היישום אינו מחובר לאינטרנט

החלומות של רותי: חקר מקרה

עבודה מס' 066271

מחיר: 229.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת מהות החלום בכלל והחלום השקוף בפרט והמחקרים שנערכו לגביו- האם החלומות השקופים שונים באופן מהותי אצל באוכלוסיות שונות.

7,249 מילים ,29 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

עבודה זו עוסקת בנושא של חקר פירושי בלום וזכירתו, הן של החלומות הרגילים והן של החלומות השקופים, עליהם הספרות דנה פחות. למעשה כאן אנו מכסים שתיים מתוך שלוש הנקודות הנחקרות בנושא החלום: סיבות החלימה, פירושי החלימה וזכירתה.
התיאוריות בנושא פירוש החלומות עוסקים בעיקר בנשא ההדחקה של מאורעות שאיננו רוצים לזכור אותם בעירות. כך, על פי פרויד מצליח מספר מצומצם של מאווים ודחפים המודחקים לחלוטין מהתודעה בזמן העירות בגלל היותם פוגעים או אמורים להתגנב בשעת השינה תוך שימוש באמצעי הסוואה מובנים ומגוונים, וזו מהות החלום.
החלום השקוף, הנדון בעבודה זו הוא צורת חלום, שונה מכל צורת החלום אותן אנו מכירים והיא מתרחשת בין עירות לשינה. במהלך החלום השקוף הכרתו של החולם נמצאת במצב ערני. החולם חלום שקוף מסוגל להבין בבירור, לזכור בחופשיות ולפעול באופן רצוני תוך כדי חלום "חי" וברור.
חלו שקוף מתעורר מתוך החלום הרגיל ובעת התרחשותו בזמן שנת REM. תהליך החלימה השקוף מתחיל בעת חלום רגיל, כאשר בשלב מסוים החולם מודע לכך שהוא חולם והכרתו נראית באופן מופלא עירנית-הדבר יכול להתרחש באופן הדרגתי או באופן פתאומי.
כל הספרות בנושא החימה השקופה התייחסה לתופעה זו כאל כישרון מוטורי מולד ולא כאל תהליך נרכש. לה ברג' (1966: 1-2) וחבריו בדקו האם הנבדק יכול לאותת ולדווח על חלימה, ברגע התרחשותו של החלום עצמו. הם מצאו שנבדקים המרבים לחלום חלימה שקופה אכן יכולים לעשות כן על ידי מצמוץ עיניים בזמן שנת החלום. החלום השקוף מאפשר לנו לצאת מן השינה ולקחת אחריות על החיים הערים שאנו יוצרים, ולכן יש להניח כי זכירת החלומות השקופים תהייה גבוהה יותר.
המחקר נערך על ידי על בחורה צעירה, רותי, שאין לה בעיות נפשיות מיוחדות אולם היא מרבה לחלום. המחקר נערך אודות פירושי החלומות שלה (תוך התמקדות בחמישה) וכן אודות זכירת החלומות (במשך כשבועיים ימים). הממצאים היו כי היא זכרה 20% מהחלומות הרגילים וכ- 80% מהחלומות השקופים. (2 מתוך 10,ו - 4 מ- 5 בהתאמה).
החלומות שהיא זכרה מראים בבירור כי היא מדחיקה מאורעות שהיו לה בצבא והיא אכן הודתה בפני אודות הדחקות אלה. הפירושים שהיא נתנה לחלומות, למול אלו שאני העלתי ולמול הפירושים שניתן לתת על פי התאוריות שונים בתכלית; פירושי החלומות שאני העליתי לא עולה על דעתה. לאחר בדיקות היא החליטה לפנות לייעוץ פסיכיאטרי.

ראשי פרקים:
- תקציר
- מבוא
הנושא וחשיבותו
קורות חיי רותי
המחקר האיכותי ויתרונותיו
- רקע תיאורטי מחקרי
השינה ושלביה
שלבי השינה
תיאוריות בנושא חלימה
גישה מובנית קוגניטיבית
האישיות
השפעת התרבות על החלומות
הבדלי חלומות בין המינים
- מהו החלום השקוף
מחקרים אודות החלום השקוף
מצבים נוספים המעודדים חלימת חלומות שקופים
מסרים מעולם החלום
יעילות החלום השקוף
זכירת החלום השקוף
- בדיקה אמפירית
שאלות המחקר
שיטת המחקר
מטרת המחקר
השערות המחקר
- ממצאים ודיון
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

תפיסה בת זמננו טוענת: החלום הנו אחת מתופעות הדמיון שמקורה באדם עצמו. בעת העתיק רווחה בקרב חברות ועמים במקומות שונים גישה חיצונית, שגרסה כי החלום מקורו מחוץ לאדם. אפשר שגם היום יש הנוקטים בגישה זו (לוין, 1995: 14-15).
החלום הנו בבואה של מחשבות האדם, הן במודע והן בתת מודע. פרויד (1903) טען כי התפקיד העיקרי בפרוש החלומות הוא במציאת הקשר בין שבילי האסוציאציות אלה ובין אובייקטים או אירועים בעלי חשיבות. בחלום הוא ראה בברור מעין שסתום בטחון, אשר בחסות השינה מאפשר ביטוי לשאלות לא מודעות ועל ידי כך מעין סיפוק של משאלות אלו אשר היה עלול לגרום להפרעות מסודרות של החיים המודעים. דומה שהשינה מספקת סיטואציה מקבילה וכתוצאה מהפסקת הפעילות המוטורית נמנעת הוצאתו לפועל של החלום.

תגים:

חלום · שקוף · הדחקה · מודע · שינה · פירושי · חלומות · חולם · מודע

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "החלומות של רותי: חקר מקרה ", סמינריון אודות "החלומות של רותי: חקר מקרה " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.