היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגורמים להקמתה והיעלמותה של מפלגת רפ"י

עבודה מס' 066811

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הגורמים שהביאו להקמתה של מפלגת רפ"י ולהתפלגותה ממפלגת מפא"י, והגורמים להיעלמותה מן הקשת הפוליטית זמן קצר לאחר מכן.

8,425 מילים ,16 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

ב-29 ליוני 1965 התקיימה פגישה בביתו של בן גוריון בהשתתפות ארבעים וחמישה אנשים, בפגישה זו הוחלט על הקמת מפלגה חדשה בישראל - רשימת פועלי ישראל (רפ"י). מפלגה זו הוקמה על ידי דוד בן גוריון במטרה להתמודד בבחירות לכנסת השישית. מפלגת רפ"י התפלגה ממפלגת האם מפא"י לאחר סדרה של מאבקים פנימיים בין הנהגת מפא"י לבן גוריון.
המפלגה החדשה שידרה תדמית צעירה, טכנוקרטית ואקטיביסטית. פעילותה הייתה רבה בקרב הסטודנטים ובקרב העולים. אנשים כשמעון פרס שידרו יעילות, נחישות, וקו מדיני תקיף ואקטיבי, וזאת אל מול הרפיון שנטען כי אנשי "דור הביניים" במפא"י לקו בו.
בבחירות לכנסת השישית נחלה מפלגת רפ"י מפלה וזכתה רק בעשרה מושבים, לעומת הערכותיו של בן גוריון שיזכו לפחות בעשרים מושבים. בעקבות תוצאות הבחירות רפ"י נשארה באופוזיציה. רפ"י הייתה באופוזיציה במשך שנה וחצי בקירוב, כאשר המשבר שקדם לפרוץ מלחמת ששת הימים הביא להכרה הציבורית כי הגיעה העת להכניס את אנשי רפ"י אל הממשלה. במיוחד רבה הייתה הביקורת על אפרוריותו של אשכול ועל אופיו הלא אקטיביסטי בעיקר בתפקיד שר הביטחון, והציבור חש כי הוא אינו האיש המתאים לכך. לאחר דיונים רבים ולחץ ציבורי מתמשך הוחלף אשכול כשר הביטחון באיש רפ"י, משה דיין.
לאחר מלחמת ששת הימים נראה היה כי אין כל מניעה לאיחוד בין רפ"י למפא"י, וב-12 לדצמבר 1967 נערכה ועידת רפ"י שבה הוחלט על האיחוד עם מפא"י. בן גוריון נמנע מלהצביע, וברוב גדול הצביעה הוועידה על האיחוד עם מפא"י ועם אחדות העבודה.
בעבודה זו אבחן את התהליכים שגרמו לפילוג במפא"י, לפרישתו של בן גוריון ולהקמתה של מפלגת רפ"י. כמו כן, אבחן מדוע מפלגת רפ"י לא שרדה ונעלמה לאחר זמן קצר מהנוף הפוליטי בישראל. אבדוק האם הסיבות להיעלמותה של רפ"י תלויות במאפייניה הרבים כמפלגת מרכז.

שאלות המחקר
1) מה היו הגורמים והנסיבות להקמתה והיעלמותה של מפלגת רפ"י ?
2) האם הסיבות להיעלמותה של רפ"י נבעו ממאפייניה כמפלגת מרכז ?

השערת המחקר
1. אנו נטען כי סיבות הקמתה של מפלגת רפ"י מאפיינות בסיבות הקמה של מפלגות מרכז אשר אינן בהכרח מסתמכות על אידיאולוגיה כגורם להקמתן.
2. למפלגת רפ"י ישנם מאפיינים רבים כשל מפלגות מרכז ולכן גם נעלמה מאותן סיבות המאפיינות את היעלמותן של מפלגות מרכז.

שיטת המחקר
עבודה זו תתבצע בשיטה איכותית, אנו נתמקד בעיקר בבחינת ספרים, מאמרים וכתבי עת העוסקים במפלגת רפ"י ובמפלגת מפא"י. כמו כן, ייבחנו מאפיינים להקמת מפלגות חדשות ומאפייני הקמה והיעלמותן של מפלגות מרכז.

תוכן עניינים:
מבוא
1. רקע תיאורטי
2. מאבקו של בן גוריון
3. חוג הצעירים והמאבק הבין דורי במפא"י
4. מפלגת רפ"י
5. סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

סרטורי (סרטורי, 1976) הגדיר מפלגת מרכז על פי מיקומה המרכזי בקשת הפוליטית ולא על פי אידיאולוגיה מרכזית, ומציין כי במשטרים מעטים בלבד ישנן מפלגות המסוגלות לתפוס באופן משמעותי את האזור האמצעי של חלל התחרות של המערכת הפוליטית. הוא קובע כי המרכז הוא פונקציה של אורך החלל הפוליטי. כאשר אותו חלל הוא קצר, דבר זה יקשה ולא יסייע למפלגה לתפוס את אותו המרכז. כאשר חלל זה ארוך אזי נקודת המרכז הופכת למשמעותית וחשובה.
את מפלגות המרכז אפיין סרטורי בספקטרום רחב הכולל מתינות, איזון של 'בעד' ו'עם', הגינות, הימנעות מחשיבה יסודית, ונקיטת עמדות הססניות של אי עשייה ואי ידיעה.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגורמים להקמתה והיעלמותה של מפלגת רפ"י", סמינריון אודות "הגורמים להקמתה והיעלמותה של מפלגת רפ"י" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.