היישום אינו מחובר לאינטרנט

ירושלים- דמות וזהות

עבודה מס' 067135

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת האופנים בהם מתעצב השיח על זהותה החדשה של ירושלים, באמצעות ניתוח השיח הנוצר סביב התוכניות לבניית מלון "ארבע העונות".

6,409 מילים ,19 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

במסגרת מחקר זה נעשה שימוש בגישה שהציג פוקו (2005) לניתוח שיח.
פוקו הגדיר שיח במספר אופנים. ראשית: כתחום הכללי של כל ההיגדים - הגדרה כללית המאגדת כל מה שנאמר ויש לו משמעות ושנית, כקבוצה של היגדים הניתנים לפירוט - היגדים שיש ביניהם קשר (למשל שיח הגזענות). על פי פוקו, האופן בו מוצג השיח על המציאות משקף את יחסי הכוח בחברה ומבנה את הנרטיב שחברה מספרת לעצמה על עצמה. פוקו מנסה לזהות מהם האילוצים והכללים המופעלים על השיח ולבחון כיצד אירע שהופיע דווקא היגד מסוים ולא אחר.
לטענתו, השיח מגביל את המציאות שלנו שכן אנו יכולים לחוותה רק באמצעות המבנים שכפה השיח על מחשבותינו. לטענתו, בעת ניתוח שיח יש לבחון את המקומות שבהם דוברים מסוימים יכולים להשמיע את דברם (למשל רופא ידבר בבית החולים) ומהי עמדת הסובייקט ביחס למושאי השיח (למשל, האם מדובר בעיתונאי המסקר אירוע, או במשתתף באירוע המדבר עליו).
מחקר זה יבחן כיצד באמצעות השיח על התוכנית לבניית מלון "ארבע העונות", נבנה הנרטיב של זהותה החדשה של שכונת המושבה הגרמנית והעיר ירושלים. ביטויי השיח בהם יתמקד מחקר זה, הם טקסטים שונים העוסקים בתוכנית לבניית מלון "ארבע העונות". הטקסטים בהם נעשה שימוש הינם: כתבות ופרסומים באמצעי המדיה השונים (עיתונות ואתרי אינטרנט) המסקרים את המאבק שנוצר סביב תוכנית 6871, ההתנגדויות שהוגשו לועדה המחוזית לתכנון ובניה וכן חילופי מכתבים בין השחקנים השונים ובכללם - עורכי הדין של חברת "ארבע העונות", נציגי חברת ההשקעות GEM, גורמים במשרד הפנים, משרד התיירות, האוצר ועירית ירושלים. (שני האחרונים נלקחו מתוך גנזך משרד הפנים בירושלים). ראוי לציין כי בעת מועד כתיבת שורות אלה טרם הושלם תהליך ההשבה להתנגדויות מצד נציגי חברת ארבע העונות ולכן - אין בידנו את כלל המידע בנושא זה. ראוי עוד לציין כי השיח הקיים סביב נושא זה הינו רחב מאוד: הסיקור התקשורתי כלל גם כתבות בעיתונים מקומיים ובערוצי הטלוויזיה וכן אורגנו כנסי מחאה שונים. כיוון שכנסים אלה כמעט ואינם מתועדים (פרט למעט כתבות עיתונאיות אליהן התייחסתי) לא נעשה בהם שימוש בניתוח השיח.

תוכן עניינים:
תקציר
מבוא
שיטה
ממצאים:
- "רוח המקום"
- גלובליות ולוקליות
- אינטרסים כלכליים
- שאלת הבעלות על העיר
דיון
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

לוקליות וגלובליות:
במאבק סביב התוכניות לבניית מלון "ארבע העונות", ניתן לזהות מגמות מנוגדות של שאיפה לגלובליות ורצון להידמות למקומות אחרים בעולם מחד, והדגשת היבטים לוקאליים וייחודיים מאידך.
כצפוי, את ההיבטים הלוקאליים של השכונה מדגישים בעיקר המתנגדים לבנייתו של המלון והם קשורים במידה רבה לתחושת ה Genius Loci שתוארה לעיל. בנוסף, בדבריהם של המתנגדים קיים דגש רב על תחושת הקהילתיות המאפיינת את המקום , קהילתיות אשר לתפיסתם מאוימת בשל תוכניות הבניה שיכניסו לשכונה תושבים זרים- ארעיים שיתגוררו במתחם דירות היוקרה.
בהתנגדות מטעם ועד המושבה הגרמנית לועדה המחוזית לתכנון ובנייה (הורן, 2006 ), נאמר כי: "..יחוד זה נשען על האיזון העדין ויחסי הגומלין שבין המרקם הבנוי והמרקם החברתי-תרבותי..המבנה המתוכנן יפוגג את סוד ההצלחה של המושבה הגרמנית כיוון ששוב לא תהיה הרגשה של כפר בלב העיר!..תקדים זה מסמל כי הערכים התרבותיים , החברתיים-קהילתיים וההיסטוריים למכירה.." גם זנדברג ( 2006 ) מציינת במאמרה כי "...אלו מגורי יוקרה שלא יתרמו דבר לעיר או לשכונה ויצרו שכונת רפאים מסוגרת..וזאת בניגוד לקהילה חיה ותוססת כיום"

תגים:

שיח · ירושלים · סוציולוגיה · מרחב · פוקו · מחקר איכותני · לוקליות · גלובליות · לוקליזציה · גלובליזציה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ירושלים- דמות וזהות", סמינריון אודות "ירושלים- דמות וזהות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.