היישום אינו מחובר לאינטרנט

ניתוח תהליך קבלת החלטות בביטחון הלאומי בישראל ויישומו במלחמת לבנון השניה

עבודה מס' 067396

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח המקרה תוך התייחסות לתיאוריות העוסקות בקבלת החלטות בנושא ביטחון לאומי ולמקרים נוספים בארץ ובעולם.

9,290 מילים ,23 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

מלחמת לבנון השנייה היא נושא קרוב לליבנו כעם שאיבד בה את בניו. העבר עדיין צורב בעינינו מאחר ולא עבר זמן רב, והתחושה שנותרה בזיכרון הקולקטיבי היא תחושת החמצה המלווה במרירות כלפי דרג מקבלי ההחלטות בישראל. המלחמה הזו הייתה המלחמה היחידה בה השתתפה מדינת ישראל השתתפות מלאה ולא ניצחה צבאית באופן מוחץ וברור. הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף דן חלוץ, הגדיר את הישגי המלחמה כ"ניצחון בנקודות" . אולם למדינה קטנה כשלנו באזור כה מאוים ובעולם כה רגיש ומעורב, "ניצחון בנקודות" הוא ניצחון בספק. ניצחון העשוי אף להיחשב כהפסד, הפוגע בכושר ההתרעה של צה"ל כצבא החזק ביותר במזרח התיכון, דבר המודגש ביתר שאת כשהמדובר הוא באויב המהווה ארגון גרילה המונה כמה אלפי לוחמים כחיזבאללה.
נכון יהיה לומר שגם דברים טובים נעשו במלחמה, כגון פעילותו של חיל האוויר בשבוע הראשון ללחימה, כשהשמיד את רוב מלאי הרקטות והטילים ארוכי הטווח של ארגון החיזבאללה (דבר שהגביר את כושר ההרתעה של צה"ל בהיבטים מסוימים).
נדבך נוסף הוא היותה של מלחמת לבנון השנייה המתוקשרת והמדווחת ביותר בתולדות המדינה. דבר זה הביא למעורבות כמעט אינטימית של אזרחי ישראל בלחימה, ובהתאם לכך למעורבות משמעותית גם בתהליך קבלת ההחלטות שהתבצע בדרג המדיני והצבאי שגרר עימו ביקורת נוקבת על הממסד.

מטרת מחקר זה היא ניתוח תהליך קבלת ההחלטות בנושאי ביטחון לאומי בישראל, ויישומו במלחמת לבנון השנייה.
שיטת המחקר- הניתוח יחולק לארבעה נושאים מרכזיים. החלק הראשון הוא הצגת המודל התיאורטי לקבלת החלטות בנושאי ביטחון לאומי, תוך מתן דוגמאות מהמציאות הביטחונית בישראל, בדגש על פרויקט ה"לביא". פרק זה נועד להוות את בסיס הידע לניתוח תהליך קבלת החלטות בנושאי הביטחון הלאומי.
בחלק השני יתבצע ניתוח של התהליך במדינות המערב, תוך שימת דגש על אפיון גורמי המטה המבצעים בחינה מקצועית ומעמיקה התורמת תרומה יקרה לתהליך קבלת ההחלטות.
בחלק השלישי אפרט את תהליך קבלת ההחלטות בנושאי ביטחון לאומי בישראל, כולל דוגמאות מעברה של מדינת ישראל, ניתוח מקומו ותפקידו של צה"ל וכן בחינה של תהליך קבלת ההחלטות בישראל מקום המדינה ועד היום תוך מתן דגש על תרומתה של כל ממשלה להתפתחות התהליך.
לבסוף אבחן את תהליך קבלת ההחלטות שביצעה ממשלת ישראל עד היציאה למבצע "שינוי כיוון", שמשמעותו הייתה, הלכה למעשה, יציאה למערכה בלבנון ב- 12 ביולי 2006.
כלי המחקר לבחינת הנושא הם ספרים אקדמיים, ספרים בנושא מלחמת לבנון השנייה, מאמרים ואתרי אינטרנט. ראוי לציין את מיעוט המחקרים האקדמיים שנכתבו בישראל בנושא, אולם עם זאת ישנו מקור משמעותי שהשתמשתי בו לפרקי התיאוריה, ספרו של יהודה בן מאיר, "קבלת החלטות בסוגיות הביטחון הלאומי: היבט ישראלי".

תוכן העניינים:
מבוא
1. המודל התיאורטי לקבלת החלטות בנושאי ביטחון לאומי
2. קבלת החלטות בנושאי ביטחון לאומי במדינות המערב
ארה"ב
בריטניה
צרפת
גרמניה
3. תהליך קבלת החלטות בנושאי ביטחון לאומי בישראל עד מלחמת לבנון השנייה
דוגמאות היסטוריות
מקומו ותפקידו של צה"ל
התפתחות תהליך קבלת ההחלטות בנושאי ביטחון לאומי בישראל
תהליך קבלת ההחלטות בנושאי ביטחון לאומי בין השנים 1999-2006
4. בחינת התהליך ביציאה למלחמת לבנון השנייה
סיכום
נספח- חוק המטה לביטחון לאומי, התשס"ח-2008
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בבואנו לנתח את תהליך קבלת ההחלטות בנושאי ביטחון לאומי בישראל, עלינו להבין את המודל התיאורטי הרציונאלי לקבלת החלטות למנהיגים פוליטיים . זאת בעיקר לאור העובדה כי למנהיגים ולמקבלי ההחלטות ישנה נטייה לסמוך על ניסיון אישי ועל תחושות כתחליף לניתוח רציונאלי, דבר שפעמים רבות עלול להביא לכישלון.
למודל חמישה שלבים בתהליך קבלת ההחלטות, ולהמחשתם צרפתי דוגמאות מתוך פרויקט ה"לביא", כדלקמן:
השלב הראשון הוא הגדרת הבעיות והמטרות. הגדרת ריבוי מטרות, לדוגמא, עשויה לגרום לכישלון התהליך. דוגמא לכך ניתן לראות במאמרו של ד"ר ג'רלד שטיינברג המתאר את הביקורת על ריבוי המטרות בפרויקט הלביא(3), כגון הרצון לפתח מטוס מתקדם לצד ייצור מקומות עבודה, פיתוח טכנולוגיות חדשות, עצמאות אווירית, וכל זה כחלק מפרויקט לאומי. ריבוי המטרות ותעדוף לא נכון עשויים להביא לאי בהירות היעד העיקרי של התהליך ואף לכישלונו.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ניתוח תהליך קבלת החלטות בביטחון הלאומי בישראל ויישומו במלחמת לבנון השניה", סמינריון אודות "ניתוח תהליך קבלת החלטות בביטחון הלאומי בישראל ויישומו במלחמת לבנון השניה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.