היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעמדה ותפקידה של האישה ומוטיב העקרות

עבודה מס' 067634

מחיר: 289.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאור דמות האישה ותפקידה בבית האב שבחברה המקראית, והתמקדות בדמותן של הנשים העקרות.

8,178 מילים ,26 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

הסיפורים המקראיים מצטיירים בקריאה ראשונה כתוצר של תרבות גברית פטריארכלית מובהקת. הדמויות המרכזיות והדומיננטיות בסיפורים אלה הם ברובם גברים, כמו אברהם ,יעקב, דוד ועוד, והנשים משמשות לכל היותר רק "עזר כנגדם". הן דמויות משניות בסיפור שבו הגברים ממלאים את כל הפונקציות החשובות. וכך בא לידי ביטוי תפקידם ומעמדם המשני של הנשים בחברה המקראית, חברה שבה הדומיננטיות של הגבר נלקחה כמובנת מאליה.

בעבודה זו אעסוק בסצנת דפוס העקרות. אתאר מהי דמות האישה ותפקידה, בבית האב שבחברה המקראית ובעיקר אתמקד בדמותן של הנשים העקרות.
בפרק השני אתייחס לאישה העקרה כמסכנת את מעמדה בחברה מבחינה כלכלית וחברתית, כל זמן שאין היא מצליחה ללדת ילדים.
בפרק השלישי אדון בסיפורן של שש נשים עקרות בספרות המקרא.
ובפרק הרביעי אשווה בין ששת הסיפורים ואסיק מסקנות בדבר השונה והדומה ביניהם.

תוכן העניינים:
מבוא
האישה מקומה ותפקידה, בבית האב שבחברה המקראית
העקרות כגורם פוגע במעמד האישי מבחינה משפחתית
סיפוריהן של שש נשים עקרות בספרות המקרא:
עקרותה של שרה (בראשית י"א 30- בראשית כ"א 1)
עקרותה של רבקה ( בראשית כ"ה 21 - בראשית כ"ה 26)
עקרותה של רחל (בראשית כ"ט 31 - בראשית ל' 22)
עקרותה של אשת מנוח (שופטים י"ג 2 - י"ג 13)
עקרותה של חנה (שמואל א' א' 1 - 27)
עקרותה של מיכל (שמואל ב' ו' 23)
השוואה בין המוטיבים, מסקנות ספרותיות ורעיוניות
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בית האב היא היחידה המצומצמת ביותר בחברה, והיא כוללת בתוכה את האב ונשותיו, בניהם הנשואים ונכדיהם. הבת לאחר נישואיה עוזבת את חסות בית האב, ומשתייכת לבית האב של בעלה. היא איננה ישות עצמאית העומדת ברשות עצמה, אלא תלויה בגבר מבחינה כלכלית וחברתית (גלפז - פלק, 2006, עמ' 13).
בחברה פטריאכלית אישה הנישאת לבעלה, עוזבת את בית אביה ועוברת לבית האב של בעלה.
הנוהג בחברה זו הוא שהאישה הולכת אחר הגבר אל משפחתו - היא משנית וכפופה לו. היא מחויבת להיות מסורה לבית האב החדש, וחלק נכבד ממסירות זו תלוי בהולדת בן יורש וגידולו. הזכייה בבן מבטיחה לגבר שם ושושלת, ולכן בסיפורים בהם נראה מאבק של נשים להולדת בן, לא מוצג המאבק ככמיהה לאמהות, אלא כאינטרס חברתי פטריאכלי. ולכן, אם אותה אישה לא יולדת ילדים היא מסכנת את מעמדה בחברה (אשמן, 2008, עמ' 72).

תגים:

אשה · נשים במקרא · הסיפור המקראי · פטריאכלי · משפחה · לידה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעמדה ותפקידה של האישה ומוטיב העקרות", סמינריון אודות "מעמדה ותפקידה של האישה ומוטיב העקרות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.