היישום אינו מחובר לאינטרנט

תופעת החזרה בתשובה

עבודה מס' 066537

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: משמעות הדת כמוסד חברתי, העוצמה שיש בדת מבחינת הפונקציות שהיא ממלאת בחיי החברה והלגיטימציה שהיא מספקת למאמיניה.

3,124 מילים ,10 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

"החזרה בתשובה" הינו השם לתופעה שבה צעירים וצעירות, אך גם מבוגרים יותר, עברו תהליך של התחרדות, כתוצאה מפעילותם של גורמים חרדיים המנסים לספוח אליהם צעירים חילוניים ולהפוך אותם לחלק מהעולם הדתי או החרדי. המחזירים בתשובה שייכים לקבוצות שונות המתמקדות בפעילותן המיסיונרית בתמימי החברה, בנחשליה ונכשליה (מלר, 1995: 28).

תופעת החזרה בתשובה צברה תאוצה בשנים האחרונות, כאשר מצד אחד קיימת החזרה בתשובה שמשמעה מתן תשובות החלטיות הנתפסות כעמדה דתית למהדרין והיא באה לידי ביטוי בקיום מצוות, תנועה מן השוליים למרכז ותחילתם של חיי קדושה המהווים את נחלתו של היהודי הדתי, שומר המצוות (גפני, 1996: 42). מאידך, יש התופסים את החזרה בתשובה כציד נפשות, כפייה דתית והשתלטות של מה שהם מכנים "כת התשובה", על חיי העם בישראל, אורחותיו, תרבותו וכלכלתו (מלר, 1995: 28).

בעבודתנו נרצה לטעון, כי החזרה בתשובה אינה הופכת את האדם בהכרח לטוב יותר, אלא ממלאת אצלו צורך בשיוך החברתי ובתמיכה החברתית, כאשר בתור תמיכה בטענה זו נציג התרחשויות מתוך העולם החרדי, כאשר התרחשויות אלו, מנוגדות ביסודן לחוקי הדת, אולם אינן מפריעות למבצעיהן להיות חלק מכובד בקהילה. הדיון שבו נמזג את הרקע התיאורטי יחד עם העדויות המעשיות, אמור להציג את הדת כמסגרת חברתית מגנה, אשר במידה רבה תומכת בפרט המשויך אליה ומספקת לו הגנה ומענה לקשיים שאיתם הוא מתמודד ולתהפוכות הפוקדות אותו. את המענה לשאלתנו נציג בסיכום.

תוכן עניינים:
א. מבוא
ב. המסגרת התיאורטית
ג. דיון
ד. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

דירקהיים (אצל משוניס, 1999: 478-479) טוען כי דתות העולם שונות בתכלית זו מזו וכל קהילה דתית קובעת לעצמה תחומים של קודש, אך שופטת את דברי החולין על פי תועלתם היום יומית. לטענתו של דירקהיים (שם: 479-480) האמין, כי בשל כוחה המתמשך של החברה, גם מעבר לחייהם של הפרטים בה, סוגדים האנשים בחייהם הדתיים לכוחה ולעוצמתה של החברה שבה הם חיים. עוצמתה זו של החברה ממלאת על פי דירקהיים שלוש פונקציות מרכזיות:
1. ליכוד חברתי: הדת מלכדת אנשים באמצעות סמלים, נורמות וערכים משותפים וכל אותה טקסיות של הדת מאפשרת חיים חברתיים מאורגנים, תוך הידוק הזיקה המוסרית והזיקה הרגשית שבין אדם לחברו.
2. פיקוח חברתי: לחברה אינטרס ליצור מסגרת שבתוכה יפעלו חבריה ועל כן היא משתמשת בדימויים דתיים וברטוריקה דתית כדי להגביר את הקונפורמיות בשורותיה. הדת קובעת כללים ונורמות תרבותיות רבות מהלידה ועד המוות והמלכים באירופה של ימי הביניים, ראו עצמם כשליטים בחסד האל ובכך ביססו את מעמדם בקרב המאמינים.
3. הקניית משמעות ותכלית: האמונה הדתית מנחמת אותנו בעת סבלנו ומחזקת את רוחו של הפרט בעתות משבר.

תגים:

אמונה · דתית · מוסר · זיקה · לדת · מסורת · חרדי · חילוני

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תופעת החזרה בתשובה", סמינריון אודות "תופעת החזרה בתשובה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.