היישום אינו מחובר לאינטרנט

עדות מוקדמת

עבודה מס' 070651

מחיר: 249.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם עדות מוקדמת מביאה לפגיעה בנאשם ולעיוות דין.

7,083 מילים ,20 מקורות ,2015

תקציר העבודה:

עדות היא חלק בלתי נפרד מההליך המשפטי והוא הכרחי לצורך גילוי האמת הן מהבחינה הראייתית והן מהבחינה הדיונית.
עדות רגילה, בדרך כלל תשמע לאחר שהנאשם, באמצעות עורך דינו, כפר במיוחס לו, והגיע לשלב ההוכחות בתיק וזהו השלב בו נשמעים העדים. בשונה מכך, הליך העדות המוקדמת, יתקיים עוד לפני שהנאשם מסר תשובתו לאישום וישנם מקרים בהם העדות נשמעת עוד לפני שהוגש כתב אישום.
עדות מוקדמת היא חריג להליך הפלילי הרגיל. עדות מוקדמת היא למעשה עדות שנשמעת טרום ההליך המשפטי ומטרת הגבייה שלה חשובה לברור האשמה. העדות המוקדמת נשמעת טרום ההליך המשפטי אם מכלול נסיבות העניין מלמד כי קיים יסוד סביר להניח שלא ניתן יהיה לגבות את עדות העד במהלך המשפט אם יוגש כתב אישום כמו למשל מקרים בם העד הוא אינו תושב ישראל, העד חולה במחלה סופנית וקיים חשש כי לא ישרוד את ההליך המשפטי וכו'.
במילים אחרות ניתן להגיד כי גביית עדות מוקדמת, במיוחד בשלב המוקדם בו טרם נסתיימה החקירה ועדיין כלל לא הוחלט על הגשת כתב אישום, הוא צעד חריג שיש לנקוט בו במקרים יוצאי דופן בלבד.
סעיף 117(א) לחוק סדר הדין הפלילי מאפשר לקיים עדות מוקדמת כאשר עולה הצורך לשמר עדות שקיים חשש שלא ניתן יהיה לגבותה בשלב מאוחר יותר במהלך המשפט. עם זאת, גביית עדות מוקדמת מהווה חריגה מסדרי הדין הרגילים משום שהיא נשמעת מחוץ למסגרת הדיון במשפט גופו.
עדות מוקדמת למעשה פוגעת אנושות בנאשם בשל העובדה שלהבדיל בין עדות מוקדמת הנמסרת לאחר שהוגש כתב אישום, לבין עדות הנמסרת בשלב החקירה. בעוד שבמקרה הראשון, נגבית העדות לאחר שהתברר כי קיימות ראיות לכאורה להוכחת האשמה, הרי שבמקרה האחרון, בו טרם הוגש כתב האישום, גביית העדות המוקדמת מעצימה את הפגיעה בחשוד ובהגנתו. במקרה זה, מועלה החשוד לדרגת "מעין נאשם" וזאת עוד בטרם הוחלט על הגשת כתב אישום וכאשר קיימת אפשרות שבסופו של יום כלל לא יוגש כתב אישום.
יתרה מזו, על הסניגור מוטל במקרה כזה להתמודד עם עדות שאיננה מתייחסת לכתב אישום, כאשר חומר החקירה עדיין לא הושלם וכאשר עדויותיהם של עדים שונים טרם נגבו ולא ניתן להתייחס אליהן. דבר זה פוגע באופן מהותי ביכולת של עורך הדין של הנאשם לנהל את ההגנה.
לנוכח דברים אלו שאלת המחקר של עבודה זו היינה : האם עדות מוקדמת מביאה לפגיעה בנאשם ולעיוות דין והאם פגיעה זו לעיתים הכרחית לצורך ברור וחקר האמת.
לצורך מענה על שאלת מחקר זו אני ראשית אסקור באופן כללי את מטרות העל של ההליך הפלילי בישראל, שמטרתו הראשית היא גילוי וחקר האמת. אני אסקור דעות של מלומדים ונראה כיצד הפסיקה מתייחסת למטרות הדין הפלילי בישראל.
לאחר מכן נדון בסוגייה של מהי עדות מוקדמת? נסקור את סעיפי החוק אשר מגדירים מתי ובאיזה תנאים גובים עדות שכזו? על מה צריך להקפיד וכיצד מנהלים עדות כזו באופן המדמה הליך משפטי רגיל ככל הניתן תוך כדי שמירה על זכויותיו של הנאשם.
לאחר מכן נסקור פסקי דין בולטים שבהם נגבתה עדות מוקדמת. נראה באילו מקרים נסיבות העניין הצריכו את גבייתה העדות ונראה האם בתי המשפט התירו את הבקשה לגביית ההליך או דחו את הבקשה.
לאחר הדיון בסוגיות הנ"ל נגיע לפרק הסיכום בו נסכם את העבודה ונציג את המסקנות ואת המענה לשאלת המחקר האם הליך גביית העדות המוקדמת אכן פוגעת בזכויותיו של הנאשם וגורמת לעיוות דין או האם עדות זו הכרחית לצורך גילוי וחקר האמת.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. מטרות הדין הפלילי לטובת גילוי וחקר האמת .
3. מהי עדות מוקדמת - הסבר וחקיקה.
4. סקירה של פסקי דין בולטים- מהם התנאים והמקרים בהם תיגבה עדות מוקדמת .
5. סיכום ומסקנות ומענה על שאלת המחקר: האם עדות מוקדמת מביאה לפגיעה בנאשם ועיוות דין.
6. ביבליוגרפיה.

קטע מהעבודה:

הליך גבייתה של עדות מוקדמת מפר את האיזון אותו חותר הדין הפלילי לקיים, בין ההגנה על זכויות חשודים ונאשמים ועיוות הדין לבין הליך המשפט ההוגן ואינטרס הציבור למצות את ההליך הפלילי באופן יעיל ואפקטיבי, קרי לרדת לחקר האמת, להרשיע את האשמים ולזכות את החפים מפשע. לפיכך, יש לעשות בהליך זה שימוש במשורה, וכאפשרות אחרונה בלבד.
עיוות הדין היא חלק ממטרות העל שההליך הפלילי מבקש להגן עליו. המלומד עופר גוט, בספרו עיוות דין בהליך הפלילי מבהיר את חשיבות מניעת העייות דין באומרו כי: "המושג 'עיוות דין' יובא לשיטת המשפט הישראלית משיטת המשפט האנגלית, מקור המושג במושג האנגלי Justice of Miscarriage - המושג רווח בענפי משפט רבים ובהקשרים שונים. המושג משמש הן בהוראות סדרי הדין, הן בהוראות חוק המסדירות חובות וזכויות. במישור הדין הפלילי נעשה שימוש תכוף במושג לתאור מצבים של הרשעות שוא אך לא רק(9).
רקע זה מוביל אותנו לכך שעדות שמוקדמת היא חשובה וקריטית לצורך מטרת העל של ההליך הפלילי בישראל וזה גילוי וחקר האמת ההכרחית לברור החפות או האשמה של נאשם. לנוכח העובדה שאין כאן רמיסה של זכויות אדם קריטיות, בדרך כלל בתי המשפט יטו לקבל את הבקשה להליך.

תגים:

אולמרט · טלנסקי · סדר דין פלילי · עיוות דין · אמת · יששכרוב · עיוותי דין

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עדות מוקדמת", סמינריון אודות "עדות מוקדמת" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.