היישום אינו מחובר לאינטרנט

דיני ראיות - השפעת עדות ילדים בהליך הפלילי

עבודה מס' 069392

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השפעת עדות הילדים על המשפט הפלילי והאם יש בכוחה של השפעה זו כדי להביא להרשעת שווא.

7,695 מילים ,40 מקורות ,2012

תקציר העבודה:

מושגים משפטיים כמו 'חזקת החפות', 'ספק סביר', 'עיוות דין' או 'הליך הוגן' נתפסים לרוב, על-ידי אותה חברה, במטוס המדובר, ככאלו הראויים לדפי ספר החוקים אך לא למציאות, הטופחת על פניה של החברה, כמי אשר מעניקה מטוב ליבה את הזכויות לנאשמים.
הרשעת החף מפשע, או הרשעת שווא, יכולה להיתלות על מספר היבטים, כגון טעות בזיהוי, התנהגות פסולה בשלבי החקירה, הודאת שווא של הנאשם וכיו"ב, אלא שכאן המקום לבחון דווקא היבט בלתי צפוי והוא עובדת היותם של העדים, במשפט הפלילי, ילדים.
על התא המשפחתי בכלל, ועל מקום הילדים במשפחה בפרט, ניתן להשיא את המתח שבין המהימנות העד לבין אמינותו והאם, בשל היות העד ילדו של הנאשם, ניתן משקל רב מדי, על-ידי בית המשפט, המסוגל להביא להרשעת שווא. אכן, המסגרת הנורמטיבית משותפת בין קטין לבין ילד ואולם, בשל משמעות התא המשפחתי ויחסי הורות, נתן המחוקק דעתו על כך יש להשית נורמות ספציפיות על עדות הילד, בהליכים פליליים. ההתמודדות של המערכת המשפטית עם הצהרותיהם של ילדים, בין אם במתן עדות ובין אם בהבעת רצון כלשהו, מורכבת מאוד ומחייבת התמצאות במחקרים אשר הצטברו בנושא זה בשנים האחרונות. במהלך המחצית השניה של המאה ה-20 נוצרה מודעות לא רק לצרכים האינדיבידואליים והמיוחדים של ילדים, אלא גם לזכויותיהם. בסעיף 21 של אמנת האו"ם, בעניין זכיות ילדים (1989), אשר אומצה על-די מדינת ישראל בשנת 1991, קיימת הכרה בזכותם של ילדים להביע את דעותיהם בעניינים הנוגעים להם. מודעות זאת לזכות של ילדים להיות שותפים, ולו במידה זעירה, בקבלת החלטות גורליות לגבי חייהם, מוצאת ביטוי יומיומי בבתי המשפט. מומחים נדרשים לתת המלצות ושופטים חייבים לתת החלטות לגבי הילדים למשל, בטענות על התעללות פיזית או מינית נגד הורה או מבוגר אחר, וכך גם בהקשר של תיקים פליליים אחרים. הרגישות של המערכת המשפטית כלפי דעות ורצונות של ילדים, גוררת בעקבותיה שורה של שאלות קשות באשר להתייחסות הנאותה להצהרותיהם ובקשותיהם. מחד, המערכת מתייחסת ברצינות - יתר להצהרות של ילדים ומקנה להן יותר מרכזיות, אולם מאידך, היא נאלצת להתמודד עם שאלת האמינות של הצהרות אלה ומידת ההשפעות המופעלות על הילדים, השפעות אשר יכולות להעיב על אמינות דברים. ילדים צעירים מוסרים עדות או מידע במשטרה, בבתי המשפט או בהקשרים אחרים, העשויים להשפיע בצורה מרחיקת לכת על עתידם ועל עתידם של המבוגרים המעורבים, וניתן לראות את המחלוקת החריפה, בענין מהימנותם של ילדים, לא רק בהיבט המהותי, כי אם גם בהשלכות המשפטיות, החברתיות והפוליטיות. אנשי מקצוע מנסים למצוא את האיזון המתאים בין הקשבה, לדבריו של הילד, לבין גישה המקבלת את דבריו בצורה מסויגת. מחד, אין רצון להגיע למצב בו ניתן יהיה להרשיע אדם על סמך דברים מפוקפקים של ילד, ומאידך לא מתקבל על הדעת לאפשר לעבריינים להתהלך חופשי בחברה רק בשל העובדה כ העדים היחידים כנגדם הינם ילדים.
גילו של הילד מהווה משתנה משמעותי בכל הקשור למהימנותו. יכולתו, של הילד, לתפוס ולהבין אירועים וכן לזכור אותם לאחר מכן נעוצה בעיקר במשתנים קוגניטיביים. הווה אומר, ככל שהילד מתפתח כך מתפתחת גם יכולתו להבין את הנעשה סביבו ולשבץ תפיסות, זיכרונות וחוויות מאוחרות בתוך מסגרת של תפיסות, זיכרונות וחוויות קודמות, הנותנות לאירוע החדש משמעות. ככלל, ככל שהילד מבוגר יותר כך הזיכרון שלו לפרטים מפותח יותר, ובמקביל הוא נעשה מודע יותר להשלכות של דבריו ואף רגיש יותר לתגובות של אחרים לדבריו. בכך קיים סיכון גדול יותר כי יסנן את דבריו, יימנע להגיד דברים מסוימים או אף יעוות את דבריו. מכל מקום, אין להשתמש בגילו של הילד כקנה מידה יחידי לצורך הערכת מהימנותו, ויש ליתן הדעת על משתנים אחרים.

בעבודה זו אציג את השפעת עדות הילדים על המשפט הפלילי והאם יש בכוחה של השפעה זו כדי להביא להרשעת שווא.

תוכן עניינים:
תקציר
מבוא
המסגרת הנורמטיבית:
-תיקון דיני הראיות - הגנת ילדים
-עדות הילד
חוקר ילדים:
-התרשמות חוקר ילדים
מהימנות ואמינות
משפט משווה - אנגליה וארה"ב
הילד כנאשם:
-אמצעי טיפול
-תכניות הקלה לשם קבלה - הכשרים המתפתחים
דיון ומסקנות
-כשירות אינטלקטואלית
-שימוש בטכנולוגיה
-חינוך למול עונש
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

סעיף 2 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971 (להלן - פקודת הראיות) קובע את הכלל לפיו הכל כשרים להעיד בכל משפט. הכשרות להעיד טומנת בתוכה גם את החובה למסור עדות, ותפיסת המשפט(2) לגביה מייחסת למתן העדות השפעה ישירה על תקינות פעולתו של בית המשפט, ומאליה גם על הסדר הציבורי. כך למשל, עד סרבן עלול לחוב בביזיון בית המשפט. כך גם לגבי עדות אמת, לפיה אדם המוסר עדות בבית המשפט חייב להשיב לשאלות המוצגות לו, בסייגים מסוימים, ועל תשובותיו להיות אמת(3).

תגים:

ילדים · עדות · משפט משווה · חוקר ילדים · כשירות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דיני ראיות - השפעת עדות ילדים בהליך הפלילי", סמינריון אודות "דיני ראיות - השפעת עדות ילדים בהליך הפלילי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.