היישום אינו מחובר לאינטרנט

לא טוב היות האורן לבדו

עבודה מס' 068886

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בהחלטה לבחור ב'אורן ירושלי' כעץ עיקרי לנטיעה בארץ.

4,576 מילים ,12 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

כשהחלה קק"ל בפעולותיה לייעור הארץ, לאחר מחקרים, נבחר האורן להיות זה שימלא את השטחים שיועדו ליערות. בחירה זו הייתה הגיונית: האורן עמיד ליובש, מסתגל יפה לתנאי הארץ ובעיקר גדל במהירות, ולכן הוא נותן נוף מיוער מהר יותר ממינים אחרים. תכונות האלו הביאו לידי כך ששטחים שלמים ניטעו רק בעצי אורן- " מונו-קולטורה" בלשון הבוטנאים.
אלא שבמהלך השנים החלו לצוץ גם החסרונות: האורנים נשרפים מהר בשל תכולת השרף שבהם, ניטעו בצפיפות כך שכמעט לא חדר אור שמש לתוך היער והמעיט יכולת גידול צומח נמוך, מחטי האורן יוצרים סביבה חומצית המקשה על צמיחה מתחת לנוף העצים ואופן השתילה הצפוף הקל על מזיקים להשתלט על היער ולגרום לנזקים משמעותיים.
לפני כעשרים שנה, לאחר שהבינו בקק"ל שמוטב שלא לשים את כל הביצים בסל אחד, שינו את מדיניות הנטיעות והחלו לנטוע יערות מגוונים. אבל עצי החורש רחבי העלים רגישים יותר ועמידים פחות בשנותיהם הראשונות, ושנים לא מעטות עברו עד שפותחה השיטה המתאימה להבטיח את צמיחתם.
מאז אמצע שנות ה-90 ניטעים יערות מעורבים, ובהם גדלים אורנים בצד אלונים, אלות, ער אציל ומיני עץ נוספים ומקומיים. הרכב העצים משתנה ממקום למקום בהתאם לתנאי הקרקע, המסלע וכמות המשקעים האופיינית.

בעבודה זו, ננסה ראשית לבחון מה היו השיקולים שהניעו לבחירת אורן ירושלים כעץ היער הראשי של מדינת ישראל, הן מבחינה אידיאולוגית והן אקולוגית. תוך העלאת השאלה עד כמה נעשה מחקר מקדים מקיף דיו. נתייחס לשאלה מה השפיע על תהליך קבלת ההחלטות בתכנון היער בישראל, תוך ניסיון להבין מי היו דמויות המפתח ביצירת נופי הארץ.
ניסיון של כמאה שנים הוביל אותנו להכיר גם בבעייתיות שיטת השתילה האופיינית לקק"ל, אשר שינתה את אופייה בשנים האחרונות בהתאם לתמ"א 22.
בעבודה זו נתייחס גם לתהליכים שחלו במגמות היעור בישראל לאורך השנים.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2 גוף העבודה
2.1 אורן ירושלים- מאפיינים פיזיולוגיים
2.2 היקפי שתילה בא"י במאה ה-20
2.3 אידיאולוגיית הייעור השולטת בא"י במאה ה-20
2.3.1 דמויות מובילות בתחום היעור
2.4 מניעים לשתילת אורן ירושלים
2.4.1 מניעים פיזיולוגיים
2.4.1.1 האם כיסה אורן ירושלים את א"י בעבר
2.4.2 מניעים אידיאולוגיים
2.5 פעולות קק"ל לאורך ציר זמן
2.5.1 סוגיות שהתעוררו עקב השתילות - מדוע נפל אורן ירושלים
2.6 בחינת חלופת ייעור עדכנית - תמ"א 22
3 סיכום
4 ביבליוגרפיה
4.1 נספחים

קטע מהעבודה:

לקראת סוף המאה ה-19 החלו פעולות ייעור בארץ ישראל. הפעולות נעשו ע"י גופים שונים - ממשלת המנדט הבריטי, קרן קיימת לישראל, הטמפלרים ועוד.
היקף פעולות הייעור תפס תאוצה עם הקמת מדינת ישראל. (גרף 1,2)
השימוש הראשון באורן ירושלים נטוע, מקורו כנראה בטמפלרים שיישבו את חיפה, בסוף המאה ה-19. פעולות השתילה שנעשו על ידם נערכו בכרמל בעיקר.

תגים:

נוף · קקל · יעור · אידיאולוגיה · תכנון · ציונות · יערות · ציונות · שריפות · עצים · אדריכלות נוף · אקולוגיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "לא טוב היות האורן לבדו ", סמינריון אודות "לא טוב היות האורן לבדו " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.