משפט משווה או הסדרה חוקית או חוקתית שונה של הדין הקיים ולבסוף אציג מסקנותיי.

תוכן הענינים:
מבוא
פרק ראשון: מבקר המדינה והרשות השופטת
1.1. התפתחות מוסד מבקר המדינה
1.2. התפתחות בית המשפט העליון כבית המשפט הגבוה לצדק
1.3. המאפיינים של שתי הרשויות: מבקר המדינה והרשות השופטת
פרק שני: נציב תלונות הציבור כנציב זכויות אדם
2.1. התפתחות ההגנה על זכויות אדם
2.2. מקור הסמכות למבקר המדינה לפעול כנציב זכויות אדם
2.3. הלכה למעשה - מבקר המדינה כ"שומר סף" של זכויות אדם
פרק שלישי: ביקורת על המצב הקיים
פרק רביעי: פתרונות
4.1. משפט משווה
4.2. הסדרה חוקתית או חקיקתית
פרק חמישי: סיכום ומסקנות
רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

המעורבות הציבורית של מוסדות ביקורת המדינה היא תופעה כמעט בלתי נמנעת - עם התפתחות המדינה הרגולטורית, מדינה שתחומי פעילותיה ומעורבותה נוגעים כמעט בכל תחומי החיים של האזרח, עלה הצורך בהתפתחות מנהל ציבורי בלתי תלוי ומקצועי. בד בבד עם התפתחות המינהל, הפך הוא לגוף המרכזי האמון על ניהול ותיעול הקופה הציבורית, מה שעורר מחלוקת על ניהול קופת המדינה בין הדרג המקצועי לבין ניהולה על פי האינטרס האישי הצר של הפוליטיקאים להיבחר שוב. הפוליטיקאים, מאמינים שהם אמונים על ניהול הקופה הציבורית לצורך ביצוע המדיניות הציבורית שלשמה נבחרו ולכן מתפתים לעיתים לשימוש לא ראוי בכספי הציבור לטובת המשך כהונתם הפוליטית, בעוד שאנשי המנהל רואים עצמם כמקצועיים, א-פוליטיים ובלתי תלויים ולכן כצודקים כשעולים חילוקי דעות. קונפליקט זה הוא שהוביל להתפתחות מוסדות ביקורת המדינה בדמוקרטיות המערביות: הציבור תבע הקמתם לטובת מיסוד הביקורת המקצועית על הרשות המבצעת, ואילו הרשות המבצעת דחפה להקמתם על מנת למתן את כוחו של המנהל הציבורי(1).

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "היחס בין מבקר המדינה לרשות השופטת", סמינריון אודות "היחס בין מבקר המדינה לרשות השופטת" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.