היישום אינו מחובר לאינטרנט

ההעפלה- העליה הבלתי ליגאלית לארץ ישראל

עבודה מס' 070483

מחיר: 153.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת המהלכים ודרכם של המעפילים בנתיב הייסורים לארץ ישראל.

9,534 מילים ,23 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

בשנת 1917, כאשר היישוב היהודי מנה כ- 60,000 נפש, הצהיר הלורד בלפור, שר החוץ הבריטי: "ממשלת הוד מלכותו רואה בעין יפה הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל". על בסיס הצהרה זו מסר "חבר הלאומים" את המנדט על ארץ ישראל לידי בריטניה. למרות זאת, נסוגה ממשלת המנדט מהתחייבותה והגבילה כבר מתחילת שלטונה את העלייה. העם היהודי, מצדו, המשיך בכל אותן תקופות לשאוף ולעלות ארצה בגלים הולכים וגוברים.
את ההעפלה המאורגנת נהוג לחלק ל - 3 תקופות:
תקופה ראשונה 1934 - 1939 תקופה זו מתחילה עם התבססותו של השלטון הנאצי בגרמניה וממשיכה עד פרוץ מלה"ע השנייה. המארגנים היו בעיקר מהתנועה הרוויזיוניסטית ומתנועת החלוץ.
תקופה שנייה1939 - 1944, ימי מלחמת העולם השנייה והשואה - במאי 1939 פרסמה ממשלת המנדט את ה"ספר לבן" השלישי של מקדונלד ובו חוקים הקובעים כי בתוך חמש שנים תורשה עלייתם של 75,000 יהודים ) מספר זעום לנוכח המתרחש באירופה) והמשך העלייה יותנה בהסכמת הערבים. וכך על אף השואה המתחוללת המשיכו הבריטים בהסגר על ארץ ישראל. כל הזרמים הציוניים בארץ ובגולה נרתמו למאבק ההעפלה .אולם יש לזכור כי בתקופת מלחמה קשה לארגן אוניות לכן התקופה זו מתאפיינת במעט אוניות ואף באסונות.
תקופה שלישית 1945 - 1948, עם תום מלחמת העולם השנייה ולמרות שהתבררו ממידי השואה לא שינתה ממשלת בריטניה את מדיניותה. תקופה זו איפה הנה המשמעותית ביותר בכל תקופת ההעפלה המאורגנת, המאבק היה מר ונואש מספר האניות היה רב.

שאלת המחקר בעבודה היא: אלו קשיים עיקריים עמדו בפני העולים הבלתי ליגאליים לארץ משנת 1934 עד 1945, בעזרת מה התגברו על קשיים אלו וכיצד סייע היישוב בארץ להתאקלמות העולים

העבודה תסקור את המהלכים שהתרחשו בתקופה זו ותלווה את דרכם הקשה של המעפילים בנתיב הייסורים לארץ ישראל.
פרק א' יסקור את מפעל ההעפלה עד לאחר המלחמה
פרק ב' יפרט את ההתרחשויות לאחר המלחמה
פרק ג' יספר את סיפורם של שני מחנות העצורים אליהם גורשו המעפילים.


מבוא

פרק א' ההעפלה בשנים 1934 עד 1945 (שנת סיום המלחמה)

א.1 ההעפלה עד מלחמת העולם השנייה
א.2 ההעפלה בזמן מלחמת העולם השנייה
א.2.א האוניה פאטריה
א.2 ב האונייה סטרומה
א.2 ג ההעפלה מן המזרח

פרק ב' ההעפלה לאחר מלחמת העולם השנייה

ב.1 ארגון ההעפלה באירופה - תנועת הבריחה
ב.2 ארגון ההפלגה בים
ב.3 מדיניות הבריטים ותשובת היישוב בארץ
ב.3 א תשובת היישוב בארץ למדיניות הבריטים
ב.4 האוניה אקסודוס - יציאת אירופה תש"ז

פרק ג' מחנות המעצר למעפילים

ג.1 מחנה המעצר בעתלית
ג.1 א פשיטת הפלמ"ח לשחרור המעפילים במחנה עתלית
ג.2 שבי קפריסין
ג.2 א החיים בשבי
ג.2 ב שמירת חיי תורה ומצוות בשבי קפריסין
ג.2 ג חינוך הנוער בקפריסין
ג.2 ד היציאה מקפריסין

סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המעפילים בתקופת המלחמה ולפניה באו משני כיוונים עיקריים: מאירופה, שכבר בשנת 1934 החל לרחף עליה צילו של היטלר. ומארצות המזרח: עיראק, סוריה, מצרים, פרס ועוד. לאחר מלחמת העולם השנייה היה החלק האירופי שבין בני הגולה המעפילים מכריע, אולם גם אז לא חדלה אף לרגע ההעפלה מן המזרח.
תחילת ההעפלה היא בתקופת העלייה החמישית לארץ. הייתה זו הגדולה בעליות. במשך שלוש השנים שבין 1933-1936 עלו בכל שנה כ- 40,000 יהודים באופן חוקי. אולם, גם ממדים אלו לא סיפקו את צורכי כל המבקשים לעלות והעלייה החוקית לוותה בתנועת מעפילים. במשך כל שנות המנדט הבריטי, להוציא השנים הראשונות של מלחמת העולם השנייה, היה מספר המועמדים לעלייה גדול ממספר הרישיונות שהוקצבו.

פרק זה יפרט על תקופת העלייה עד מלחמת העולם השנייה ובזמן המלחמה. הפרק יספר את סיפורן של שתי אוניות המעפילים המפורסמות ביותר שהפליגו לארץ ישראל בתקופה זו ואת סיפורה של העלייה מן המזרח.

תגים:

העפלה · מחנות מעפילים · קפריסין · ציונות · עלייה · שואה · תקומה · מעפילים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ההעפלה- העליה הבלתי ליגאלית לארץ ישראל", סמינריון אודות "ההעפלה- העליה הבלתי ליגאלית לארץ ישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.