היישום אינו מחובר לאינטרנט

אינתיפאדת 1987: תפיסת המרכז מול פריפריה במדיניות התגובה הישראלית לפיגועים

עבודה מס' 066812

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח שבעה אירועים באמצעות סקלת מדידה להערכת חומרת פיגועים.

7,049 מילים ,14 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

עבודה זו תעסוק בשלב הראשון של האינתיפאדה, קרי, דצמבר 1987 עד לפרוץ מלחמת המפרץ בינואר 1991, זאת תוך התמקדות בהיבט הביטחון השוטף הישראלי בתקופת האינתיפאדה. נושא העבודה יהיה התגובה הישראלית לאירועים האלימים כנגזרת של מיקום הפיגוע, מרכז מול פריפריה. שאלת המחקר בעבודה זו היא: האם התגובה הישראלית לאירועים הייתה אובייקטיבית לגבי כל אירוע, או שמא התגובה הושפעה מהמיקום הגיאו-חברתי של הפיגועים. ההשערה היא שפיגוע שאירע באזורי הפריפריה של מדינת ישראל, קיבל חשיבות מועטה ביחס לפיגוע שאירע באזור המרכז ולכן גם התגובה לפיגועי פריפריה הייתה חמורה פחות.
האינתיפאדה של 1987 נפתחה כמרי של אזרחים נגד המצב הקשה במחנות הפליטים וכנגד השלטון הישראלי שנתפס ככובש, אך מהר מאוד קיבל המרי לגיטימציה דתית גם על-ידי הגורמים החילוניים שבה כמו תנועת הפתח (כך ניתן להבין מתוך נאומים שנשא יאסר עראפאת לציבור פלסטיני במספר הזדמנויות), עם הזמן הונהגה האינתיפאדה בעיקר על-ידי גורמים איסלמיים קיצוניים, בדצמבר 1988 פורסמה אמנת החמאס על-ידי השייח' אחמד איסמעיל יאסין ובה ניתנים צידוקים דתיים למאבק במדינת ישראל.
לפני שאתחיל עם ניתוח הנתונים שנאספו, אציג את הגורמים שהובילו לפרוץ האינתיפאדה, בחלוקתם לתשע סיבות עיקריות שניתן לזהות, חלק מהסיבות הללו הינן ישירות וחלקן נסיבתיות. לאחר מכן אערוך סקירה של האירועים בחודשיים הראשונים, שהיו הקריטיים ביותר לדעתי, משום שאז נקבעה דרך הטיפול באינתיפאדה והסתמן הכיוון הכללי שאליו הולכת האינתיפאדה, במהלך החודשיים הללו הבינה מערכת הבטחון ואף המערכת הפוליטית כי לא מדובר באירועים ספונטאניים ברי-חלוף אלא במשהו מאורגן, ממוסד וגדול הרבה יותר.

על-מנת שנוכל להעריך את חומרת הפיגוע, ועל-ידי כך להשוות אותו לפיגועים אחרים, יש ליצור סקלה אחידה שתשמש אותנו ככלי עזר. בכדי ליצור סקלה שכזו, יש לשקול בצורה אמפירית וקרה מספר קריטריונים שמרכיבים פיגועים ולתת מאפיין לכל מרכיב, כל מרכיב יקבל נקודות ביחס ישר לחומרתו כאשר פיגוע בציון גבוה יותר יחשב לחמור יותר. בשקלול כל המרכיבים נדע להעריך מה חומרתו של פיגוע אחד, לעומת חומרתו של פיגוע אחר. חסרונו של החישוב הזה, נעוץ בעובדה שהוא נטול פאן אישי ואינו נותן משקל לאישיות הנפגעים או לסבל של המשפחות, אך עם זאת הוא הכלי הטוב ביותר לביצוע משימה זו.
בדקתי בסה"כ 5 אירועים בשטחי הקו הירוק ושני אירועים בערים הגדולות חיפה ותל-אביב.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. מתודולוגיה
א. סקלת מדידה להערכת חומרת פיגועים
3. רקע כללי לאינתיפאדת 1987
א. הסיבות לפרוץ האינתיפאדה
ב. פרוץ האינתיפאדה - חודשיים ראשונים, יומן אירועים
ג. סקירה כללית בחלוקה לשנים
ד. תגובת מערכת הביטחון
4. בדיקת מקרי בוחן
5. סיכום ומסקנות
נספח - הרוגים ישאלים מתחילת האינתיפאדה הראשונה ועד לפרוץ האינתיפאדה השנייה (גרף)
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

תא"ל (מיל') אריה שלו(5) מונה בספרו תשע סיבות בסיסיות שניתן להצביע עליהם כעל אלו שהביאו לפריצת האינתיפאדה(6):
הראשונה - הסיבה הלאומית, הפלסטינאים שאפו להגדרה לאומית. 1.7 מיליון ערבים התקוממו נגד השלטון הישראלי שנתפש ככובש החל משנת 1967, במלחמת ששת-הימים הרחיבה מדינת ישראל את גבולותיה וכללה בתוכה שטחים מאוכלסים בפלסטינים, שטחים אלו כוללים את הגדה המערבית של הירדן כולל מזרח ירושלים, אזור השומרון ועזה. דבר נוסף שגרם לתסיסה בקרב הערבים תושבי אזורים אלו היה התרבות הישובים היהודיים שהחלה משנת 1978 ואילך. בזמן שלטון ממשלת העבודה נוספו בהתנחלויות 770 נפש בממוצע לשנה, כאשר בזמן שלטון ממשלת הליכוד נוספו 5,960 נפש בממוצע לשנה, דבר שבהחלט נראה בשטח ויצר לחץ מסוים אצל הפלסטינים. (7)

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אינתיפאדת 1987: תפיסת המרכז מול פריפריה במדיניות התגובה הישראלית לפיגועים", סמינריון אודות "אינתיפאדת 1987: תפיסת המרכז מול פריפריה במדיניות התגובה הישראלית לפיגועים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.