היישום אינו מחובר לאינטרנט

דגם העיר המוסלמית

עבודה מס' 067359

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השוואה היסטורית ומעשית בין ארבע ערים בעולם המוסלמי: קהיר, איסטנבול, טהרן ודובאי.

7,194 מילים ,13 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

המזרח התיכון הגדול מונה 467 מליון נפש, מתוכם 271 מליון (58%) הם תושבי ערים. אחוז העיור שונה ממדינה למדינה ונע בין 25% (תימן) ל- 96% (כווית). באזור המזרח התיכון ישנן 35 ערים אשר אוכלוסייתן הינה מעל מליון נפש.
מיקומן של הערים באזור הושפע רבות משלושה גורמים מרכזיים:
א. מיקומו של מקור מים זמין באזור.
ב. דרכי המסחר ההיסטוריות.
ג. הדת המוסלמית.
דגם העיר המוסלמית כפי שמשתקף בערים מוסלמיות שונות מושפע ממספר גורמים כגון: דת ואמונה, טופוגרפיה, אקלים, מבנה חברתי, צורת השלטון וירושות היסטוריות שקיבלו השליטים המוסלמים. דת האסלאם מעצם היותה דת טוטאלית המקיפה את כל תחומי החיים, משפיעה על עיצובה של העיר המוסלמית ובחלוקתה לאזורים תפקודיים שונים, על מבנה הבתים וצורתם ועל רשת הרחובות העירונית.

עד לגילויי הנפט באזור בתחילת המאה ה-20, גודלן של הערים היה פרופורציונאלי לשלושת הגורמים אשר השפיעו על מיקומן, אולם לאחר גילוייו החל תהליך עיור מסיבי במדינות אשר היו הכי פחות מעויירות ונהפכו תוך מספר עשורים למדינות הכי מעויירות (ערב הסעודית, עומן, דובאי, כווית). בעיר צמח יסוד רביעי- הארמון, אשר סימל את הכוח החילוני בה.

בעבודה זו אנו נסקור את התפתחות הערים המוסלמיות תוך התייחסות לתיאוריות שונות שהתגבשו במשך השנים, כגון: תיאוריה חברתית (נוח אייזנשטט) ותיאורית האוריינטליזם.
כמו כן נתייחס לקונפליקטים המתרחשים בערים המוסלמיות בין המודרניזציה לבין המסורת, בין הדת לפוליטיקה וכן קונפליקטים פנימיים הקשורים למבנה הפיזי של העיר וצמיחתה המהירה.
דוגמאות לכך יובאו מן הערים אותן בחרנו לבדוק: קהיר, טהרן, דובאי ואיסטנבול.
ערים אלו נבחרו כיוון שהן מייצגות כל אחת בתחומה אספקטים שונים של העולם המוסלמי
קהיר: מהווה עיר עולם. איסטנבול- מהווה עיר נמל וגשר בין הציוויליזציה המוסלמית לנוצרית.
טהרן- דוגמא לעיר דתית עם שלטון איסלאמי ודובאי מהווה דוגמא לעיר מוסלמית חדשה אשר צמחה על רקע גילויי הנפט באיזור במאה העשרים.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. רקע היסטורי
3. דגם העיר המוסלמית
3.1. מאפייני העיר המוסלמית
3.2. מאפייני העיר המוסלמית הים תיכונית
3.3. גורמי עיצוב בעיר המוסלמית
4. העיר המוסלמית ואוריינטליזם
5. צמיחת הערים- רמות עיור בעולם המוסלמי
6. מבנה הרשת העירונית וירושות
7. כוחות מעצבים
8. דוגמאות לערים בעולם המוסלמי (קהיר, טהרן, דובאי, איסטנבול)
9. סיכום
10. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

העיר המוסלמית המסורתית מורכבת בליבתה מחומה, קסבה ומצודה. מחוץ לחומה היו בתי הקברות ושטח לגידול זיתים. מרכז המסחר בעיר המוסלמית (הבזאר או השוק) הינו מן העתיקים בעולם ונובע ממיקומו של המזרח התיכון כחיץ בין הציוויליזציות של אירופה, מזרח אסיה ואפריקה. באזור עברו דרכי סחר רבות אשר קישרו בין שלוש הציוויליזציות הנ"ל ודרכים אלו השפיעו רבות על האוכלוסייה באזור. בתקופה הקולוניאלית באזור התפתחה עיר חדשה מחוץ לחומות העיר העתיקה, ובה שכנו מלונות, אוניברסיטאות ומגורים של המהגרים החדשים לעיר. העיר המוסלמית המשיכה להתפתח ועם עזיבתן של המעצמות את האזור החלה להתפתח העיר הפוסט קולוניאליסטית אשר מושכת את רוב ההשקעה העירונית.

תגים:

עיור · אסלאם · פרבור · דובאי · קהיר · אסטנבול · אורבאני · אסלאם · ערב

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דגם העיר המוסלמית", סמינריון אודות "דגם העיר המוסלמית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.