היישום אינו מחובר לאינטרנט

תרומת איברים-מחסור מול מסחר

עבודה מס' 068281

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הקונפליקט המוסרי, בעיית המחסור והתפתחות "תיירות ההשתלות".

3,738 מילים ,26 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

נושא השתלות האיברים בכלל והדילמות המוסריות אותן הוא מעלה בפרט, מעסיקים אותנו כבר שנים רבות. בתקופה האחרונה אנו שומעים יותר ויותר באמצעי התקשורת על מקרים בהם אנשים עוסקים בסחר של איברים בין אם כקונים ובין אם כמוכרים. נושא זה בעצם מנציח את הקונפליקט שבין תרומה ללא מניעי רווח מול תרומה כלכלית.

ככל ששיעורי ההצלחה של השתלות עולים עם השנים כך גוברת ההשפעה של דרך זו הן על החולים הנזקקים להשתלה והן על הרופאים המבצעים אותה, אלו בוחרים בפתרון ההשתלה לאחר טיפול, בדרך כלל תרופתי, שאינו מועיל עוד. פריחת השתלות האיברים אומנם הובילה לדרך חיובית אך עם זאת מייצרת דילמות מוסריות רבות, אשר העיקרית בהן נובעת מהעובדה שמצויים יותר ויותר חולים הזקוקים להשלתה שאין עבורם איברים (שלה,1999).
המחסור לאיברים בהשתלה הוא בעיה כלל עולמית זאת על אף העובדה כי היכולת הטכנולוגית הולכת ומשתכללת. בכל שנה נפטרים חלים רבים שאין עבורם איברים להשתלות ואיכות החיים שלחולים רבים אחרים יורדת. מחסור זה מעמיד במבחן את התרומה המונעת מאלטרואיזם, נתינה ללא תמורה. עולות דילמות מוסריות וקונפליקט מתמשך בין הגישה המסורתית, האלטרואיזם, לבין הגישה הכלכלית, מתן תרומה עבור תמורה. כאמור עם התפתחות הטכנולוגיה ההשתלה אינה מבוססת רק על קרבה גנטית, ישנה גם אופציה של השתלה מגורם זר. בעוד תרומה המתבצעת מקרבה משפחתית על האלטרואיזם התרומה מתורם זר מבוססת על עקרונות השוק החופשי ומונעת בעיקר ממניעי רווח. בהשתלה זו נקבע ממחיר עבור האיבר ועבור ההשתלה, ומהרגע שניתן להשיג רווח כספי נכנסים לתמונה גורמים הפועלים למטרות רווח ומפעילים את המערכת כעסק כלכלי (מור,2006;שלה 1999).
פתח המילוט האחרון להצלת חיים עבור חולים היא בהחלפת האיבר החולה בבריא, כאשר עומדת על הפרק השתלת איבר בחולה המחיר הופך ללא רלוונטי מול רצון החולה לחיות . מיעוט התרומות בארץ אינו מאפשר חילופים עם מרכזים בחוץ לארץ שלהן מאגר איברים מתאים, דבר זה הסיר את הלוט מנושא רכישת איברים והשתלתם בחול. מאחר והדבר הוצא מהחוק במדינות אירופה ובחבר העמים , תורמי האיברים הם בעיקר עניי העולם השלישי, אשר מוכרים את איבריהם לצורך השתלה תמורת כסף, זאת על מנת שיוכלו להתקיים ולשרוד (מרקס, 2006).
עבודה זו תעסוק בקונפליקט המוסרי שבין אלטרואיזם לתמורה, בבעיית המחסור באיברים מול הצורך הגובר בהשתלה, בהתפתחות "תיירות ההשתלות" וכן תציג סקירה של המצב בארץ ובעולם. מטרת העבודה לבחון את הנושא ולשפוך אור על נושא שחור כמו סחר באיברים.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1. תרומה בתמורה
1.1 אלטרואיזם
1.2 "תיירות ההשתלות"
1.3 אלטרואיזם או תמורה- בעד ונגד
פרק 2. השיטה בארץ
2.1 החוק בארץ
2.2 המצב בפועל
פרק 3. המצב בעולם
3.1 ארצות הברית
3.2 בלגיה ודנמרק
3.3 סין
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

ברוב המדינות חל איסור על מסחר באיברים לצורכי השתלות. מכירת איבריו של אדם יכולה להתבצע בטיפולו בעודו בחיים והן על ידי קרוביו לאחר מותו. הצורך בפיתרון רציונאלי והצורך להגדיל את מספר האיברים הניתנים על ידי משפחת הנפטר הביאו להצעת חוק "השתלת איברים" (בו נדון בהרחבה בפרק הבא). רוב החוק עוסק בהקמת מרכז לאומי להשתלות שאולי יביא לרציונאליות בהקצאת האיברים למרכזי ההשתלות בארץ אך הוא אינו פותר את שאלת המחסור וניכר כי אין מנוס מהצורך לתת תמורה כספית לתורם עבור תרומתו (מרקס, 2006; שילה, 1999).

תגים:

תרומת איברים · סחר באיברים · השתלות · השתלת איברים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תרומת איברים-מחסור מול מסחר", סמינריון אודות "תרומת איברים-מחסור מול מסחר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.