היישום אינו מחובר לאינטרנט

האדם במרחב האורבני כפי שנלמד מיצירתו של אונורה דה בלזק

עבודה מס' 066458

מחיר: 314.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בטענה כי בלזק מתאר את העיר, אולם העיר הינה קודם כל האנשים החיים בה ומסתובבים בה.

7,621 מילים ,16 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

יצירתו של בלזק מדגימה, כיצד נוצרים בין העיר והאדם שבה, יחסים סימביוטיים. העיר והאדם משפיעים זה על זה ויוצרים יישות אורבנית בעלת אופי מיוחד המשלב את תכונות המקום עם תכונות האדם(5). העיר היא הבמה ותושביה השחקנים, אשר פועלים לפי חוקים בלתי כתובים של משחק אשר טרם הוגדר.
"פריס היא העיר היחידה בעולם שתחזה בה חזיונות כאלה, שבשדרותיה מוצגת דרמה בלתי פוסקת, ובה ישחקו הצרפתים שלא על מנת לקבל פרס, לשם האמנות בלבד(6)".

בעבודתי ארצה לטעון, כי בלזק מתאר את העיר, אולם העיר הינה קודם כל האנשים החיים בה ומסתובבים בה. למרות מרכזיותו של המרחב האורבני ביצירתו של בלזק, הרי שעיקר כתיבתו עוסקת בחברה ויותר מכך, בפרטיה. בלזק אינו עוסק בהמון אלא באדם היחיד. הוא מציג את הפרט באינטראקציות עם פרטים נוספים בסביבתו ובדרך זו מבודד את הפרטים, מבליט ומאיר אותם, גם כאשר הם מצויים בקבוצה גדולה, האמורה להאפיל עליהם.

מכיוון שלטענתי עיקר תיאוריו של בלזק במרחב האורבני נוגעים לפרט, אתמקד בעבודה זו בשלושה נושאים מרכזיים הקשורים להוויית העיר, ולשבעה תתי-נושאים כדלהלן.
1. רחובות הכרך - למרות שהרחובות הינם עורקי העיר, הרי שאצל בלזק תיאורם של עורקים אלה וההתחברות אליהם, נובעים משוטטותו של בלזק. בתקופה האמורה, השוטטות היתה הכלי העיקרי לקבלת השראה יצירתית, ומשום כך התייחסתי לדמותו של המשוטט, לרחובות המתוארים כתוצאה מהשוטטות ולאדם העירוני וסביבתו, גם כשזו אינה בהכרח הרחובות וקירות הבתים, אלא בני אדם.
2. החברה העירונית - הנושא השני הינו החברה העירונית. חברה הינה תלוית מקום ותקופה. צרפת היתה לאחר המהפכה, אולם בערים היו אצילים, בורגנים, מתעשרים חדשים ואדם לאדם היה במקרים רבים זאב. לעתים גם בנות ובנים התנהגו להוריהם באופן משפיל ומביש. החברה העירונית, ובמיוחד הפריזאית בתקופת הרסטורציה, פרקה מעל עצמה את מרבית ערכיה בתוך הניכור מצד המעמד הגבוה אל המעמדות הנמוכים.
3. הבדידות בעיר - נושא זה הינו בכלל מצבו של הפרט בעיר הגדולה, אולם בסופו של דבר הופך להיות הנושא המרכזי. החיים העירוניים, כפי שמתאר אותם בלזק, הם חיי בדידות, במיוחד למי שחי בגפו, גם אם אינו לבד.

שלושת הנושאים הנ"ל - פרקי העבודה, ישמשו כדי לתמוך בטענתי, שתובהר כמסקנת העבודה בסיכומה.

ראשי פרקים:
מבוא
פרק א: רחובות הכרך
1.1. הפלאנר (flâneur)
1.2. הרחובות
1.3. האדם וסביבתו
פרק ב: החברה
2.1. מעמדות
2.3. ערכים
פרק ג: הפרט בעיר הגדולה
3.1. כל אחד אדם לעצמו
3.2. בדידות ולבדיות
סיכום
ביבילוגרפיה

קטע מהעבודה:

תיאור רחובותיה ונופיה של העיר מלווה את יצירתו של בלזק לכול אורכה. יש לשים לב לדמות החשובה, אשר יוצרת את התיאורים ובו בזמן מהווה חלק מן האווירה ומין הנוף העירוני. דמות זו הינה הפלאנר (flâneur), הלא הוא המשוטט, אשר כתוצאה משוטטותו גם חווה התרחשויות שונות, צופה בדמויות ובמצבים שונים ובמקרים רבים מנציח את רשמיו ביצירתו. אם נביט בסביבות בהן מבלים אנשים את שעות הפנאי או עושים דרכם לעניין כלשהו, נמצא כי נמצא בכל אלה את ייצוגי העיר. מהפלאנר נוכל ללמוד על כוח התיצפות, על היכולת ללמוד מהאופנה, מהשתיה ומהאכילה, מהחנויות ומהקניות שעורכים אנשים. רעיון הפלאנר מעמיד אותו כ"מדען חברתי"(7).

תגים:

באלזאק · גוריו · עירוני · עיר · כרך · הפלאנר

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האדם במרחב האורבני כפי שנלמד מיצירתו של אונורה דה בלזק", סמינריון אודות "האדם במרחב האורבני כפי שנלמד מיצירתו של אונורה דה בלזק" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.