היישום אינו מחובר לאינטרנט

הפצצת הכור האטומי בעיראק

עבודה מס' 066496

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם סיכן הכור העיראקי, אוסיראק, את הביטחון הלאומי הישראלי, היציבות האזורית והגלובלית.

10,901 מילים ,38 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

עבודתי זו תציג את המציאות הפוליטית המקומית ערב יציאתם של מטוסי חיל האוויר לאחד מהמבצעים המוצלחים והמרשימים בתולדותיו. היא תבחן את תהליך התגבשותה של מדיניות הביטחון הלאומי3, הישראלית את שורשיה, מאפייניה והדמויות המרכזיות שהטביעו את חותמן על היווצרותה וזאת תוך שימת דגש על מדיניות הגרעין הישראלית. תוצגנה תפיסותיהן הגרעיניות של מדינות ערב, התייחסותן לישראל ולמדיניותה הגרעינית שלה ואת מדיניותן הן בנושא זה. תיבחן התייחסותן של המעצמות לנושא הגרעין תוך שימת דגש על מרוץ החימוש במזה"ת.
כל אלה יבחנו וינותחו בשלושה ממדים עיקריים. הממד הפנימי ישראלי, הממד האזורי המזרח תיכוני והממד הגלובלי הבין לאומי.
במסגרת הממד המקומי תוצג המציאות הפוליטית - חברתית. יבחנו שורשיה של מדיניות הביטחון הלאומי הישראלית. במסגרת זו, יוצגו גם התהליכים ההיסטוריים - הפוליטיים אשר הביאו לעיצובה של מדיניות הביטחון הלאומי. במסגרת בחינתן של התהליכים ההיסטוריים - פוליטיים יושם דגש על שורשיה ההיסטוריים של עיצוב מדיניות הגרעין הישראלית. בנוסף, יוצגו התהליכים שהביאו להיווצרותה של המערכת האסטרטגית - אידיאולוגית תוך שימת דגש על תורת הביטחון הלאומי של מנחם בגין ערב מתן אישורו לביצוע פעולה צבאית כנגד הכור האטומי המתרקם לו בעיראק. גם למתנגדים תינתן במה בהמשך תוך הצגתן של הסיבות שהביאו אותם להתנגד למבצע.
הממד השני שיבחן הינו הממד האזורי שמסגרתו תיבחן דימוייה של מדינת ישראל בעיני מדינות ערב, ולאור זאת תיבחן מדיניותם בנושא הגרעין. תיבדק מידת הסכנה הקיימת בהימצאותו של כור גרעיני בידי מדינה ערבית על ביטחונה של מדינת ישראל ועל המזרח התיכון כולו. תיבחן מידת השפעתה של מלחמת איראן עיראק כזרז לקראת קבלת ההחלטה על יציאה למבצע "אופרה" ואת השלכותיה הכלכליות והאזוריות של מלחמה זו.
הממד השלישי שיבחן הינו הממד הגלובלי. במסגרת ממד זה תיבחן השפעתם של המעצמות על אופי הסכסוך הישראלי ערבי, את יחסן של המעצמות לסכסוכים גרעיניים ואת השפעתו של כור גרעיני על הסטטוס קוו הגלובלי.
בהמשך אנסה לענות על שאלה ( מורכבת מאוד ) אשר תשמש למטרתו המרכזית של המחקר והיא:
האם סיכן הכור הגרעיני בעיראק את ביטחונה של מדינת ישראל, את היציבות האזורית במזרח התיכון ואת היציבות הגלובלית הבין לאומית .
אנסה לענות על שאלה זו תוך שזירתם של מאמרים, מקורות ראשוניים, פרסומים ישראלים וזרים ופרסומים רשמיים לכדי מארג אחד שיוצג בפרקים הבאים.
עבודה זו מבוססת כולה על טענות והנחות פרי " דמיוני " ויצירתי האישית בלבד.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק ראשון
הממד הפנימי - סקירה היסטורית
תהליך הרכבת הממשלה, הרכבה וקווי היסוד שלה
פרק שני
הממד הפנימי - תורת הביטחון הלאומי של מדינת ישראל
תורת הביטחון הלאומי של ישראל: 1948 - 1967
תורת הביטחון הלאומי של ישראל: 1967 - 1977
תורת הביטחון הלאומי של ישראל: 1977 - 1981
מבצע אופרה - המהלכים, והתוצאות
התגובות והביקורות
פרק שלישי - ניתוח המימד האזורי
כללי
מצרים
סוריה
ירדן
דרום אסיה
מלחמת איראן-עיראק:
רקע
סיכום
פרק רביעי
המימד הגלובלי - המעצמות והסכסוך הערבי-ישראלי:
רקע
עיראק
ישראל
סיכום פרק רביעי
סיכום העבודה
הערות שוליים
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

"שעון גדול עומד מעלינו, הוא מתקתק. המשמעות של עיראק המייצרת נשק גרעיני היא סכנה לכל איש ואישה במדינת ישראל. סאדאם חוסיין לא יהסס להשתמש בנשק להשמדה המונית נגדנו"1. בהודעה זו פתח ראש הממשלה - מנחם בגין - את דיווחו לממשלה על מבצע השמדת הכור הגרעיני בעיראק.
הודעה זו מסכמת את היווצרותן של התנאים הפנימיים והבין לאומיים שהובילו למבצע" אופרה ".
הפעולה כנגד הכור בעיראק מבטאת היטב את השינוי בתפיסת המונח: " תורת הביטחון הלאומי ".
תורת הביטחון הלאומי של מדינת ישראל החלה בימים הראשונים להיווסדה. לאירועים שהתרחשו לאורך השנים הייתה השפעה חשובה על עיצוב תפיסת הביטחון הלאומי.
במילון מונחים צבאיים של צה"ל מוגדרת תורת הביטחון כ"תורה המושתתת על מדיניות הביטחון, שתכליתה להתוות את הדרכים, לארגונם ולניצולם של המשאבים העומדים לרשות האומה, לשם קיום ביטחונה של המדינה".
בפרק זה אנסה להתאים את ההגדרה היבשה של תורת הביטחון הלאומי כפי שהובאה לעיל אל מול המציאות הפוליטית - ביטחונית הישראלית מקום המדינה ועד 1981. על מנת לבנות את המציאות בסדר הגיוני אפרק את תקופה זו לשלוש תקופות משנה שבכול אחת מהן יינתן דגש לתפיסת מנהיגי המדינה את המונח " תורת הביטחון הלאומי " תוך שימת דגש על אחת מאבני היסוד שעליהן עומדת מדיניות ההרתעה הישראלית באותה תקופה.

תגים:

מדיניות ישראל · הפצצת הכור · מבצע אופרה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הפצצת הכור האטומי בעיראק", סמינריון אודות "הפצצת הכור האטומי בעיראק" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.