היישום אינו מחובר לאינטרנט

אקטביזים שיפוטי בבית הדין לעבודה

עבודה מס' 070644

מחיר: 249.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם בית הדין לעבודה הינו אקטיביסט, והאם הוא נוקט באקטיביזם שיפוטי במידה הראויה.

8,677 מילים ,33 מקורות ,2019

תקציר העבודה:

לדברי פרופ' מנחם מאוטנר "בית המשפט נחשב אקטיביסט ככל שהוא נוטל לעצמו תפקיד גדול יותר, בהשוואה לזה של מוסדות שלטון אחרים, בקביעת הערכים שישררו במדינה ובקביעת הדרך שבה יוקצו המשאבים העומדים לרשות המדינה"(1).
אקטיביזם שיפוטי היא גישה, לפיה בית המשפט אינו צריך להצטמצם רק למתן פרשנות לחוק, לא מתפקידו לבקר את הרשות המחוקקת והרשות המבצעת ובמידת הצורך גם להתערב בהחלטותיהן. מקורו של המושג אקטיביזם שיפוטי הוא בספרות העוסקת בפסיקותיו של בית המשפט העליון של ארצות הברית, וטבע אותו ההיסטוריון ארתור שלזינגר בשנת 1947.
לצד מערכת בתי המשפט הקיימת במדינת ישראל, ישנם גם בתי דין העוסקים בעניינים ספציפיים, שהחוק מעניק להם סמכות ייחודית בעניינים מסוימים. מערכת בית הדין לעבודה הינה מערכת ייחודית של בתי דין שהוקמה מכוח חוק בית הדין לעבודה התשכ"ט-1969. מטרות הקמתו של בית הדין לעבודה היו: הקמת מערכת שפיטה ייחודית וריכוזית, בעלת מומחיות בעקרונות החברתיים והכלכליים המיוחדים למשפט העבודה; הקמת מערכת שיפוט שבה סדרי דין מהירים המתאימים לדינמיקה של יחסי עבודה, יצירת מנגנון חלופי לשביתות(2). היפוכו של אקטיביזם שיפוטי הוא ריסון שיפוטי(3).
בעבודה זו יבוצע דיון בבית הדין לעבודה כמקרה בוחן. בית הדין לעבודה משמש כחלק מהרשות השופטת, תוך שמירה על עצמאות-חלקית, מומחיות, תחום שיפוט ייחודי והרכב מיוחד הכולל שופטים מקצועיים ונציגי ציבור(4).

עבודה זו תעסוק בשאלה: האם בית הדין לעבודה הינו אקטיביסט, והאם הוא נוקט באקטיביזם שיפוטי במידה הראויה.
הסיבה לבחירת בנושא זה וחשיבותו, נובעת מכך שלדעתי חשוב עד מאוד ששופט בישראל תהיה לו את האפשרות להיות אקטיביסט. שתהיה לו האפשרות לבחון את הנושא תחילה בהתאמה לחוק הקיים, ובמקרה הצורך לבחון את חוקיות הפעולות של השלטון בכלל. החשוב הוא שתהיה לו את האפשרות לבחון את הדברים מעבר לחוקיות באופן פורמאלי ושתהיה לו את האפשרות לראות את הדברים מתחת לפני השטח. לבסוף לקבל את ההחלטה הנכונה על סמך מכלול הדברים שברשותו, התוך האופציה להיות אקטיביסט ולשאול את השאלות הנכונות ולקבל את מכלול המידע הרלוונטי בכדי לקבל את החלטה.

תוכן העניינים:
מבוא
מבנה וסמכויות בית הדין לעבודה (כולל הביקורת השיפוטית על ביה"ד לעבודה)
אקטיביזם שיפוטי (כללי)
אקטיביזם שיפוטי בבית הדין לעבודה - כללי ומספר דוגמאות ממשיות כמו הלכת השימוע
דיון - האם ביה"ד נוקט באקטיביזם במידה ראויה?
סיכום, מסקנות, דעה אישית מנומקת
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

על פי הוראת סעיף 26 לחוק בית-הדין לעבודה נקבע כי פסק דין של בית הדין האזורי לעבודה ניתן לערעור בפני בית הדין הארצי בעניינים פלילים בלבד, משמעות הדבר שאין סמכות ערעור לבית משפט העליון על החלטות בית הדין לעבודה. כלומר, אין למעשה סמכות ביקורת של בית המשפט העליון על בית הדין הארצי לעבודה ובסופו של דבר, פרט להליכים פליליים, לא נקבעה בחוק זכות או רשות ערעור לבית המשפט העליון והאפשרות לתקוף פסקי דין והחלטות של בית הדין הארצי לעבודה הינה אך ורק באמצעות עתירה לבג"ץ, במסגרת הוראות סעיפים 15(ג)-(ד) לחוק יסוד: השפיטה(19).
אין פירוש הדבר שהעדר האפשרות לערעור לעליון יש בה כדי לשלול סעד מבג"ץ, זו הייתה כוונתם של יוזמי החוק(20) "מאידך גיסא, אין החוק שולל את פיקוחו של בית המשפט העליון בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק-(בג"צ), על פעולותיו של בית הדין על ידי מתן צו על תנאי, כפי שבית משפט זה מפקח על כל הרשויות הפועלות במדינה לפי כל דין" וזו גם תפיסתו של בית המשפט העליון.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אקטביזים שיפוטי בבית הדין לעבודה ", סמינריון אודות "אקטביזים שיפוטי בבית הדין לעבודה " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.