היישום אינו מחובר לאינטרנט

הולדה בעוולה

עבודה מס' 066583

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הולדה בעוולה כעילת תביעה במשפט הישראלי.

9,887 מילים ,50 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

תביעתו של הקטין לפיצויים מושתתת על עילת "הולדה בעוולה" (wrongful life) (5) והיא מייחסת למומחה הנתבע אחריות בנזיקין כלפי הקטין הלוקה בפגם שאיננו תוצאה של הטיפול הרפואי עצמו(6). הפגם יכול להיות גנטי, או תוצאה של נזקים שנגרמו במהלך ההריון (כגון מחלה של האם, או פגיעה פיזית בעובר). הטענה הנטענת מפי הקטין היא כי עקב מצבו הפיסי או המנטאלי, שהיה אמור להיות ידוע עוד לפני לידתו, מוטב היה לו אלמלא נולד. ההנחה העומדת בבסיס התביעה היא שלולא ההתרשלות לא היה הקטין נולד כלל, מכיוון שבלעדי ההתרשלות לא הייתה אמו מתעברת או שההיריון היה מסתיים בהפלה.
תביעות מסוג זה מוגשות על פי רוב נגד יועץ גנטי, רופא או מוסד רפואי שהתרשלותם אינה מתבטאת בגרימת המום, אלא באי חשיפת הסיכון לקיומו של מום לפני ההתעברות או באי גילויו של המום בתקופת ההיריון.
"הולדה בעוולה" היא אחת הסוגיות הבעייתיות ביותר במסגרת הרשלנות הרפואית והיא נובעת מההתפתחויות המדעיות החדשות בתחומי הרפואה והמחקר הגנטי. התפתחויות אלה פתחו את הצהר לשליטת הפרט על המשכיותו הגנטית (הפסקת הריון, עיקור, הפריות מלאכותיות וכיו"ב). עילה נזיקית זו דורשת הכרעה בשאלות קשות של מוסר ומדיניות חברתית, כמו גם הכרעות מבניות באשר לטיבם של דיני הנזיקין. במהותה של הסוגיה גלומה התנגשות חזיתית בין איכות החיים, אשר המודעות לה הולכת וגוברת בחברה המודרנית, לבין ערך החיים עצמם המקודש מקדמת דנא. כן קיימת סתירה בין מטרת מערכת המשפט שלא להותיר עוול ללא פיצוי ובין הקושי הרעיוני של פיצוי האדם בגין חייו ואותן תפיסות מוסריות ותיאולוגיות השוללות מכל וכל רעיון זה(7).
בעבודה זו אטען כי ראוי להכיר בעילת תביעה נזיקית של "הולדה בעוולה" המוגשת על ידי מי שנולד במום נגד רופא שכשל מלאבחן את המום טרם הלידה(8). אנסה להראות כי רופא חב חובת זהירות מקצועית כלפי קטין שעל הריונו הוא מופקד, כי חייו בפגם של הקטין מהווים נזק בר פיצוי, כי ניתן לבסס קשר סיבתי בין הפרת החובה של הרופא לבין נזקו של הקטין. בנוסף אתייחס לסוגיית הפיצויים שיש להעניק לקטין, ואטען כי קיימים שיקולי מדיניות משפטית ושיקולים מתחום דיני הנזיקין העולים בקנה אחד עם עילת תביעה זו.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סוגיות רעיוניות וחוקיות בהכרה נזיקית בעוולה של "הולדה בעוולה"
2.1. חובת זהירות
2.2. התרשלות
2.3. נזק בר פיצוי
2.4. קשר סיבתי
3. שיקולים של מדיניות משפטית
4. סקירת המצב המשפטי בארץ ובעולם
4.1. המצב המשפטי באירופה
4.2. המצב המשפטי בארה"ב
4.3. מגמות בדין הישראלי
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

סוגיות רעיוניות וחוקיות בהכרה נזיקית בעוולה של "הולדה בעוולה"
בשיטת המשפט הישראלית תביעות בגין חיים בעוולה נדונות במסגרת עוולת הרשלנות. עוולת הרשלנות מוגדרת בסעיפים 35-36 לפקודת הנזיקין(9) ומבוססת על קיומם של ארבעה יסודות מצטברים: חובת זהירות של המזיק כלפי הניזוק, הפרת החובה (התרשלות), נזק, וקשר סיבתי בין ההתרשלות לבין הנזק.

תגים:

נזיקין · זייצוב · רפואה ומשפט · רשלנות רפואית · אתיקה רפואית

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הולדה בעוולה", סמינריון אודות "הולדה בעוולה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.