היישום אינו מחובר לאינטרנט

שביתות בישראל

עבודה מס' 068261

מחיר: 307.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוחים סטטיסטיים שונים, כפי שנעשו והובאו על ידי חוקרים שונים בתחום, תוך התייחסות לשביתות במשטר דמוקרטי.

8,197 מילים ,11 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

זכות השביתה היא אחד משלושת היסודות המרכיבים את חופש העובדים להתאגדות. שני היסודות האחרים הם החופש להתארגן והחופש לנהל משא-ומתן קיבוצי. חופש ההתאגדות על שלושת יסודותיו אינה מטרה בפני עצמה אלא נועד להבטיח את השגת מטרתו של משפט העבודה - ההגנה על העובד והבטחת כבודו האנושי. משפט העבודה מבקש לא רק לעצב את התנאים המזעריים של תנאי העבודה (כגון חוק שכר מינימום וחוק שעות עבודה ומנוחה) אלא גם להבטיח את האמצעים (התארגנות, משא-ומתן קיבוצי ושביתה) שבהפעלתם יוכל העובד להשפיע על תנאי עבודתו ולהשיג את ההכרה בזכויותיו המוגנות.
ההכרה בזכות השביתה ובזכות העובדים להתארגן ולנהל משא-ומתן קיבוצי מעוגנת בתפיסה שמשא-ומתן בין העובד למעביד אינו משא-ומתן בין שווים. שליטתו של המעביד בהון ובאמצעי הייצור מעניקה לו יתרון יחסי על העובד היחיד. על-פי תפיסה זו, קביעת תנאי ההתקשרות (שכר, תנאי עבודה, וביטחון תעסוקתי) לפי כללי השוק בלבד עלולה להוביל לפגיעה בזכות העובד ובני ביתו לקיום בכבוד אנושי. עקרונות משפט העבודה המגן, המכירים בזכות השביתה ובזכות העובדים להתארגנות ולניהול משא-ומתן קיבוצי, נועדו לבטל את נחיתותו של העובד הבודד מול מעבידו, לאזן את מערכת יחסי העבודה ולהשתיתם על בסיס שוויוני(1).

כיוון שאנו חיים במדינת ישראל, בחרתי להתמקד בשנים האחרונות של השביתות בישראל ולהציג ניתוחים סטטיסטיים שונים, כפי שנעשו והובאו על ידי חוקרים שונים בתחום.

לפי נתוני הממונה הראשי על יחסי עבודה, עו"ד שלמה יצחקי, אין בציבור השכירים תמיכה באיסור גורף על שביתות במגזר הציבורי, אך קיימת נכונות להגבלת זכות השביתה באמצעות הסדרים כמו הארכת תקופת הצינון או חיוב בקבלת הסכמה מוקדמת של העובדים לפני שביתה.
היחס בקרב השכירים לשביתות הפורצות במשק אינו אחיד והציבור נוטה להתייחס בכל מקרה לגופו של עניין. כך נמצאה אהדה נמוכה לשביתה בנמלים והבנה רבה יותר לעיצומים במשרדי הממשלה. נשק השביתה אינו נתפס ע"י ציבור השכירים כיעיל.
קיימת העדפה חד משמעית להפעלת מנגנונים אלטרנטיביים, כמו בוררות מוסכמת, שכיום כמעט ואינם מופעלים בתחום יחסי העבודה. הנטייה להצדקת העובדים בסכסוכי עבודה הייתה חזקה יותר בקרב הקבוצות החלשות בשוק העבודה. ניתן ללמוד מכך כי נושא יחסי העבודה אינו מנותק מהמכלול הגדול יותר של הפערים בחברה הישראלית(2).

נשאלת גם השאלה 'מי קובע מהי שביתה מוצדקת'? הרי כל צד ינסה לשכנע מדוע הוא הצודק, וכל אחד בדרך כלל גם צודק מנקודת ראותו. אז מי מחליט? כיצד ניתן להכריע? האם לציבור יש יד בעניין? האם למישהו יש כוח לפזר שביתות בדרך לגיטימית שתהיה מקובלת על שני הצדדים, לפחות עד הפעם הבאה? זאת ועוד אנסה לבחון בעבודה זו.

תוכן העניינים:
מבוא
זכות השביתה - סקירה משפטית והיסטורית
שביתה ודמוקרטיה
הסיבות לקיומן של השביתות
מהו הנזק שנגרם בעקבות השביתות השונות במשק?
מה ניתן להשיג באמצעות שביתות ומהם הגורמים המשפיעים על הצלחתן של שביתות בישראל?
שאלת המחקר: האם השביתות פוגעות במשטר הדמוקרטיה או תורמות לביסוסו?
שביתות עיקריות בין השנים 2002-2007
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

זכות השביתה היא זכות בסיסית של עובדים בחברה דמוקרטית.
הגדרתה הבסיסית הינה הפסקת עבודה זמנית על ידי קבוצת עובדים (או מעביד) עקב סכסוך עבודה הקשור ליחסי עובדים ומעבידים .
זכות זו, כמו חופש ההתארגנות והחופש לניהול משא-ומתן קיבוצי, מטרתה איזון יחסי הכוחות בין הון ועבודה: זכות העובדים לשבות מהווה משקל נגד לעמדת הכוח של המעסיק, השולט בתנאי העבודה והשכר ואף בעצם קיומם של יחסי עבודה ובהגדרתם. (בן ישראל רות, 2003)
יישומה של זכות השביתה אינה הופכת את השביתה לצודקת. קיימים שני אספקטים לניצול לרעה שנוגעים באופן ישיר ביישום זכות השביתה.
האחד הוא ניצול לרעה של זכות זו, כפי שעשוי להתקיים גם לגבי זכויות אחרות.

תגים:

שביתות · דמוקרטיה · יחסי עבודה · שביתה · מעסיקים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שביתות בישראל", סמינריון אודות "שביתות בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.