היישום אינו מחובר לאינטרנט

שינויים בתפיסת הביטחון של סעודיה

עבודה מס' 068418

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם ובאיזה מידה השפיעו השינויים שחלו בעשורים האחרונים בזירה הפנימית, האזורית והבינלאומית, על תפיסת הביטחון של סעודיה- הן מבחינת תפיסת האיום והן מבחינת המענה.

10,653 מילים ,68 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

המטרה המרכזית בעבודה זו היא לבחון האם ובאיזה מידה השפיעו השינויים שחלו בעשורים האחרונים בזירה הפנימית, האזורית והבינלאומית, על תפיסת הביטחון של סעודיה- הן מבחינת תפיסת האיום והן מבחינת המענה.
מזה מספר עשורים מתמרנת סעודיה במהלכים מדיניים וצבאיים בין- איראן, עיראק, תימן והאיום הפנימי מחד, והסכסוך הישראלי-פלסטיני מאידך. כמו כן, סעודיה פועלת בכדי לנצל את יחסיה המיוחדים עם ארה"ב על מנת לשמר ולחזק את מעמדה במאזן הכוחות האזורי.
סביבתה של סעודיה עברה שינויים מהותיים אשר השפיעו על תפיסת הביטחון שלה. לפני כמעט עשור, המדינה שטמנה בחובה את האיום הכי משמעותי עבור סעודיה הייתה עיראק. ואילו לאחר הפלת משטרו של סדאם חוסיין עם התקיפה האמריקנית, עיראק כבר אינה מהווה איום מיידי וקיומי כבעבר, אך שאלת עתיד המשטר ואופיו מסתמן כבעל השפעה על תפיסת הביטחון של סעודיה. לעומת זאת, האיום הביטחוני המוחשי ביותר מבחינת סעודיה מגיע מצידה של איראן, המתחזקת ברמה האזורית ורוכשת לעצמה מעמד חזק ומשפיע במזה"ת. בנוסף, האיומים הפנימיים ובייחוד ארגוני הטרור הקיצוניים, ממשיכים לעצב במידה רבה את תפיסת הביטחון של סעודיה.
בהמשך העבודה, אנסה לנתח את דרכי המענה שפיתחה ומפתחת סעודיה להתמודדות עם איומים אלה. סעודיה משקיעה תקציבי ענק ברכש של מערכות נשק ופועלת בהדרגתיות להפחתת התלות הצבאית בארה"ב. למרות הישענותה המשמעותית על ארה"ב בפן הצבאי, בשנים האחרונות גבר שיתוף הפעולה הצבאי בינה לבין מדינות נוספות כדוגמת בריטניה, צרפת, רוסיה, הודו, אוסטרליה ועוד. במהלך העבודה אבחן גם את יחסיה של סעודיה עם ארה"ב כמעצמה וכן אגע ביתרונות והחסרונות מבחינת תפיסת הביטחון הסעודית. פעילותה של סעודיה במסגרת המועצה לשיתוף פעולה במפרץ מהווה אלמנט חשוב גם כן במענה לאיומים הללו. המענה לאיומים הפנימיים שונה מהמענה הצבאי הקלאסי אך מהווה גם הוא נדבך חשוב בתפיסת הביטחון הסעודית.
שיטת המחקר בעבודה זו היא ניתוח תוכן איכותי, שימוש בספרות הכתובה, מאמרים, פרשנויות של מומחים, קטעי עיתונות רלוונטיים וכן מקורות מרשת האינטרנט. מסמכים בעלי חשיבות שולבו בתור נספחים לעיון בסוף העבודה (1-17).

תוכן העניינים:
מבוא
יעדים
שיקולים ואילוצים בסיסיים
תפיסת האיומים
האיום מצד איראן
האיום מצד עיראק
האיום מצד ישראל
האיום מצד תימן
האיום הפנימי
המענה לאיומים
המענה המדיני
המענה הצבאי
המענה הצבאי הבלתי קונבנציונאלי (?)
המענה לאיומים הפנימיים
סיכום
רשימה ביבליוגרפית
נספחים

קטע מהעבודה:

בית סעוד הינו בית המלוכה השולט בסעודיה ובמידה רבה הוא התגלמותה של סעודיה. אחד מהיעדים המרכזיים של הממלכה, כבכל משטר אחר, הוא שימור עצמי של השלטון ובמקרה זה שימור שלטונו של בית המלוכה. סעודיה, בדומה למדינות רבות אחרות, מעוניינת להכיל ולמזער את האיומים החיצוניים המוטלים עליה. המבנה הגיאוגרפי הייחודי שלה, הכולל גבולות שאינם ברורים עם שלוש מדינות איחוד האמירויות הערביות, עומן ותימן, וכן העובדה שמדובר במדינה עתירת משאבי נפט, גורמים לכך שמרבית משכנותיה של סעודיה מהוות איום פוטנציאלי על שלמותה הטריטוריאלית. (Cordesman, 1997)

תגים:

סעודיה · תפיסת ביטחון · מדינות ערב · ביטחון · דוקטרינה · צבא · אסטרטגיה · בית סעוד · ערב הסעודית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שינויים בתפיסת הביטחון של סעודיה", סמינריון אודות "שינויים בתפיסת הביטחון של סעודיה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.