היישום אינו מחובר לאינטרנט

לוי אשכול

עבודה מס' 066446

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דרכו הפוליטית ועמדותיו המדיניות בהיותו ראש הממשלה בשנים 1963 - 1967

11,980 מילים ,29 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

לוי אשכול (1969-1895) אינו זכור לציבור הרחב כראש ממשלה בעל עוצמות מיוחדות. לעיתים הוא אף עשוי לגרום לתהייה, כיצד מונה אדם, הנתפס כחלש והססן, לתפקיד הבכיר ביותר במדינה. האירוע המסמל את אשכול עבור הציבור, יותר מאחרים, הוא מלחמת ששת הימים. גם מבוגרים, אשר זוכרים את אירועי תקופתו של אשכול, זוכרים בעיקר את הגימגום שלו ברדיו מתוך חשש שתפרוץ מלחמה ואת החלפתו, כשר ביטחון, בדיין הכריזמטי(1). בתחילת כהונתו היה צריך לחיות בצילו של בן-גוריון, אותו החליף בתפקיד. לעומת בן-גוריון הכריזמתי, נראה היה אשכול מנהיג אפור, ומטרה לבדיחות שרווחו על חשבונו. נוטים לזכור את ספרון בדיחות אשכול שיצא עליו. ואכן, ידוע כי סופרו בדיחות רבות על הליכותיו של האיש. כל האמור מתייחס לתדמית שנותרה בזיכרון הציבורי, מראש הממשלה השלישי של מדינת ישראל.

מיהו באמת לוי אשכול? האם יש אמת באותה תדמית נלעגת משהו? נראה כי על מנת לתת מענה לשאלה זו, יש לבחון את פועלו של האיש במרוצת השנים. מטרת עבודה זו תהיה אפוא, לסקור ולדון אודות מדיניותו ותפקודו של לוי אשכול כראש ממשלת ישראל בין השנים 1963 - 1967.

בחינת אישיותו של לוי אשכול ופעילותו רבת השנים, מציגה דמות שונה בעליל, מזו המצטיירת בציבור שלא הכיר את האיש. בעבודתי ארצה לטעון, כי מאז צעירותו היה אשכול יזם לאומי רב פעלים. הוא היה חלק אינטגראלי ממפעל ההתיישבות הענק, שהחל בתקופת המנדאט הבריטי ונמשך אל תוך כהונתו כראש ממשלה בעשור השני של מדינת ישראל. מפעל המים "מקורות" והקמת חבל לכיש הן רק שתי דוגמאות מעשייתו ארוכת השנים. בחינת פעילותו גם מראה לנו שני פנים של לוי אשכול. הפן האחד - פוליטיקאי משופשף, היודע לפשר ולגשר במחלוקות תנועתיות לאורך השנים. הפן השני - מנהיג ומדינאי בעל יכולות פוליטיות המקבלות ביטוין בתקופות אחדות ובתקופות מחלוקת, הן בזירה הפוליטית הפנימית והן בזירה הבינלאומית.

כן אטען, כי אשכול, בעקבות פעילותו רבת השנים וכושר מנהיגותו, היה מועמד טבעי לראשות הממשלה. הוא לא היה מועמד של פשרה וקבלתו במפא"י היתה טבעית. גדולתו של אשכול היתה בכך שלא פעל בחסות פטרון וגם בעת שיחסיו עם בן גוריון היו תקינים, נבע הדבר מתוך שוויון ולא מתוך פטרונות או תחושת חובה של מי מהם כלפי השני. בכך נבדל לוי אשכול מראש הממשלה השני, משה שרת, אשר לא יכול היה להתמודד מול בן גוריון ועל כן גם לא יכול היה לנקוט במדיניות שהיא לגמרי עצמאית.

שאלות המחקר בעבודה זו תיהנה:
א. באילו נסיבות מונה לוי אשכול לראש הממשלה?
ב. מה היו המאפיינים של מדיניותו בתקופה הנידונה?

להלן השערות מחקרי:
השערה 1: לוי אשכול מונה לראש ממשלה לאחר התפטרותו של בן גוריון, בשל ויכוח בשאלת צירופה של אחדות העבודה למפא"י ובעיקר בגלל שינוי שיטת הבחירות.
השערה 2: לוי אשכול החליט על תקופת המתנה של שלושה שבועות, שקדמה למלחמת ששת הימים, שהוקדשה להערכות צבאית ומדינית למלחמה. אשכול עסק בבניין הכוח ובעוצמתו וניווט את ספינת המשבר המדיני. על אף פועלו הצטייר כהססן בעיני הציבור.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: ביוגרפיה
1.1. ילדות ונעורים
1.2. עבודה, התיישבות והגנה
1.3. איש משק וכלכלה
1.4. מנהיג פוליטי ומדינאי
פרק ב: תפקודו של אשכול כראש ממשלה בקדנציה הראשונה
2.1. נסיבות מינויו של אשכול לראש הממשלה
2.2. הקדנציה הראשונה
2.2.1. המישור הפוליטי
2.2.2. המישור המדיני
פרק ג: נסיבות מינויו של אשכול לראש ממשלה לקדנציה שנייה
3.1. נצחונו הפוליטי של אשכול והקמת הקואליציה
3.2. מיתון, משבר מנהיגותי והכנת הצבא
פרק ד: מדיניותו של אשכול כראש ממשלה בקדנציה השנייה
4.1. תקופת ההמתנה
4.2. צעדים מדיניים
4.3. צעדים צבאיים
4.4. הקמת ממשלת הליכוד הלאומי
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

אשכול הפך להיות מספר שניים בממשלה ובמפלגה לאחר הדחתו של משה שרת, ביוני 1956, מתפקידו כשר החוץ. בשנים הבאות נוצר מצב שבו היו לכאורה שני ראשי ממשלה. בעוד שבן גוריון, שהיה ראש הממשלה בפועל ועסק בענייני חוץ ובטחון, היה לוי אשכול בחזקת ראש ממשלה שעסק בעניני פנים. יוצא אפוא, שאשכול ניווט את ענייני הפנים והמשק של המדינה, עוד קודם שהיה לראש הממשלה באופן רשמי. עובדה זו הפכה אותו למספר 2 (18).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "לוי אשכול", סמינריון אודות "לוי אשכול" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.