היישום אינו מחובר לאינטרנט

החניף - היבטים דתיים ומחקריים

עבודה מס' 070258

מחיר: 193.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: גישת העולם המוסלמי וגישת המחקר המערבי בעניין המונח "חניף".

4,314 מילים ,19 מקורות ,2012

תקציר העבודה:

אחד הכינויים שבהם השתמש הקוראן על מנת לתאר את דמותו של אברהם הוא הכינוי "חניף". באסלאם כמו ביהדות ובנצרות, נחשב אברהם למאמין הראשון שדבק במונותיאיזם, האמונה באל אחד, ומכאן ניתן להסיק כי חניף הוא למעשה מונותיאיסט. אולם בחינת כל פסוקי הקוראן המכילים את הביטוי "חניף" מביאה לידי מסקנה כי לחניף משמעויות נוספות, כמו אדם שהוא לא יהודי או נוצרי, או תכונה טבעית שהאדם נולד איתה. השימוש הקוראני במילה "חניף" מעורר שאלות רבות, בעיקר משום שנראה כי למילה לא הייתה משמעות מובהקת ומדויקת באותה תקופה(1).
פרשני הקוראן התחבטו בשאלת המשמעות המדויקת של המילה, וגם חוקרים מערביים העלו השערות שונות בנוגע למוצאה של מילה זו. המסתוריות של החניף בולטת במיוחד תוך עיון במסורות מוסלמיות היסטוריוגרפיות. המסורות מספרות על החניפים כאנשים שחיו בחצי האי ערב לפני הופעת האסלאם, והתנהלו באופן שונה ביחס לסביבה הפגאנית שבה חיו. דתם של החניפים על פי המסורות הייתה החניפיה, דת אברהם. המחקר המערבי ניסה במהלך השנים לוודא את אמיתותן של מסורות אלו, שכן הן כוללות מידע חשוב לגבי הסביבה שבה החל מחמד את דרכו כנביא, וגם את הגורמים שהניעו אותו לייסד את דת האסלאם(2).
בעבודה זו אשווה בין גישת העולם המוסלמי וגישת המחקר המערבי בעניין המונח "חניף". העבודה תתמקד בשלושה היבטים עיקריים: תחילה אתייחס למונח "חניף" כפי שהוא מופיע בקוראן ואשווה בין גישת פרשני הקוראן וגישת המחקר. בהמשך אציג את המקור האטימולוגי של המילה לפי הגישות השונות. לבסוף אבחן את גישתם של המלומדים המוסלמים והחוקרים המערביים בנוגע לחניפיה, באמצעות בחינת מקורות היסטוריוגרפיים. לסיום תוצגנה מסקנות בולטות שעלו בתהליך הכתיבה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. החניף בקוראן
3. מקור אטימולוגי
4. דת אברהם
5. סיכום
6. רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

עניין נוסף הבולט מתוך פסוקי הקוראן הוא הדגש על כך שאברהם החניף לא היה יהודי ולא נוצרי. עניין זה תואם את ההשקפה המוסלמית שלפיה היהודים והנוצרים עיוותו את הדת המקורית שהעניק האל, ורק החניפיה שמרה על צביונה של דת זו. הקוראן מעלה בעצם דיון פולמוסי כנגד היהודים והנוצרים, כפי שמשתקף בסורה 135:2: "הם אמרו, היו יהודים או נוצרים למען תישירו לכת! אמור, לא, כי נלך רק בדת אברהם אשר נהג כחניף, ולא היה במשתפים"(12).

תגים:

אסלאם · אברהם · איסלם · קוראן · חניפיה · מוסלמים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "החניף - היבטים דתיים ומחקריים", סמינריון אודות "החניף - היבטים דתיים ומחקריים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.