היישום אינו מחובר לאינטרנט

חינוך לאתיקה בבתי הספר למשפטים בישראל

עבודה מס' 066593

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם קיימת חובה על בתי הספר למשפטים לחנך את תלמידיהם לאתיקה, בנוסף על החומר המקצועי הכלול בלימודים לתואר במשפטים, ומהי יכולתם של בתי הספר למשפטים לעשות כן.

5,433 מילים ,28 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

בעבודה זו אטען כי על בתי הספר למשפטים מוטלת החובה לחנך את הסטודנטים לאתיקה. בנוסף אנסה להבהיר מהם אותם כללי אתיקה אליהם יש לחנך, מהם אותם ערכים הנכללים במושג "אתיקה". כמו כן אנסה לעמוד על האמצעים העומדים לרשות בתי הספר למשפטים על מנת לחנך לאותם ערכים.
ראשית יש להצדיק את קיומה של חובה חינוכית זו. התשובה לשאלה זו קשורה להגדרת התפקיד של בתי הספר למשפטים - האם הם נועדו לשמש "מפעל" להכשרת עורכי דין או שמא מחלקה אקדמית להכשרת משפטנים וחוקרים בתחום המשפט. הדילמה הזו מטרידה את העולם המשפטי בישראל מזה שנים רבות, וטרם הגיעה לפתרונה. בעבודה אטען כי משתי הגדרות התפקיד ניתן לגזור חובה לחנך לאתיקה. בכך יעסוק החלק הראשון של העבודה.
שנית, בהתאם להכרעה הראשונה על תפקידם של בתי הספר למשפטים, יש לבדוק מהם אותם ערכי אתיקה אותם יש להנחיל. בכך אעסוק בחלק השני. תפיסת תפקיד של "מפעל" להכשרת עורכי דין תוביל לתפיסה אתית המגולמת בכללי האתיקה של לשכת עורכי הדין. במסגרת זו על הפקולטה ללמד את כללי האתיקה המוכתבים על ידי הלשכה כעניין אינפורמטיבי, או לחלופין לפעול להטמעתם באופן מעשי-ערכי בציבור הסטודנטים.
תפיסת תפקיד של הכשרת משפטנים תוביל להגדרה רחבה יותר של אתיקה, באופן שתכלול לא רק התנהגות קולגיאלית בין עורכי דין, או התנהגות הגונה כלפי הלקוחות וביהמ"ש, אלא גם ערכים נוספים כגון מחויבות חברתית והנגשת הצדק לאוכלוסיות מוחלשות.
שלישית, לאחר שהכרענו בשאלת הערכים אותם יש להנחיל, ניתן לעסוק בשאלה איך ראוי להנחיל את אותם ערכים. לרשות בתי הספר למשפטים עומדים אמצעים רבים במסגרת התכנית העיונית ומחוצה לה לעיסוק בשאלות אתיות. בחלק זה אתייחס לחלק מן השיטות הנהוגות היום בלימודי המשפטים (כגון שעורים פרונטאליים, סדנאות ותכניות קליניות) ולאמצעים נוספים שניתן וראוי היה לעשות בהם שימוש.
שאלה נוספת שתידון עוסקת ביכולתה של הפקולטה לחנך לערכים. ניתן לטעון כי הסטודנטים מגיעים ברובם ללימודי משפטים לאחר סיום גיל ההתבגרות וכשרוב מרכיבי אישיותם כבר מעוצבים. גם לזאת אתייחס.
ההכרעה בכל הצמתים שהצגתי לעיל הללו אינה פשוטה ואף אינה אחידה בין בתי הספר השונים. עם זאת, יש לתת עליה את הדעת ולא להתחמק מקבלת הכרעות ערכיות ומבניות הנדרשות בדרך. זאת משום שמדי שנה בתי הספר למשפטים מוציאים תחת ידיהם אלפי משפטנים צעירים, אשר בידיהם הכח להשפיע על המערכת הציבורית והמשפטית של המחר, ועל בתי הספר האחריות לתת בידיהם "הוראות שימוש" כלשהן.

תוכן עניינים:
מבוא
1. תפקידם של בתי הספר למשפטים
1.1. יכולתו של בית הספר לחנך לערכים
1.2. המטרה: הכשרת עורכי דין או הכשרת משפטנים
1.3. הצורך לחנך לערכים
2. תוכנה של אתיקה
2.1. אתיקה של עורכי דין
2.2. אתיקה של משפטנים
2.3. סוג האתיקה שיש להעדיף בבתי הספר למשפטים
3. אמצעים לחינוך לאתיקה
3.1. תכניות אינפורמטיביות
3.2. תכניות קליניות
3.3. סטנדרטים של התנהגות במהלך הלימודים
3.4. סטנדרטים של קבלה ללימודים
4. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

האם אמנם יכולים בתי הספר למשפטים לחנך את תלמידיהם? או שמא הסטודנטים מגיעים כשהם כשעולם הערכים שלהם מגובש ואישיותם מעוצבת?
עיקר הסטודנטים מגיעים למוסדות להשכלה גבוהה בגילאי 20-24 (1). רובם מצויים בשלב זה לאחר שירות צבאי, לאחר שהתנסו בעבודה או שתיים ולעתים גם בטיול ממושך בעולם. עם זאת, לא רק שבתי הספר יכולים לחנך את הסטודנטים בגילאים אלה, אלא שהם מחנכים אותם דה-פקטו, בין אם הם מודעים לכך ובין אם לאו.

תגים:

חינוך משפטי · פקולטה למשפטים · אתיקה מקצועית · כללי האתיקה · עורכי דין

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חינוך לאתיקה בבתי הספר למשפטים בישראל", סמינריון אודות "חינוך לאתיקה בבתי הספר למשפטים בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.