היישום אינו מחובר לאינטרנט

פונדמנטליזם וחזרה לדת

עבודה מס' 067889

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת תופעת הנשים המתאבדות והמניעים להתאבדות.

11,922 מילים ,27 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

תופעת הפונדמנטליזם הדתי צוברת תאוצה בקרב שלושת הדתות המונותיאיסטיות, ובהמשך ישיר לכך בעיקר בדת האסלאמית. עבדה זו דנה בסוגיית תופעת הפונדמנטליזם בקרב הדתות ובוחנת בהתמקדות את תופעת ההתאבדות בקרב יוצאי תנועות אסלאמיות ואת הקשרה לחזרה לדת. הפונדמנטליזם האסלאמי על פלגיו השונים משתנה כיום, בעקבות הצטרפותן של נשים מתאבדות לחוגיו השונים של הטרור האסלאמי. בהמשך ישיר לכך ניתן לצפות את ההשלכות מרחיקות הלכת שיובילו, אולי, לדרך בה התרבות החברתית של אוכלוסיית האסלאם הרדיקלי תשתנה לכיוון העולם המערבי. בניסיון לתאר את תופעת פיגועי ההתאבדות בקרב נשים וגברים, נמצא דמיון בין מחבלות מתאבדות למחבלים מתאבדים מבחינת מאפייניהם וכן מבחינת השלבים בביצוע המעשה. המאפיינים המרכזיים שהועלו במהלך הסקירה ונמצאו זהים הם גיל צעיר יחסית, סטאטוס רווקים, ללא קשר הדוק לדת האסלאמית וללא בעיות נפשיות. נמצא כי השוני המרכזי הקיים בפרופיל המתאבד/ת מתייחס למצב הסוציו אקונומי, לרקע הרגשי ולמטרה. רב הנשים יוצאות לפיגוע ממניעים אישיים ואילו הגברים פועלים מתוך מניע מיליטריסטי. בנוסף, נמצא כי פרופיל מתאבד משתנה עם הזמן, אך שומר על צביונו הכללי וכן, כי ישנם תהליכים שונים שעוברות נשים השייכות לפונדמנטליזם האסלאמי ושליחתן להתאבד כמחבלות. בנוגע לשלבי המעשה נמצא כי שלבי ההכנה הם זהים ומתחילים בשטיפות מוח והכנות מעשיות לביצוע פיגוע התאבדותי. ובאשר לסוגיית הגורמים השונים נמצא מכנה משותף מגדרי אך בחלק מהמקרים קיים שוני בין המינים. לאורך העבודה קיימות השערות מרכזיות: ההשערה הראשונה מתייחסת לדואליות של המופתים הפונדמנטליסטים בנוגע לסוגיית מעמד האישה. על-אף החותם שהשאירה הקדמה, עדיין לא קיים שוויון זכויות בין נשים לגברים, חרף זאת המופתים שולחים כיום, גם נשים לקרב. מאחורי עובדה זו מתעוררת השאלה- מדוע? כיפוף החוקים למען מטרה לאומנית מותיר את השאלה המזעזעת בנוגע לערך חיי האדם ובהמשך לכך: מה עלול לקרות הלאה, בשם קדושת האל?. ההשערה השנייה מתייחסת למניעי המתאבד/ת והאם יש קשר לקונספירציה המלחמתית של מנהיגי האסלאם אשר אותה ניתן לבחון על-ידי שליחת שאהיד/ה למלחמת הג'יהאד. נמצא כי לא בכל המקרים, ואף לא ברובם, פעלו המתאבדים ממניעים אישיים בעוד שנטען על ידי מנהיגי האסלאם המטיפים לאסתשהאד כי המניע הוא לאומני. בעבודה זו פוענח חלק מההיגיון העומד מאחורי תופעת האסתשהאד: המתאבדים פועלים ברובם ממניעים אישיים ולא לאומניים, ובחלקם מושפעים משטיפות מוח לאחר משבר אישי כלשהו אשר מערער את יציבותם. אי לכך נטען כי פעולת ההתאבדות היא אכן קונספירציה מלחמתית.

תוכן עניינים:
תקציר
1. פונדמנטליזם
1.1 הגדרת פונדמנטליזם מול טרור
1.2 התופעה והתנועות הפונדמנטליסטיות
1.3 תכונות הפונדמנטליזם
1.3.1 התכונות האידיאולוגיות של הפונדמנטליזם
1.3.2 התכונות הארגוניות של הפונדמנטליזם
2. חזרה לדת בשלושת הדתות המונותיאיסטיות
2.1 חזרה לדת (פונדמנטליזם) ביהדות
2.2 חזרה לדת (פונדמנטליזם) בנצרות
2.3 חזרה לדת (פונדמנטליזם) באסלאם
3. תופעת פיגוע ההתאבדות בקרב גברים ונשים באסלאם
3.1. מושגי התאבדות
3.2. מאפייני פיגועי ההתאבדות
3.3. השלבים בביצוע פיגוע ההתאבדות
3.4. פרופיל מתאבד
3.5. הסיבות להתגברות פיגועי ההתאבדות
3.6. פיגועי ההתאבדות של ארגוניים פלשתינים-חילוניים
3.7. מעמד האישה בקרב הפונדמנטליזם האסלאמי והקשרה לפיגועי ההתאבדות
3.8. תופעת פיגועי ההתאבדות בקרב נשים פלשתיניות
3.9. מאפיינים משותפים לנשים וגברים בתופעת ה"אסתשהאד"
4. פעולת ההקרבה "אסתשהד" - תופעה פונדמנטליסטית או פעולת טרור?
סיכום ודיון
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: חלקים מהעבודה זהים לחלקים בעבודה מס' 67798.
העבודה הנוכחית מתמקדת בפונדמנטליזם וחזרה לדת וכדוגמא מובא מקרה המתאבדים והמתאבדות. עבודה 67798 היא מחקר תיאורטי על הבדלי מגדר בין מתאבדים ומתאבדות.

קטע מהעבודה:

פונדמנטליזם הוא ביטוי לרצון לחזרה לקיצוניות דתית, אשר איננה מושפעת מהמודרניזציה. הפונדמנטליסטים מעוניינים ליצור מצב בו ההתקדמות האנושית לא תפגע בערכי הדת העליונים. הפונדמנטליסטים קוראים לחזרה למקורות הדת ה"אמיתיים" והחלת חוקי הדת על החברה תוך כדי שימוש באמצעים מודרניים (דוגמת האינטרנט) ואלימים (דוגמת פעולות טרור). מקור השם הוא בפועל הלטיני foundo שפירושו לייסד, ומכאן שם העצם foundum (יסודות), הבא לציין שעל המאמין לדבוק ביסודות הראשוניים של הדת כפשוטם. המונח נטבע בתחילת המאה ה-20, ותיאר זרם דתי נוצרי פרוטסטנטי בארצות הברית, שדגל באמונה בכתבי הקודש (התנ"ך והברית החדשה) כפשוטם (ויקיפדיה, 2009).
יש המזהים "פונדמנטליזם" עם קיצוניות ואלימות, ואינם מאפשרים בכך כל הבחנה בין מיליטנטים (העשויים לתת ביטוי ללוחמנותם מבלי להיזקק לאלימות) לבין טרוריסטים. כלומר, לפי גישה מוטעית זו "פונדמנטליסט" ו"טרוריסט" הם היינו הך (עמנואל, גבריאל וסקוט, 2004).

תגים:

פונדמנטליזם · אסלאם · נצרות · יהדות · אסתשהד · התאבדויות · טרור

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פונדמנטליזם וחזרה לדת ", סמינריון אודות "פונדמנטליזם וחזרה לדת " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.