היישום אינו מחובר לאינטרנט

הליך הגישור ביישוב סכסוך בגירושין

עבודה מס' 070659

מחיר: 249.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד משפיע החוק להסדר התדיינויות החדש על האוטונומיה של שני הצדדים לעומת הליך משפטי המתנהל בערכאה שיפוטית?

8,550 מילים ,25 מקורות ,2016

תקציר העבודה:

לאחרונה קיבל הליך הגישור הכרה בבתי המשפט בישראל כבשורה חברתית לפתרון על בעיית העומס הרובצת בבתי המשפט בשל עומס התביעות המוגשות בעניין סכסוכים אשר ניתן היה בנקל ליישבם מחוץ לכתליו של בית המשפט(2). בסכסוכי גירושין, בהם הצדדים מנהלים מאבק טעון רגשית המקצין את עמדותיהם(3) ההליך הדיוני יהא ארוך ויקר(4). בהתאם, בכדי לייעל את ההליכים ולמזער את הנזקים הנוצרים בעקבות הסכסוך המשפטי קיים צורך מהותי ליצירת דרכים אלטרנטיביות ליישוב הסכסוך כדוגמת הליך הגישור אשר הוכר כהליך אלטרנטיבי אידיאלי לצמצום המחלוקות ואשר מהווה בסכסוכי משפחה כמעין מתווה טיפולי-רגשי עבור הצדדים.
הליך הגישור הוכר ככלי מועדף, יעיל, זול ומהיר ליישוב סכסוך משפחתי בדרכי שלום בין בני זוג(5). בהליך הגישור המשפחתי יפגשו הצדדים עם צד שלישי "ניטראלי", המגשר, אשר תפקידו לסייע לצדדים בפתרון המחלוקת, בזיהוי גרעין המחלוקת, האינטרסים והצרכים האמיתיים של כל צד וזאת בכדי שהצדדים ינהלו משא ומתן מתוך הכרה והבנה הדדית כשבסופו של עניין יתגבש הסכם(6) תוך שמירה ככל הניתן על מערכת יחסים תקינה בין הצדדים בראייה רחבת טווח לרווחתם הפיזית והנפשית של ילדיהם ושלהם עצמם כתא משפחתי גם לאחר הפרידה(7).
תפקידו של המגשר לאפשר תיווך הולם בין הצדדים על מנת להביא לסיום המחלוקות באופן המיטיב ביותר עבורם, כך שכאשר עסקינן בפירוק התא המשפחתי המכיל קטינים, קיים צורך מהותי בסיום ההליכים בצורה המיטיבה והיעילה ביותר לצמצום המחלוקות תוך הבאת הצדדים להבנה כי דרכם החדשה תהא תוך ראייה בטובת האחר. בעזרת המגשר ושיתוף פעולה עם הצדדים יהא ניתן לעצב הסכם פרי יצירתם ורצונם החופשי של הצדדים. התוצאה שתתקבל בסיומו של עריכת הסכם הבנוי מהחלטותיהם האינדיבידואליות של הצדדים תהווה תחושת רווח עבור כל צד והנטייה תהיה לכבדו.
חסרונותיו של ההליך המשפטי מתגבשות לכדי החלטה שתוצאתה "משחק סכום אפס" המותירה את שני הצדדים בתחושת הפסד, כך שתחושתו של צד נפסד יהא חסר שבע רצון אשר אינו שש לקיים את החלטתה השיפוטית של הערכאה המשפטית(8). פסקי הדין הניתנים בתום ההליך המשפטי אינם אינדיבידואליים כי אם פסקי דין המשקפים הלכות משפטיות, אולם מאידך, בהליך הגישור השליטה בפתרון הסכסוך נעוצה בצדדים והם המחליטים בעניינם מרצונם החופשי כאינדיבידואלים. תחושת השליטה של הצדדים בעת יישוב המחלוקות מאפשרת לצדדים הקלה מסוימת וחווית חירות בבחירת החלטותיהם ואף מקנה לצדדים בטחון בשל החיזוק לאוטונומיה של עצמם כפרטים ובעצם כך מקדמת את המשא ומתן בינם לבין עצמם ובינם לבין הצד שכנגד לצורך גיבוש ההסכם(9).
הליך הגישור אשר זכה להכרה נרחבת החל להפוך מהליך של בחירה להליך כפוי ומחייב, בין היתר בשל הרצון להגברת המודעות החברתית והציבורית ליתרונותיו של ההליך ביישוב סכסוכים.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. עליית מעמדו של הליך הגישור ומיסודו
2.1 הדין הישראלי המהותי
2.2 חוק גישור חובה החדש
3. סוגיית "הגישור" בהליכי גירושין
3.1 טיעונים התומכים בשילוב הגישור בבית המשפט
3.2 טיעונים המסתייגים משילוב הגישור בבית המשפט
4. האוטונומיה של שני הצדדים במהלך הדיון
4.1 מהי הזכות לאוטונומיה
4.2 משמעות מימוש האוטונומיה
4.3 הפעלת כוחו של המגשר ככלי להשפעה על האוטונומיה של הצדדים
5. השוואה למשפט הבינלאומי
6. סיכום ודיון
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

על פי חוק להסדר התדיינויות החדש(38) מופנים הצדדים להליך יישוב סכסוך אשר כרוך באגרה בסך 100 ש"ח בפתיחת ההליך בלבד ובמהלכו זוכים הצדדים למתן מידע אודות יתרונותיו של הליך הגישור אליו הופנו כך שלמעשה, עסקינן בהליך בעל ערך חברתי בעל מטרת על להביא את הצדדים לסיום המחלוקות ביניהם תוך ייעול ההליכים באופן אשר יטיב ביתר שאת עם התא המשפחתי הן מהפן הכלכלי והן מהפן הרגשי.
יפים לעניין זה דברי ח"כ מירב מיכאלי אשר נאמרו במהלכו של דיון בהצעת החוק(39): "סכסוכים אלו הם "הגרעין הקשה" של ענייני המשפחה והשפעתם על מעגל החיים הראשוני של הצדדים מצדיקה ההתייחסות המיוחדת והשקעת המשאבים הציבוריים הנדרשים. על מנת לסייע לצדדים לפנות להליך של גישור הותקנו מספר הקלות כתמריץ עבור הצדדים לפנות להליך כגון: סיוע במימון של הליך הגישור, תשלום אגרה לאלו שיסכימו לפנות לגישור לאחר שנפתחו הליכים משפטיים(40), הגנת סודיות וחיסיון מוחלטת לפרטים שיימסרו על ידי הצדדים במסגרת זו ואיסור שימוש בכל ראיה אשר תושג במסגרת הליך המשא ומתן בין הצדדים בין אם בהליך שבמחלוקת ובין אם בכל הליך אזרחי אחר ואף בתום ההליך בלא התניה לתוצאותיו(41) בנוסף, הליך זה הינו הליך מהיר המאפשר קבלת תוקף של פסק דין להסדר הגישור(42).

תגים:

פישור · גירושים · גירושין · גרושים · גרושין · אוטונומיה · מגשר · גישור · מגשרים · משפחה · סכסוכים · סיכסוך

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הליך הגישור ביישוב סכסוך בגירושין", סמינריון אודות "הליך הגישור ביישוב סכסוך בגירושין" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.