היישום אינו מחובר לאינטרנט

עבירת הפרת אמונים בעקבות פסק דין שבס

עבודה מס' 067328

מחיר: 725.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם הדיון הנוסף בעניינו של שבס אכן הצליח להסיר את הערפל מעל העבירה.

6,047 מילים ,20 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

"ענייננו בעבירה ייחודית ומיוחדת, עבירה בת 'רקמה פתוחה', עבירה שגבולותיה אינם ברורים כלל ועיקר.
העבירה 'עבירת מסגרת' היא. ושלא כדרכן של עבירות פליליות אין היא בנויה על יסודות מוגדרים באורח מדויק וברור" .
דברים אלו נאמרו ע"י השופט חשין בהחלטתו על קיום דיון נוסף בפרשת שמעון שבס (להלן: "שבס") בנוגע לעבירת הפרת אמונים (להלן: "העבירה").
ההתנהגות של עובדי הציבור מעוררת מחלוקת, אי הבנות ושערוריות משפטיות וציבוריות, ומביאה את העוסקים בעבירה למסקנות שונות, בנוגע למטרותיה, לתפקידה,לפרשנותה הראויה, ולהיקף התפרסותה במשפט המצוי והראוי.
עקב מורכבותה של תופעת הפרת אמונים והנוסח העמום והגורף של העבירה, התקשה בית המשפט, במשך השנים, להגדיר וליישם עבירה זו, כתוצאה מכך ביהמ"ש זיכה לא מעט אנשי ציבור, על אף שברור היה שהתנהגותם הייתה פסולה, בטענה כי אין זו עבירה פלילית אלא פגיעה באתיקה.
מטרת הדיון הנוסף בעניינו של שבס היה בירור עיקריה ותחומי פריסתה של העבירה, במגמה לקבוע מבחן ברור ומדויק ליסודותיה של העבירה, עבור מערכת אכיפת החוק ועבור עובדי הציבור.
בעבודתי אבדוק האם הדיון הנוסף אכן הצליח להגשים את מטרתו העיקרית, קרי, האם הוסר הערפל מעל העבירה, והאם ביהמ"ש הצליח להגדיר קו אדום וברור הקובע את ההתנהגות הראויה של אנשי ציבור ושל נבחרים הממלאים תפקיד ציבורי.
אבדוק האם ההלכה הפסוקה ואמת המידה להבנה בין הפרת אמונים להתנהגויות לא פליליות אשר נקבעו בדנ"פ בעניינו של שבס, אכן מבהירים למערכת אכיפת החוק ולעובדי הציבור כלים מנחים להתנהגות, וקובעים את הגבול בין עבירה פלילית לעבירה משמעתית של עובד ציבור.
השערתי הינה כי הגדרת העבירה, לאחר הדיון נוסף עדיין אינה ברורה דיה. איתור הערכים המוגנים היה לקוי והמבחנים שנקבעו הנם עמומים, ועל כן העבירה נשארה גם היא עמומה.
תוך התייחסות למאפייני העבירה, ההתנגשויות בין העבירה לעקרונות המשפט הפלילי, ולמחלוקות הפרשנויות של השופטים והמלומדים במשך השנים, סביב מרכיבי העבירה שהם,
הערכים המוגנים, הגדרת היסוד העובדתי של העבירה, וחילוקי הדעות בעניינו, וכן הגדרת היסוד הנפשי של העבירה והתייחסות לדעות השונות בעניינו.
כמו כן אתייחס למשפט ההשוואתי בנוגע לעבירת "הפרת אמונים".

*הגדרת העבירה משתרעת הן על "מרמה" והן על "הפרת אמונים". בעבודתי אתמקד בהפרת אמונים.

תוכן העניינים
מבוא
רקע
הגדרת העבירה, מטרתה ומאפייניה
התנגשות בין העבירה לעקרונות המשפט הפלילי
הערכים המוגנים- כללי
ערך "אמון הציבור"
ערך "טוהר המידות"
ערך "תקינות המינהל"
סיכום ביניים- ערכים מוגנים
עבירת הפרת אמונים- עבירת תוצאה או עבירת התנהגות?
היסוד העובדתי של העבירה
היסוד הנפשי של העבירה
משפט משווה
סיכום ומסקנות

קטע מהעבודה:

ביהמ"ש דן בעניין פרשנות העבירה והגדרת גבולותיה בעבר בפרשות שונות(3), המרכזיות שבהן הן פרשת ניימן(4) משנות החמישים, ופרשת גרוסמן(5), שפסק הדין בעניינו ניתן בראשית שנות השמונים.
ניימן, אשר עבד בעירית ירושלים, במסגרת אחריותו השגיח על עבודות בניה שנמסרו, מטעם העירייה לביצוע לידי קבלנים פרטיים, במקרה הספציפי נשוא כתב האישום, מסרה העירייה לידי קבלן פרטי ביצוע עבודה מסוימת שהייתה אמורה להיות מבוצעת בידי עובדיו של הקבלן.
הקבלן הפר את חוזה הקבלנות בינו לבין העירייה בכך שהשתמש לשם ביצועו בשירותיהם של עובדי העירייה. מתפקידו של ניימן היה, כאמור, להשגיח על העבודה, והוא ידע על ההפרות שהתבצעו ע"י הקבלן. עם זאת, הוא נמנע מלהתערב או לדווח על כך לממונים עליו בעירייה. השאלה המרכזית הייתה, האם בהימנעותו זו של ניימן מנקיטת פעולות כלשהן נגד הקבלן הייתה משום עבירה פלילית של הפרת אמונים.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עבירת הפרת אמונים בעקבות פסק דין שבס", סמינריון אודות "עבירת הפרת אמונים בעקבות פסק דין שבס" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.