היישום אינו מחובר לאינטרנט

אליהו הנביא בהיסטוריה היהודית

עבודה מס' 067348

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דמותו של אליהו הנביא, מנהג "הכוס של אליהו הנביא", מנהג פתיחת הדלת וביאת המשיח.

4,978 מילים ,23 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

ליל הסדר יוצר חוויה בלתי נשכחת בקרב כל שכבות הציבור היהודי, החילוני והדתי, בארץ ובעולם. הוא מקבל את משמעותו, מעבר לסעודה, בשל היותו מסגרת מחייבת של מעשים ודיבורים. החוגגים בליל הסדר זוכרים את יציאת מצרים, אולם, בו זמנית, מצפים לגאולת העולם.
בעבודה זו, בחרתי לעסוק בטקס היהודי, שנערך בליל הסדר, המגיע לשיאו עם מזיגת "כוסו של אליהו הנביא", פתיחת הדלת לפני אמירת "שפוך חמתך" וכניסתו של אליהו הנביא. חלקיו השונים של הטקס הם: בתחילת הטקס מוזגים יין ב - "כוסו של אליהו הנביא". לאחר מכן, קמים כל משתתפי הסדר על רגליהם, ובעל הבית בוחר אחד מצאצאיו, שילך לפתוח את הדלת לאליהו הנביא. כשהדלת נפתחת, קורא בעל הבית בקול רם: "ברוך הבא"! וכל משתתפי הסדר מצטרפים אליו ואומרים בקול רם: "שפוך חמתך אל הגויים, אשר לא ידעוך, ועל ממלכות אשר בשמך קראו, כי אכל יעקב ואת נוהו השמו". לבסוף סוגרים את הדלת, כל אחד מתיישב בחזרה במקומו, מוזגים את ה- "כוס הרביעית", וממשיכים בסעודת החג .
אבקש לבחון, כיצד באה לידי ביטוי דמותו של אליהו הנביא בהיסטוריה היהודית, ומהן הזיקות השונות בינו לבין עם היהודי. על מנת לענות על שאלות אלו, אעסוק בין השאר בדמותו של אליהו הנביא, במנהג "הכוס של אליהו הנביא", במנהג פתיחת הדלת לפני אמירת "שפוך חמתך" ובביאת המשיח, וכן איעזר בארבע גישות פולקלוריסטיות עיקריות: פונקציונאלית, קוסמולוגית, גיאוגרפית - היסטורית וסטרוקטוראלית - סימבולית. במהלך העבודה לא נתקלתי בקשיים רבים, אולם למרות העובדה שאליהו הנביא מהווה אחד מהאושיות הבולטות בהיסטוריה של עם היהודי, כמות המקורות שבהם הוא מוזכר, דלה מאוד, והחומר התיאורטי עליו נוטה לחזור על עצמו.

תוכן עניינים:
מבוא
דמותו של נביא: אליהו הנביא, מערת אליהו
כוסו של אליהו: המנהג, תמונות
פתיחת הדלת: המנהג, "שפוך חמתך"
ביאת המשיח: אליהו מבשר הגאולה, תמונות
דיון
סיכום
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: התמונות עצמן אינן כלולות בקובץ העבודה.

קטע מהעבודה:

אין ספק, כי האמונה בביקורו של אליהו בליל הסדר השתרשה עמוק במסורת היהודית. הוכחה ניצחת לכך ניתן למצוא ביצירותיהם של אמנים רבים, מתקופות שונות, שבחרו להשתמש במוטיב החוזר של "כוסו של אליהו".
תמונה מספר 1: כוס של אליהו הנביא, ישראל, המאה ה- 19. הכוס עשויה מזכוכית, במרכזה כתוב באותיות מסוגננות: "כוס של אליהו", וליד האותיות מופיעות שתי צורות של מגן דוד, שהוא סימן הזיהוי של עם ישראל(12).

תגים:

אליהו · הנביא · חגים · פסח · האביב · הגדה · פסח · ביאת · המשיח · אחאב · איזבל · כוס · אליהו · מערת · אליהו · הגדת · ונציה · שפוך · חמתך

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אליהו הנביא בהיסטוריה היהודית ", סמינריון אודות "אליהו הנביא בהיסטוריה היהודית " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.