היישום אינו מחובר לאינטרנט

פסיכולוגיה של האישיות

עבודה מס' 067840

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: אדישות ומודל ה- Big 5

5,441 מילים ,19 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

חקר האישיות הוא תחום מרכזי בעולם הפסיכולוגיה, גישת התכונות לחקר האישיות (Trait theory) היא אחת הגישות המובילות היום בתחום. עפ"י הגישה המושג "תכונות אישיות" מתייחס לדפוסים עקביים של התנהגות, רגשות ומחשבות אצל אנשים (Pervin et al., 2005). מודל מרכזי בגישת התכונות הוא מודל חמשת הגורמים באישיות (Big Five), המבוסס על השיטה הסטטיסטית של ניתוח גורמים. מחקרים רבים איתרו חמישה מימדי מפתח המסבירים את ההבדלים העיקריים בין בני האדם; נוירוטיות, פתיחות להתנסויות, מוחצנות, נעימות ומצפוניות (Pervin et al., 2005). החוקרים Costa & McCrea פיתחו את שאלון אישיות ה- NEO-PI המשמש ככלי לאבחון אישיות בתחומים רבים (Costa & McCrea, 1992). מטרת המחקר הנוכחי היא לפתח שאלון אישיות למדידת התכונה אדישות ולתקף אותה אל מול שאלון ה- Big 5. המדגם כלל 90 מתנדבים שענו על שאלון אישיות שפיתחנו, המודד את התכונה אדישות, ועל שאלון האישיות המקוצר של Saucier (1994) עפ"י ה-Big 5 . לאחר ניתוח גורמים נמצאו שני אשכולות מהימנים: משימתיות והתנהגות. השערת תוקף מתכנס, שיערה כי התכונה אדישות תימצא במתאם גבוה שלילי עם התכונה נוירוטיות. אנשים אדישים יאופיינו כחסרי מוטיבציה ובאדישות רגשית המתבטאת בהשטחת האמוציות, לכן נשער שאנשים אלו יהיו בעלי נטייה נמוכה לחוות חרדה ומתח. השערה זו לא אוששה, נמצא כי קיים קשר חיובי מובהק בין סקאלת משימתיות לנוירוטיות. וכמו כן, נמצא קשר שלילי לא מובהק בין סקאלת התנהגות לנוירוטיות. השערת תוקף מבחין, שיערה כי התכונה אדישות תמצא במתאם נמוך עם פתיחות להתנסות. אדם אדיש יכול להיות פתוח להתנסויות או לא פתוח להתנסויות, אין קשר בין שתי התכונות, ולכן נשער כי לא יימצא מתאם בין שתי התכונות. השערה זו הושמטה בניתוח תוקף, כיוון שקריטריון ה- Big 5, פתיחות להתנסות, נמצא לא מהימן. שאלון אישיות למדידת התכונה אדישות נמצא לא תקף ולכן הוא אינו מוכן להעברה. כמו כן, הועלו מספר יתרונות וביקורות והוצעו רעיונות למחקרי המשך. לסיכום, המחקר מרחיב ותורם, ולו במעט, על התכונה אדישות ביחס למודל חמשת הגדולים.

תוכן עניינים:
תקציר
מבוא
שיטה
תוצאות
דיון
ביבליוגרפיה
נספחים (קבצים נפרדים)

קטע מהעבודה:

חקר האישיות הוא תחום מרכזי בעולם הפסיכולוגיה מזה שנים רבות, המעסיק חוקרים רבים ברחבי העולם. אישיות הינה אינטראקציה בין המערכות הביולוגיות, הקוגניטיביות, הרגשיות והחברתיות המאפיינות את היחיד. אולם אצל כל יחיד דפוס האינטראקציה בין המערכות שונה, ובכך ייחודה של כל אישיות (זיו, 1993). על אף שקשה למצוא בספרות הגדרה ברורה ומוסכמת של מושג האישיות, מחקרים היסטוריים מציינים שלושה דגשים אשר מבחינים בין הפסיכולוגיה של האישיות לבין תחומי מחקר אחרים בפסיכולוגיה: ההתמקדות באדם השלם, ההתמקדות במוטיבציה ובדינאמיקה תוך- אישית, וההתמקדות בהבדלים בין- אישיים (McAdams, 1997).

תגים:

אישיות · גישת התכונות · Trait Theory · תכונות אישיות · Big 5 · אדישות · חמישה ממדים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פסיכולוגיה של האישיות", סמינריון אודות "פסיכולוגיה של האישיות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.