היישום אינו מחובר לאינטרנט

המשפט המנהלי- בטלות יחסית

עבודה מס' 067217

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התפתחות דוקטרינת הבטלות היחסית וכיצד הושרשה לתוך המשפט הציבורי והפרטי והחליפה את דוקטרינות הבטלות המוחלטת.

7,860 מילים ,30 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

בעבודה זו אסקור את התפתחות דוקטרינת הבטלות היחסית וכיצד הושרשה לתוך המשפט הציבורי והחליפה את דוקטרינות הבטלות המוחלטת, כמו כן אבדוק האם הדוקטרינה מתאימה למערכת המשפטית בישראל במציאות של ימינו.
על פי הדוקטרינה, כאשר הרשות הציבורית (להלן: הרשות) מבצעת פעולה בניגוד לחוק, לא תבוטל הפעולה, אם התוצאה הסופית שלה לא הייתה משתנה לו הייתה הפעולה מתבצעת כדין.
דוקטרינת הבטלות היחסית בוחנת את הפגם שנפל בהליך המנהלי, בעבודה זו נבדוק מהי הנפקות של הפגם, האם בכל פעם נפעיל את הדוקטרינה או שיש מקום להגבילה?.
לכאורה האדם הסביר או האדם מן השורה כאשר ישמע על מקרה שבו הרשות פעלה בניגוד לחוק וביצעה פעולה אשר נפל בה פגם יאמר, שיש לבטלה ואת ההשלכות שלה (התוצאה), אחרת יהיה כאן לגיטימציה לאי צדק שלטוני ורמיסת זכויות הפרט.
חיזוק לכך ימצא האדם מן השורה בדברי פורפ' יואב דותן בכנס החגיגי אשר התקיים באוניברסיטה העברית בירושלים לכבוד צאת "ספר זמיר" ובפני כל חברי "הסלתא והשמנה" המשפטית בישראל בעבר ובהווה, פרופ' דותן טען שבכל פעם שבג"ץ קבע שפעולה מסוימת של הרשויות אינה חוקית, אך לא פסל אותה- בג"ץ עצמו פעל בניגוד לחוק!(1) , כלומר בכל פעם שבית המשפט מגלה שבהחלטת הרשות נפל פגם כלשהו ובכל זאת מאשר אותה בית המשפט עצמו שהוא סלע קיומינו והוא אשר אמור להבטיח ולשמור על הצדק פועל לא כדין ולמעשה עליו היה לבטל את הפעולה והתוצאה שלה.
בעבודה זו נבדוק האם אמירה כזו הינה קיצונית מידי וישנה בכל זאת גישת הבטלות מתאימה יותר, והאם בכל זאת יש לבדוק את נפקות הפגם מכיוון שאם לא נעשה כך ונחליט שבכל פגם באשר הוא יביא לביטול התוצאה או ההליך, יהיה מצב אבסורד אשר השלכותיו לא ראויות ובטח שלא רצויות, כמו למשל במקרה שהתגלה פגם בהליך הוצאת היתר בניה ע"י הרשות וזאת לאחר שהמבנה כבר הוקם ואף אוכלס, והפגם שהתגלה לא מהותי אלא פרוצדוראלי, לכן לא יתכן שיהרסו מבנה שעולה הרבה כסף בגלל פגם קל ומכאן עולה המסקנה ששיקולי יעילות כלכלית גוברים לעיתים על פגמים שהתגלו בהליך.
כמו כן נעלה סוגיה עכשווית המתפתחת בכל יום, סוגית "מכשיר הינשוף". ישנם אלפי אנשים שהוגשו נגדם כתבי אישום בגין נהיגה בשכרות וכן ישנם אלפי אנשים שכבר הורשעו ואף קיבלו עונשים כבדים מאוד כגון מאסר על תנאי ותקופת שלילה ארוכות, כל הנאשמים האלה הועמדו למשפט "בזכות" מכשיר אשר הוגדר ע"י בית המשפט כלא חוקי, נעמוד על ההשלכות של קביעה זו והאם גם כאן יש מקום להפעיל את דוקטרינת הבטלות היחסית.

תוכן עניינים:
פרק א' - מבוא
פרק ב' - הגישה המסורתית הקלאסית
פרק ג' - גמישות בשיטה המסורתית
פרק ד' - סקירת פס"ד המגבשים את דוקטרינת הבטלות היחסית
פרק ה'- בטלות יחסית - מה היא מחדשת לנו?
פרק ו' - משפט השוואתי
פרק ז'- סוגית השכרות
פרק ח'- סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

פרק ב' - הגישה המסורתית הקלאסית
התקופה הקלאסית המסורתית התקיימה עד אמצע שנות ה-80, הגישה מבוססת או נובעת מעקרון היסוד של המשפט המנהלי שהוא עקרון הסמכות האומר, שרשות מנהלית צריכה לפעול במסגרת סמכותה, או במסגרת ההסמכה שקבע לה המחוקק ואם חרגה ממנה, הרי שפעולתה והחלטתה בטלה, לבית המשפט אין כלל שיקול דעת האם להתערב אלא רובצת עליו החובה להתערב, בית המשפט חייב להכריז על בטלות ההחלטה ולמעשה ההחלטה בטלה מעצמה ובית המשפט רק מכריז דקלרטיבי, כלומר עצם העובדה שהרשות חרגה מסמכותה, זה כשלעצמו אומר שההחלטה בטלה.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המשפט המנהלי- בטלות יחסית", סמינריון אודות "המשפט המנהלי- בטלות יחסית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.