היישום אינו מחובר לאינטרנט

הפחתת העוני - מס הכנסה שלילי או שכר מינימום?

עבודה מס' 067532

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת שתי השיטות והשוואה בינהן.

9,754 מילים ,20 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

מתוך דבריו של פרופ' צבי זוסמן, בכנס השנתי של "האגודה הישראלית לחקר יחסי עבודה", שהתקיים באוניברסיטת בר אילן:
"...העלאת שכר המינימום דחקה הצידה את הדיון הציבורי בהנהגת מס הכנסה שלילי, בו הושקעה עבודת הכנה רבה וחשובה שנועדה לטפל בבעיות העוני בישראל"...
לאחרונה נידונה בכנסת הצעת החוק בכל הנוגע למס הכנסה שלילי ולדרכי ישומו. כמו כן, הוגדל שכר המינימום בעקביות מאז אפריל 2006. עקב לחצים ציבוריים כבדים, החליטו ממשלות ישראל האחרונות לפעול למען צמצום מימדי העוני בישראל, ובמידת האפשר לצמצום הפערים בין עשירים לעניים. כולם מסכימים כי יש לעשות זאת, אולם חלוקות הן הדעות בקשר לדרך הפעולה הרצויה. רבים טוענים כי העלאת שכר המינימום תביא להעלאה בשיעור התעסוקה, ורבים אחרים טוענים כי העלאה שכזו דווקא תגביר את האבטלה. אלו האחרונים אף מציעים את שיטת מס ההכנסה השלילי, וטוענים, כי שיטה זו הולמת יותר את דרישות שוק התעסוקה המודרני.
במסגרת עבודה זו נעמוד על הקשר בין שכר למוטיבציה להיכנס לשוק העבודה אצל בעלי מיומנויות נמוכות, ונשווה בין הדרכים השונות להגדלת שכרם בישראל. לשם כך נסתייע במחקרים אשר נערכו ע"י גופים ציבוריים גדולים בישראל, מאמרים מהאינטרנט ומאמרים ומחקרים באנגלית.
מסקנתנו, כפי שתוצג בהמשך, הנה, כי לשני המודלים יתרונות וחסרונות, וכי שילוב בין המודלים יביא לתוצאה טובה יותר מאשר כל אחת מהדרכים בנפרד. שילוב זה מתייחס להפרדה בין כוח עבודה מבוגר, לגביו מומלץ להנהיג מס הכנסה שלילי, לבין כוח עבודה צעיר, לגביו מומלץ להתמקד בשיטת שכר המינימום ובאכיפתו. הפרדה זו קשורה קשר עמוק ליכולת לרכוש השכלה ומיומנות מקצועית.
בפרק הראשון ננתח את הקשר בין השכר למוטיבציה לעבודה עפ"י עקומת ההיצע. כמו כן, נציג נתונים לגבי מספר המובטלים, פילוגם ועוד.
הפרק השני חולק לשני פרקי משנה, שכר מינימום ומס הכנסה שלילי, בהן תנתן סקירה מעמיקה של כל אחת מדרכי הפעולה הנ"ל.
בפרק השלישי נשווה בין שתי הגישות, ונציג את מסקנתנו לגבי הגישה הרצויה. בפרק האחרון נסכם את העבודה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. פרק ראשון- פרק הניתוח הכלכלי
3. פרק שני- הסדרים אפשריים לצמצום האבטלה, האי שיוויון והעוני
א. שכר מינימום
ב. מס הכנסה שלילי
4. פרק שלישי - השוואה בין שכר מינימום ומס הכנסה שלילי, יתרונות וחסרונות ודעה אישית
5. פרק הסיכום
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בבואנו לבחון את שתי החלופות המוצעות להקטנת העוני, האבטלה והאי שיוויון בישראל, עלינו ראשית לבחון מספר משתנים כלכליים אשר יחדדו את הקשר הלוגי בין השיטות השונות (מס הכנסה שלילי ושכר מינימום) לבין צמצום האבטלה והעוני.
המשתנה הבסיסי ביותר אותו עלינו לבחון הנו "עקומת ההיצע", אשר השיפוע שלה מראה את הגמישות, קרי, את גמישות הכניסה לעבודה כפונקציה של שינוי בשכר. עקומת ההיצע מושפעת רבות מהכניסות ומהיציאות מהעבודה.

תגים:

שכר מינימום · מס הכנסה שלילי · הפחתת העוני · מדד עוני · מדד אבטלה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הפחתת העוני - מס הכנסה שלילי או שכר מינימום?", סמינריון אודות "הפחתת העוני - מס הכנסה שלילי או שכר מינימום?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.