היישום אינו מחובר לאינטרנט

חינוך לתפילה בבית הספר האורתודוכסי

עבודה מס' 068371

מחיר: 471.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת היבטים שונים של העניין החינוכי הקשור בתפילה.

10,903 מילים ,39 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

התפילה הנה תחום בעל חשיבות עליונה ביהדות ובחיי הרוח היהודיים. היא קשורה באופן אינטימי בסדר עבודת הקודש היומיומית, ובדרכים והאפשרויות של ההתקשרות עם אלוהים. עליה נאמר: 'גדולה תפילה יותר ממעשים טובים', ובמקום אחר 'גדולה תפילה יותר מן הקורבנות'(1). על דרך זה מציין ר' בחיי בן-אשר, כי הספירה אליה עולה התפילה, גבוהה אפילו מן המקור השמימי של הנבואה(2). על דרך זה, דאגה יהדות ההלכה למקם את התפילה במקום הראוי, ולטפח את מנהגיה - 'לבטא בהם על השלמות הגמור מהתחינה והבקשה'(3).

במסגרת החיים של עבודת אלוהים פעילה, אין היהדות רואה בתפילה תוספת משנית או מיותרת, אלא מקור ומרכיב מהותי של החיים היהודיים. החובה להתפלל, במועדים ובעונות קבועות, נמנית על מצוות העשה. אולם קיום מצווה זו באופן טכני בלבד, מאבד את מטרתו בהכרה היסודית לפיה, אין תחום מתחומי הקיום האנושי המנותק או מופרד משייכות כלשהי לאלוהים.

תחום התפילה הנו רחב יריעה ועמוס בחומר עיוני. אנסה בעבודתי, תוך שימוש מושכל במקורות הרלוונטיים, ומתוך נקודת מבט אישית רחבה, למקד את הנושא ולהתייחס לעניין החינוכי הקשור בתפילה(4). בתוך כך אעמוד על חשיבותו של החינוך לתפילה בבתי הספר האורתודוכסיים בצדדים הטכניים והאידיאים ועל שילוב התפילה במסגרת הבית ספרית. עוד, אציין את מובני התפילה כפי שהם נראים בעיני אנשי חינוך שונים, והערכים המוספים אותם ניתן להשיג באמצעות החינוך לתפילה. לאחר מכן אדון בבעיות בתפילה כפי שהיא מתקיימת בבתי הספר השונים ואציע ניסיונות להתמודדות אתן. במהלך העבודה בכללותה אנסה להשיב לשאלות: מהי התפילה? כיצד מחנכים לתפילה? מהן הבעיות השונות הקשורות בתפילה? ובכלל, מדוע יש מקום לחינוך לתפילה במסגרת בית הספר?
--------------------------------------------------------------------
1. בבלי, ברכות ל"ב, ע"ב
2. בפירושו לדברים י"א, י"ב
3. ריה"ל, הכוזרי, מאמר חמישי
4. זאת ועוד, ייתכן ובפרק מסוים, אליו מתייחסים עשרות חוקרים ואנשי חינוך שונים, אציין רק בודדים ע"מ להציג את הדרכים והגישות העיקריות לאותו עניין ולמנוע היסחפות וסטייה מתחום המחקר.


תוכן העניינים:
1. מבוא

2. התפילה במקרא ובראי חז"ל
2.1 מחשבת התפילה

3. מורכבות נושא התפילה
3.1 יחיד מול ציבור
3.2 קבע מול כוונה
3.3 עבודת הלב

4. חינוך לתפילה
4.1 שילוב התפילה במסגרת הבית ספרית
4.2 בעיות בתפילה בביה"ס וההתמודדות אתן
4.3 מטרות חינוכיות ודגשים

5. סיכום ומסקנות

ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המילה 'תפילה' מופיעה במקרא 77 פעמים. ברוב הפעמים במשמעות של בקשה ותחינה, אך יש לה עוד משמעויות נלוות: רינה, שאלה, תחנון, ועוד. אברהם אבינו הוא העברי הראשון, אשר קרא בשם ה' בעולם והתפלל, עליו נאמר, כי תיקן את תפילת שחרית. ניתן למצוא במקרא בעלי תפילה שונים, וביטויי התפילה המוכרים לנו הנם שונים ומגוונים, בהם: 'לשמוע תפילה', 'להרבות תפילה', 'לשפוך שיחה', 'זעקה', 'שוועה', 'הוריה', 'הלל', 'שבח', ועוד. על כך אומר הר' קרייטמן, כי בכל מצבי התפילה המצוינים במקרא, הלכי הנפש של המתפללים הנם אוטומטיים: אמיתיים וטבעיים(5).

תגים:

תפילות · יהדות · אמונה · חינוך · אורתודוכסי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חינוך לתפילה בבית הספר האורתודוכסי", סמינריון אודות "חינוך לתפילה בבית הספר האורתודוכסי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.