היישום אינו מחובר לאינטרנט

האם ההחלטה של ארה"ב לתקוף בעיראק ב-2003 הייתה רציונלית?

עבודה מס' 070532

מחיר: 329.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח של המניעים שהביאו לקבלת ההחלטה לתקוף את עיראק אחרי התקפת הטרור ב-11/9 על מנת להבין האם ההחלטה שהתקבלה על השפעותיה הרבות הייתה רציונלית.

9,048 מילים ,35 מקורות ,2018

תקציר העבודה:

אדם מקבל החלטות אלפי פעמים בחייו. ישנן החלטות חשובות וישנן חשובות פחות, ישנן החלטות מכריעות וישנן החלטות שוליות, ישנן החלטות ארגוניות וישנן החלטות אישיות, ישנן החלטות צבאיות ויש פוליטיות. לכל סוג ההחלטות, קודם תהליך קבלת החלטות.
תהליך קבלת ההחלטות העסיק ומעסיק חוקרים רבים המפתחים מודלים שונים כיצד ראוי לקבל החלטות או כיצד מקבלים בני האדם, בפועל, החלטות.
נושא קבלת ההחלטות הינו נושא מרכזי בכל אחד מהתחומים: פרט ארגון ומדינה. בכל אחד מהתחומים הללו מתמודדים במצב של קבלת החלטות. מכיוון שתחום קבלת ההחלטות הינו מורכב ובעל חשיבות רבה, קיימות התעניינות גבוה מצד חוקרים ומתעניינים ממגוון דיסציפלינות שונות, אשר מייחסים גישה מדעית לתחום מצד אחד ומצדו השני בגישה פרגמטית יותר. (מחרז, 2013)
מכיוון שהפוליטיקה העולמית היא מורכבת וקיימות סתירות לא מעט פעמים בדימויים שלה, קיימות גישות שונות להבנתה ועל פי צ'רלס קגלי ויוג'ין ויטקופף (2002) יש צורך בהשקפת עולם רב מישורית ורב נושאית, לא ניתן להתמקד בקבוצה אחת של סוגיות אלא להתייחס לשחקנים השונים ולפעילויות השונות על מנת לקחת בחשבון את כל המשתנים כדי להבין ולחקור את התופעה.
"יש הסכמה כללית על כך שה-11 בספטמבר 2001 שינה את מהלך ההיסטוריה......כיצד מסוגל מאורע אחד......להשפיע השפעה כה מרחיקת לכת ? התשובה נעוצה לאו דווקא במאורע עצמו, אלא באופן שבו ארצות הברית, תחת הנהגתו של הנשיא ג'ורג' וו' בוש, הגיבה לו." (ג'ורג' סורוס, 2004, עמ' 16)
ה-11 בספטמבר 2001, פתח מבחינה סמלית את המאה ה-21 עם מתקפת הטרור של אל קאעדה על אדמת ארה"ב. מתקפת טרור זו פגעה בסמלים אמריקניים - מגדלי התאומים במרכז הסחר העולמי ובניין הפנטגון.
מה שגרם להתקפת הטרור ב-11/9 לעשות שינוי משמעותי במצב האסטרטגי והפוליטי בעולם היה רק התגובה האמריקנית - ההחלטה להכריז מלחמה על טרור ולתקוף באפגניסטן ובעיראק.
אירועי הטרור שהתרחשו ב-11 לספטמבר הם היוו סיום לתקופה שבה ארה"ב התנהגה באיפוק ובריסון והביאה את ממשלו החדש של בוש לידי ההחלטה לנהוג באופן חד צדדי, ללא אישור האו"ם ולהתערב באופן צבאי יזום על מנת לא רק להרתיע אלא גם להתעמת עם סוג של משטרים דיקטטורים המאיימים בהפצת נשק גרעיני. (בן צבי, 2006)
בעבודה זו אבצע ניתוח של המניעים שהביאו לקבלת ההחלטה לתקוף את עיראק אחרי התקפת הטרור ב-11/9 על מנת להבין האם ההחלטה שהתקבלה על השפעותיה הרבות הייתה רציונלית. את המניעים אחלק עפ"י השיטה של Waltz שסיפק הסבר שיטתי וסיווג את המניעים באמצעות שלוש רמות ניתוח: מניעים ברמת הפרט, מניעים ברמת המדינה ומניעים ברמת המערכת הבינלאומית. כל רמת ניתוח מביאה הסבר אחר לאותה תוצאה ומדגישה את אותם מניעים הקשורים לרמת הניתוח הספציפית ומתעלמת מנושאים אחרים. רמות הניתוח יהוו בעבודה זו הסבר כיצד התקבלה ההחלטה ולבסוף להגיע למסקנה איזה משלוש רמות הניתוח הייתה הדומיננטית ביותר והשפיעה בצורה הקריטית ביותר. כפי שהסביר בוזן ב-1995 שכל ניתוח יכול להצביע על רמת ניתוח דומיננטית אחרת ובאופן כללי אין רמת ניתוח אחת שהיא תמיד הדומיננטית תמיד אפשר לבחור בזו שהיא המיטבית לבדיקת ניתוח האירוע הרלוונטי, למרות שמבחינת Waltz(1959) הוא באופן אישי מעדיף את רמת הניתוח של המערכת הבינלאומית כדומיננטית ביותר למרות שגם לדעתו ניתן להעביר הסברים שונים לפי רמות הניתוח השונות לאותה החלטה.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א. התקיפה בעיראק
פרק ב. פיגועי 9/11 תיאור האירוע
ב.1 שינוי מדיניות ארה"ב בהשפעת פיגועי 9/11
פרק ג. קבלת החלטות
פרק ד. המודל הרציונלי
פרק ה. ניתוח קבלת ההחלטה לתקוף בעיראק עפ"י המודל הרציונלי
ומיון לרמות ניתוח
ה.1 דוקטרינת בוש אסטרטגיית העל ככלי ליישום החלטתו של בוש
פרק ו. סיכום (הניתוח והמסקנות) הערכת מניעים בקבלת ההחלטה, איזה סוג של מניעים השפיע יותר?
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

העימות בין ארה"ב לעירק הוא עימות שהחל עוד בשנות ה-80 מהמעורבות האמריקאית הימית במפרץ. כאשר האינטרס האמריקאי אז היה התייחס לחופש השייט במפרץ הפרסי ואבטחת העברת הנפט באופן תקין. פלישת עירק לכווית ב-1990 בוצעה לאחר סיום המלחמה בין עירק לאיראן כאשר לעירק דרישות של שטחים ורווחים מהנפט מה שגרם לשיבוש הסטטוס קוו באזור (Stein, 1992). ארה"ב התערבה בסכסוך זה לא באופן מידי, המטרה העיקרית הייתה גירוש הכוחות העירקיים שפלשו לכווית כדי לשחררה מהכיבוש. נשיא ארה"ב היה ג'ורג' בוש הראשון הוא פעל ביחד ובהסכמה של קואליציה רחבה שכללה מדינות מאירופה ואף מדינות ערביות לעמוד מול מדינה אסלאמית אחת שתקפה מדינה אסלאמית אחרת ולהעלים את שלטונו של סדאם חוסיין.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האם ההחלטה של ארה"ב לתקוף בעיראק ב-2003 הייתה רציונלית?", סמינריון אודות "האם ההחלטה של ארה"ב לתקוף בעיראק ב-2003 הייתה רציונלית?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.