היישום אינו מחובר לאינטרנט

ריבית עונשית בגין הפרת חוזה ביטוח

עבודה מס' 067985

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ההצדקות, התנאים והנסיבות להחלת והפעלת סעיף 28א' (ריבית עונשית) ע"י בית המשפט - סקירת פסקי הדין שפורסמו מ-2007 עד 9/2009.

9,081 מילים ,59 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

בעבודה זו אנסה למצוא את ההצדקות, התנאים והנסיבות להחלת והפעלת סעיף 28א' ע"י בית המשפט.

סעיף 28א הוסף לחוק חוזה ביטוח בשנת 1988- בהצעת החוק שהונחה בפני שולחן הכנסת, ניתנו דברי הסבר כי הסעיף המוצע יקנה סמכות לבית המשפט הדן בתביעת המבוטח נגד חברת הביטוח, לפסוק פיצוים לטובת המבוטח כאשר התמלוגים המגיעים לו כדין מעוכבים מעבר למותר, הסעיף נועד להרתיע את חברות הביטוח מלהשהות את חיוביהן שאינם שנוים במחלוקת ע"י אימוץ מכשיר עונשי המקובל משיטות משפט מחו"ל (כוונה לארה"ב- יוסבר בהמשך).
סעיף 28 בלבד קובע שמותר להשית רק ריבית של כ-4%, ריבית זו לא מעמידה את המבוטח במצד בו היה עמוד אלמלא הופרה חובת המבטח ולכן קיים צורך להעניק לבית המשפט כוח להגדיל את פיצוי המבוטח ובכך להעניש את המבטחות.

ביום 7.7.08 הציע ח"כ אמנון כהן ממפלגת ש"ס הצעת תיקון לסעיף 28א חוק חוזה הביטוח. ח"כ כהן הציע להשמיט את המילה "רשאי" שמופיעה בסעיף, והסעיף החדש יהיה: "מבטח בביטוחים אישים שלא שילם את תגמולי הביטוח שלא היו שנויים במחלוקת בתו"ל במועדים שבהם היה עליו לשלמם לפי סעיף 27, יחייבו בית המשפט בתשלום ריבית מיוחדת ...".
ח"כ הציע למעשה לשלול את שיקול דעתו של בית המשפט ולהרחיב ולהגדיל את השימוש בסעיף 28א, לדעתו ישנה תופעה החוזרת על עצמה של חברות הביטוח המחליטות שלא לשלם את תגמולי הביטוח בהעלאת טענות שונות אשר חלקן הגדול נוגע בחוסר תו"ל. לטענתו חברות הביטוח גוררות את המבוטחים בהליך משפטי ארוך מתוך מטרה לשבור את המבוטחים ולגרום להם להתפשר על סכום נמוך יותר, בית המשפט כמעט ולא עושה שימוש בסעיף והסעיף נותן תמריץ שלא לשלם למבוטחים את תשלומי הביטוח שאינם שנויים במחלוקת ולמרות שבחלק ניכר מהמקרים בית המשפט מצדיק את תביעות המבוטח ונוזף בחברת הביטוח עדיין אין עליו שום חובה להטיל קנס ועל כן מתבקש תיקון החוק.

בעבודה זו, בנוסף לנסיבות והתנאים להחלת והפעלת סעיף 28 א, אבדוק גם את טענה זו לעומקה והאם אכן בית משפט כמעט ולא עושה שימוש בכוח שמקנה לו הסעיף ולא משית כמעט בכלל על המבטחות ריבית עונשית. נעשה זאת באמצעות סקירת פסקי הדין אשר התקבלו משנת 2007 ועד לחודש ספטמבר 2009, כמו כן ננסה למצוא האם קיים איזשהו קריטריון או קנה מידה שלפיו בית המשפט פוסק את גבוה הריבית, כיוון שבסמכותו לגבוה עד פי 3 מהריבית הקבועה בחוק ריבית והצמדה, מתי הוא קובע פי 3? מתי פי 2? האם זה נקבע באופן שרירותי או שיש התייחסות לגובה הריבית.

תוכן עניינים:
פרק א' - מבוא
פרק ב' - ביטוחים אישים
פרק ג' - הצדקות להטלת ריבית ופיצויים עונשיים
פרק ד' - התנאים לפסיקת הריבית העונשית
פרק ה' - משפט השוואתי: הצדקות להשתת פיצויים עונשיים על המבטחת
פרק ו' - סקירת פסקי הדין
פרק ז' - הנסיבות המצדיקות השתת ריבית עונשית
פרק ח' - התרשלות ב"כ התובעים
פרק ט' - סיכום
רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

סעיף 28א מתייחס אך ורק לביטוחים אישיים, כלומר ביטוחי חיים, ביטוחי רכב, תאונות אישיות, ביטוחי רכוש ודירה, הרעיון מאחורי ההגבלה היא בתכלית הצרכנית של חוק חוזה הביטוח כולו שעניינו ותכליתו היא הרתעת המבטחים מפני התנהגות שרירותית כלפי ציבור הצרכנים ומניעת התעשרותו , אך הסעיף כלל לא מתייחס לביטוחי מחלה, ביטוחים סיעודיים(3), ביטוח אחריות וכן ביטוחי אחריות הנשלל בפורשות עפ"י הסייפא של סעיף 28א (ביטוח אחריות :המבטח מתחייב לשפות את המוטב בשל חבות כספית שהמבוטח עשוי להיות חייב בה לצד שלישי).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ריבית עונשית בגין הפרת חוזה ביטוח", סמינריון אודות "ריבית עונשית בגין הפרת חוזה ביטוח" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.