היישום אינו מחובר לאינטרנט

הדיאלקטיקה של הנאורות

עבודה מס' 067368

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת הנושאים המרכזיים ופיתוח נושא מרכזי אחד בספר "הדיאלקטיקה של הנאורות" מאת אדורנו והורקהיימר, חברי אסכולת פרנקפורט.

2,209 מילים ,5 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

מחבריו המשותפים של הספר, שנכתב תוך כדי מלחמת העולם השניה ולאחריה, שמו לעצמם להראות כיצד הברבריות הנאצית איננה "אירוע" חריג ותלוש מההיסטוריה של הציוויליזציה המערבית, אלא התפתחותו של ההגיון הבסיסי שלה, הנאורות, לכדי ביטוי ממשי מזוקק. הספר רוצה להראות כי מהותה של הנאורות, ששמה לה לשחרר את האדם והחברה מפחדיהם מהטבע, היא שליטה בטבע, בחברה האנושית ובאדם - על טבעו הפנימי, "הטבעי", ועל טבעו השני, החברתי. הסיפור של "הדיאלקטיקה של הנאורות" הוא הסיפור של מחשבה כמכשיר של כוח ושליטה.
תפיסת העולם של הציוויליזציה המערבית, היא הנאורות, מעולם לא הייתה רפלקטיבית מספיק בשביל לראות כיצד באויב המושבע שלה, המיתוס, היא עצמה כבר קיימת וכיצד היא, התופסת עצמה כשונה מהותית ממנו, יכולה להפוך למיתוס. במילים אחרות, הנאורות לא השכילה לאמץ תפיסת-עולם דיאלקטית, הרואה בניגודים כמכוננים זה את זה, ולכן התדרדרה לברבריות. זהו טיעונו העיקרי של הספר, המגלה פנים נוספות מפרק לפרק.

בעבודה זו יובא פירוט פרקי הספר, פיתוח מוטיב התפיסה האפיסטמולוגית וביקורת על הספר.

קטע מהעבודה:

ענייני האישי בספר הוא התפיסה האפיסטמולוגית המוצגת בו, המהווה נקודת מוצא לכל המתואר והמבוקר בו. תפיסה אפסיטמולוגית זו הינה, כפי שניתן להבין מכותרת הספר ומתוכן הדברים כאן עד-כה, דיאלקטית במהותה, המבוססת על הדיאלקטיקה סובייקט-אובייקט.
כדי להסביר דיאלקטיקת סובייקט-אובייקט זו אפנה ראשית לאופן בו הבינה המסורת פילוסופית-המדע המערבית בכלל והגרמנית בפרט את נטייתה של המחשבה לערוך באובייקטים סדר וארגון, שלאו דווקא קיים בהם לכשעצמם. כך למשל מזכירים אדורנו והורקהיימר את בייקון (בתיאורו את אלילי התאטרון ב"נובום אורגנום"): לכל בני האדם יש נטייה להניח "מידה רבה יותר של סדר ושיוויון מכפי שאכן קיים... ובכלל, ייקח כל תלמיד של הטבע את זאת ככלל - שכל מה ששכלו אוחז בו בסיפוק מיוחד יהא חשוד עליו."

תגים:

ביקורת תרבות · ביקורת החברה · אסכולת פרנקפורט · נאורות · קפיטליזם · נאציזם · דיאלקטיקה · אדורנו · הורקהיימר

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הדיאלקטיקה של הנאורות ", סמינריון אודות "הדיאלקטיקה של הנאורות " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.