היישום אינו מחובר לאינטרנט

חוקי העבד במקרא ובמזרח הקדום

עבודה מס' 067854

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התמקדות בחוקים שבספרים שמות, דברים וויקרא, ובחוקים שבמזרח הקדמון.

6,312 מילים ,15 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

בעבודה הנוכחית אעסוק בחוקי העבד העברי המופיעים במספר מקורות בתנ"ך.
אתמקד בחוקים שבספרים שמות, דברים וויקרא, ולבסוף בחוקים שבמזרח הקדמון.
מוסד העבדות היה מקובל מאוד בימי קדם כאשר הפסיקו להרוג את השבויים והפכו אותם לעבדים ולשפחות: החל מימי השושלות הקדומות במצריים, המשיך בעת העתיקה בכל התרבויות אל ימי הביניים ואל העת החדשה. בכל הזמן הזה לא נשמעו קולות לביטול מעמד זה, אלא רק בסוף המאה השמונה עשרה ובראשית המאה התשע עשרה, בזמן מלחמת האזרחים בארה"ב והמהפכה הצרפתית (חירות ושוויון) החלו כמה מארצות אירופה לבטל את מוסד העבדות, ובמחציתה השנייה של מאה זו נחתמו הסכמים לשיתוף פעולה בין-מדינתי לביטול העבדות ולפיקוח שימנע סחר בעבדים. עד היום מאבק זה נמשך, שכן העבדות קיימת במקומות שונים בעולם בצורות שונות (האנציקלופדיה העברית (1949), ערך "עבדות", רביב, 2007, עמ' 57).
המילה "עבד" נגזרת משורש ע.ב.ד., עבודה. עבד הוא אדם המשועבד לאדם אחר, ומחובתו לציית לו (דה-וו, 1969, עמ' 90).
כנגד הגדרה זו, חוקקה התורה חוקים להגנת העבד ולרווחתו והגבילה את סמכותו של האדון.

העבודה מחולקת לשלושה נושאים (פרקים):
בפרק הראשון אתאר את תופעת העבדות בחוקי התורה, תוך התייחסות לחוק בספר שמות כ"א 1-12 והחוק בדברים ט"ו 12-18. אסביר את היחס ביניהם, כוונותיהם ומגמותיהם, ולבסוף אציג את החידוש של ספר ויקרא כ"ה 46-39 תוך התייחסות לשינויים הקשורים להתפתחות בזמנים ולערכים המוסריים. כמו כן, אתאר את היחס לעבד ה"כנעני" ואשווה בינו ובין העבד ה"עברי".
בפרק השני אתייחס לזכויות נוספות של עבדים בחיי יום יום ובמועדים כגון: מילת העבד, השתתפותו בשבתות, חגים ומועדים, הכאת עבדים ובריחת העבד.
בפרק האחרון אערוך השוואה בין החוקים בתורה לחוקים במזרח הקדמון כגון: הכניסה לעבדות, השחרור מעבדות, הכאה ופציעה, עבדות עולם והענקת מענקים. ביחס לכך, השאלה המרכזית תהיה, במה דומים ובמה שונים המנהגים והחוקים של ישראל מן העמים הנוכרים האחרים בתחום העסקת עבדים והיחס האנושי אליהם.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון: חוקי עבדים עבריים בתורה
1.1 חוק עבד עברי בשמות (כ"א 6-2)
1.2 חוק אמה עבריה בשמות (שמות כ"א 7-11)
1.3 חוק עבד ואמה בדברים
פרק שני: זכויות נוספות של עבדים בחיי יום יום ובמועדים
2.1 מנהג המילה:
2.2 השתתפות בחגים ובמועדים:
2.3 הכאת עבד עברי ופציעתו:
2.4 בריחה מעבדות
פרק שלישי: השוואת חוקי התורה לחוקי המזרח הקדמון
3.1 הכניסה לעבדות
3.2 השחרור מעבדות
3.3 הכאה ופציעה
3.4 בדבר היחס לעבדות עולם:
3.5 בדבר הענקת מענקים:
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

החוקים אותם אציג הם בעלי מבנה קזואיסטי: הפסוק הראשון הינו משפט הכללה בו קיים מקרה ראשי, הפותח במילה "וכי" (=כאשר), וכמה תתי מקרים הפותחים במילת התנאי "אם" המאפיינת גם כן מבנה זה. חוקים אלו באים ללמד כיצד יש לנהוג במקרה מסוים או במקרים היוצאים ממנו. סגנון זה, הוא לשון הדרכה, ומאפיין בעיקר חוקים המסורים להכרעות השופטים, אשר רובם דנים בעניינים אזרחים ופליליים.
הדגם הקזואיסטי נפוץ במרבית חוקי המזרח הקדמון, ובניגוד לחוקי התורה שמקורם באלוהים, חוקים אלו הם בעיקר חילוניים: הם נחקקו על ידי המלך, ומסדירים את היחסים בין המלך לבין האזרחים ובין האזרחים לבין עצמם. התורה שינתה את אופיים החילוני של החוקים והתאימה אותם לרוח הדתית המאפיינת אותה (דבשני, 1980, עמ' 40).

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חוקי העבד במקרא ובמזרח הקדום", סמינריון אודות "חוקי העבד במקרא ובמזרח הקדום" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.