היישום אינו מחובר לאינטרנט

תהליך קבלת ההחלטות ברוסיה בתקופת ילצין

עבודה מס' 068365

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת השפעתם של גורמים פנימיים ושל הנשיא עצמו, על תהליך קבלת ההחלטות.

10,694 מילים ,19 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

רוסיה נחשבת אחת השחקניות הפעילות במערכת הבינלאומית. על אף המשבר הכלכלי הקשה שבו התמודדה לאחר התמוטטות ברה"מ, היא נשארת אחת המדינות הגדולות בעלות המושב הקבוע במועצת הביטחון. היא המדינה היורשת לברה"מ, המעצמה השנייה בעולם עד סוף שנות השמונים, היא תופסת 76.5% משטחה של ברה"מ לשעבר, ולכן נחשבת למדינה הגדולה ביותר בעולם מבחינת שטח. בנוסף, היא ירשה 51% מכלל אוכלוסייתה של ברה"מ (148 מיליון), ובכך היא המדינה החמישית בגודלה בעולם מבחינת גודל האוכלוסייה. זאת בנוסף להיותה המעצמה השנייה מבחינה צבאית - יש לה את הכוח הקונבנציונאלי הגדול ביותר באירופה ואסיה. כמו כן, היא אחת המדינות הנותנות חסות לפשרה מדינית בסכסוך הערבי- ישראלי.

מטרתה של עבודה זו היא לשפוך אור על הגורמים הפנימיים המשפיעים על תהליך קבלת ההחלטות ברוסיה בתקופתו של בוריס ילצין, תוך כדי התמקדות בשאלה מהי מידת השפעתו של הנשיא ילצין בתהליך קבלת ההחלטות ברוסיה; ומה היה מעמדם של שאר הכוחות הפנימיים שהיו שותפים בתהליך זה? במיוחד כשהתקופה הנדונה מהווה תקופה קריטית בעיצובה של רוסיה הפדרלית. ישנם מס' מאפיינים שיש לקחת בחשבון בחקירת נושא זה: אופי שלב המעבר של רוסיה לאחר התמוטטות ברה"מ, המעורבות של הישן עם החדש והמשבר במעבר מאימפריה רב-לאומית למדינה. הישות הרוסית חוותה מעבר נדיר ממעצמת על למדינה רגילה וממדינה עם כלכלה מתוכננת המבוססת על ריכוזיות לכלכלת שוק. כמו כן, המדינה חוותה את המעבר ממערכת פוליטית טוטליטארית הנשלטת רק ע"י המפלגה הקומוניסטית לשלטון דמוקרטי פלורליסטי. זאת בנוסף לחולשתה של האינטגרציה הלאומית שסובלת ממנה ואת הסכנה של התפוררות וקריסה המאיימת עליה בצל השאיפה של חלק מהרפובליקות המרכיבות אותה לעצמאות כלכלית מהרשות המרכזית במוסקבה, וחלקן אף שואפות גם לעצמאות פוליטית כמו שקורה עם צ'צ'ניה.

מתוך מאפיינים אלו, לעבודה שתי השערות עיקריות:
א. הנשיא הוא מוקד תהליך קבלת ההחלטות ברוסיה, הוא מהווה את מרכז הכובד בהליך זה שכן יש לו סמכויות רחבות מאוד- עפ"י חלק מהחוקרים והפוליטיקאים- הוא נהנה מסמכויות שצאר רוסיה לא נהנה מהם.
ב. ההשפעה המוגבלת של הכוחות הפנימיים ברוסיה בתהליך קבלת ההחלטות, בכלל הן מפלגות, דעת קהל, עיתונות וכנסייה, כולל גם את הרשות המחוקקת.

עבודה זו מנסה לענות על שאלת המחקר שהועלתה לעיל ולוודא את תוקפן של ההשערות שהוזכרו, באמצעות שני פרקים עיקריים: הפרק הראשון כולל שני חלקים: חלק א' עוסק בהגדרת סביבת קבלת ההחלטות ברוסיה, מבחינת המסגרת החוקתית, התרבות הפוליטית, ההרכב החברתי והמצב הכלכלי. חלק ב' מתמקד בנשיא המדינה באותה תקופת מעבר (ילצין) בהיותו מוקד תהליך קבלת ההחלטות. לכן חלק זה עוסק בהוויתו, ההיסטוריה הפוליטית שלו וסמכויותיו, זאת בנוסף לבחירות הנשיאותיות של שנת 1996. הפרק השני עוסק בניתוח מידת השפעתם של הגורמים הפנימיים המשפיעים על תהליך קבלת ההחלטות ברוסיה, אשר כוללים את הרשות המבצעת (הממשלה), הרשות המחוקקת (הפרלמנט), האליטה הפוליטית, המפלגות, דעת הקהל, העיתונות והכנסייה. בסוף העבודה ישנו סיכום הכולל מס' מסקנות עיקריות שהעבודה הגיעה אליהן, מסקנות הקשורות לדינמיקה בין הכוחות הפנימיים השותפים בתהליך קבלת ההחלטות ברוסיה בתקופתו של ילצין.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון: סביבת תהליך קבלת ההחלטות ברוסיה בתקופת כהונתו של בוריס ילצין
חלק א- הגדרת סביבת תהליך קבלת ההחלטות ברוסיה
א. המסגרת החוקתית הרוסית
ב. התרבות הפוליטית ברוסיה
ג. ההרכב החברתי ברוסיה
ד. המצב הכלכלי ברוסיה
חלק ב- נשיא המדינה- בוריס ילצין
א. הוויתו וההיסטוריה הפוליטית שלו
ב. הבחירות הנשיאותיות של יוני- יולי 1996
ג. האופי והדפוס שלו בקבלת ההחלטות
ד. סמכויותיו
פרק שני: ניתוח הגורמים הפנימיים המשפיעים על תהליך קבלת ההחלטות ברוסיה
א. הרשות המבצעת (הממשלה)
ב. הרשות המחוקקת (הפרלמנט)
ג. האליטה הפוליטית
ד. הכוחות הפוליטיים והאינטרסים המשפיעים
סיכום
ביבליוגרפיה (אנגלית)
נספחים

קטע מהעבודה:

ב. התרבות הפוליטית הרוסית כלפי מדינות העולם- היא הושפעה מהחיים תחת שלטון קומוניסטי במשך למעלה מ- 70 שנה, אשר הטיל הסגר חזק על החברה הרוסית וכך נהיה הספק וההיסוס כלפי כל דבר שבא מן החוץ תכונה דומיננטית בקרב הרוסים. עם זאת, עם ההתמוטטות של ברה"מ והפתיחות שקרתה כלפי מדינות העולם, במיוחד כלפי מדינות המערב וארה"ב, מגמה זו החלה להתמתן, מאחר שישנו ביקוש מצד האזרחים הרוסים לסחורות מיובאות בכלל, במיוחד מוצרי צריכה ואופנה (בעיקר ג'ינס) המיובאות מן המערב. כמו כן, סייעה בכך הפעילות התיירותית המשמעותית מרוסיה ואליה, סה"כ הסכומים שהוציאו הרוסים על התיירות לחו"ל רק בשנת 1994 לבדה הסתכם ב- 6.8 מיליארד דולר.(6)

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תהליך קבלת ההחלטות ברוסיה בתקופת ילצין", סמינריון אודות "תהליך קבלת ההחלטות ברוסיה בתקופת ילצין" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.