היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעמד האישה בקיבוץ

עבודה מס' 069000

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת מעמד האישה בקיבוץ באמצעות ניתוח תוכן של כתבות בעיתון "הקיבוץ".

6,444 מילים ,17 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

אחד המאפיינים שייחדו את התנועה הקיבוצית היה שהיא שחררה את הנשים מביצוע תפקידי הבית, מטרת ההסדרים הללו הייתה לאפשר לנשים להשתתף בצורה מלאה ביחד עם הגברים בכל הפעילויות הקהילתיות ולהגשים את עצמן באמצעותן (אדר, 1981; זוהר, 2002).
עם זאת, מעמדן של הנשים עדיין לא נמצא כשווה למעמד הגברים, הן בחברה הרחבה והן בתנועה הקיבוצית ומעידים על כך נתוני מחקרים על האישה בקיבוץ בישראל (זוהר, 2002).

עבודה זו שאפה לבחון האם חלו שינויים במעמדה של האישה בקיבוץ והאם ניתן לזהות את השינויים הללו על גבי העיתונים הכתובים של התנועה הקיבוצית. לשם כך נבחר העיתון שכונה בתחילת דרכו "בקיבוץ" ובהמשך שונה ל"קיבוץ", בוצע ניתוח תוכן למהדורות מחודש ספטמבר שהופצו בין השנים 1958 ל 2006 ונבחנו מספר משתנים, לדוגמא: מספר כתבות המתייחסות לציבור הנשי, שילוב תמונות של נשים לעומת גברים, פרסומות ומודעות לציבור הנשי וכדומה.
ההשערה הייתה שאכן חל שינויי באופן הצגת דמותה של האישה, כאשר מניתוח הממצאים עולה כי השערה זו אכן נכונה. אך עדיין הצגת האישה אינה שווה להצגת הגבר ונראה כי המשפט "אם אתה לא שם אתה לא קיים" אכן מעיד על המציאות של נשים בתנועה הקיבוצית. עיון במדיה שמכוונת לחברי הקיבוצים מעניק את התחושה שהנשים לא היו חלק מהקולקטיב, אותו קולקטיב שציפה מהן לתרום לו על חשבון ויתור על אינטרסים אישיים ואף ויתור על תפקידים שמקורם בטבע האישה. מעבודה זו ניתן ללמוד כי היום האישה הקיבוצניקית המודרנית עומדת על זכויותיה ודורשת את ההכרה במקומה ואת הזכות להשמיע ולהישמע, אך נראה כי עוד ארוכה הדרך להגשמת חזון האידיאולוגיה הקיבוצית - חזון שבבסיסו עומד השוויון.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1: רקע תיאורטי
1.1 מאפייני החברה הקיבוצית בישראל
1.2 השפעת התנועה הפמיניסטית על התנועה הקיבוצית
1.3 האישה בקיבוץ של שנות האלפיים
1.4 תפקידם של אמצעי התקשורת להמונים בישראל
פרק 2 : שיטת מחקר
2.1 הצגת נושא המחקר
2.2 שאלת המחקר
2.3 השערת המחקר
2.4 שיטת המחקר
פרק 3 : הצגת הממצאים
3.1 כתבות המתייחסות לנשים
3.2 שילוב תמונות נשים
3.3 פניה לנשים במודעות ובפרסומות
3.4 מעורבות נשים בכתיבה ובעריכת העיתון
פרק 4 : דיון ומסקנות
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כיום הטענות הנשמעות הן, שהתנועה הקיבוצית היא גוף חלש וחסר השפעה מבחינה פוליטית וחברתית, שאינו לוקח חלק כבעבר בהגדרת המטרות הלאומיות והמושגיים המרכזיים בחברה. מקבוצה אליטיסטית ומרכזית בחברה שמוצגת כמודל לחיקוי, הפכה התנועה הקיבוצית לקבוצה פרובלמתית ושולית, אשר לא שמורה לה עוד הזכות של יחס מועדף (אברהם, 2001).

תגים:

חברה בישראל · פמיניזם · ישראל · תנועה פמיניסטית · קיבוצים · פמיניזם

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעמד האישה בקיבוץ", סמינריון אודות "מעמד האישה בקיבוץ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.