היישום אינו מחובר לאינטרנט

עלייה לנגב ופיתוח התעשייתי

עבודה מס' 066695

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת מחקרים ונתונים על מנת לענות על השאלה האם ניתן לראות השפעה של עולים חדשים על פיתוח התעשייתי של הנגב?

4,717 מילים ,9 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

צמיחתו של המשק הישראלי בכלל וצמיחתה של התעשייה בפרט נבלמו בשנות השבעים (לאחר צמיחה מואצת), ובמשך רוב שנות השמונים סבלה התעשייה בישראל מקיפאון ממושך. במקביל נפסק מאז 1977 תהליך פיזור התעשייה לאזורי הפריפריה. המשבר בתעשייה ובתעסוקה הגיע לשיאו במחצית השנייה של שנות השמונים. בשנים אלו היה גידול ניכר בשיעור האבטלה במיוחד באזורי הפריפריה.
גל העלייה מברית המועצות הניע תהליך של צמיחה כלכלית מהירה, התקדמות בתהליך השלום דרבנה את התבססות הצמיחה הכלכלית, שנמשכה לכל אורך המחצית הראשונה של שנות התשעים.
במהלך עבודתנו ננסה לבדוק האם אכן צמיחה כלכלית בנגב, שבאה לידי ביטוי בפיתוח התעשייתי ושינוי מבנה ענפי, קשורה להגעתם של עולים מברית המועצות בתחילת שנות התשעים. במילים אחרות: לולא היו מגיעים העולים לנגב, האם היו מתרחשים תהליכים הנ"ל?
אנו מבינים שקשה למצוא הוכחות חותכות שמצביעות על קשר ישיר בין צמיחה תעשייתית בנגב להגעתם של העולים לאזור. אך בכל זאת בהמשך נביא מספר נימוקים עקיפים אשר יכולים לאמת את קיום הקשר הנ"ל. הדיון והניתוח שנציג יתמקד בעיקר בטענה שצמיחת תעשייה בנגב נובעת ממדיניות הממשלה. הגורם העיקרי של המדיניות הנ"ל היה ההון האנושי. לכן נראה, של"עולים מרוסיה" היה תפקיד מרכזי בתוכניות לאומיות ובמדיניות פיתוח הפריפריה.
במהלך הניתוח נתייחס לתהליכים נוספים אשר התניעו את הצמיחה בנגב, כגון: קליטת עליה המונית בערי הפיתוח, הגירה פנימית לנגב מאזורים שונים של המדינה, שינויים במבנה הענפי של תעשיות מקומיות וכו'.
הכלים בהן נעזר במהלך הניתוח: מחקרים, סקרים, נתונים סטטיסטים, דוחות ופרסומים של משרדי הממשלה.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. שיקולים העיקריים של עולים בבחירת מקום המגורים
3. מדיניות הממשלה
4. תוכניות לאומיות ומגזריות לפיתוח הפריפריה
5. תעשיות הנגב - מבנה הענפי ומגמות עיקריות של שנות ה - 90
6. תעסוקת עולים חדשים באזור הנגב
7. ניתוח אנאליטי
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה
10. נספחים

הערת מערכת: בעבודה לא צויינו מראי מקום/הערות שוליים.

קטע מהעבודה:

אין ספק שממדיה של העלייה האחרונה מברה"מ הכתיבו את הצורך במציאת פתרונות מגורים ארעיים, אך יחד עם זאת יש לקחת בחשבון את ההשלכות שלהם לתווך הארוך. אם פיזור פתרונות המגורים יעשה לא רק על פי השיקול של קרקע זמינה לבנייה, אלא יאותרו המוקדים באזורי הפריפריה בהם סיכויי הקליטה גבוהים יותר, ובמקביל תתוכנן גם תשתית תעסוקתית - יצאו נשכרים מכך הן האזור כולו והן העולים. לעומת זאת אם לעמדות המוצהרות של עידוד הפריפריה לא תתלווה גם עשייה בתחום הפיתוח הכלכלי, בעיקר בתחום הקריטי של תעסוקה, עלול להתממש התהליך שקרה בגלי העלייה בעבר של נטישת הפריפריה לטובת המרכז. תוצאה כזו לא רק תפגע באזורי הפריפריה, אלא גם בתהליך הקליטה של העולים ובמרחב ההזדמנויות שיעמוד בפניהם.

תגים:

פריפריה · מדיניות · חוק עידוד · קליטת העלייה · תוכנית לאומית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עלייה לנגב ופיתוח התעשייתי", סמינריון אודות "עלייה לנגב ופיתוח התעשייתי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.