היישום אינו מחובר לאינטרנט

חסידי סאטמאר בארה"ב

עבודה מס' 066225

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצלחת חסידי סאטמאר בארה"ב לשמור על מבנה מגובש ומלוכד בתוך חברה פלורליסטית, מודרנית וקפיטליסטית

7,188 מילים ,37 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

החרדים חיים בארה"ב כבר כמאתיים שנה. רבים מהם הגיעו לארה"ב עוד בשנות העליה ההמונית ממזרח אירופה אל אורח החיים שלה לא נשתרש כמו בישראל ודומה כי היה קרוב סופה של החסידות בארה"ב. צדיקים יידועי גם הגיעו אומנם לארה"ב אחרי מלחמת העולם הראשונה במיוחד מבני משפחת טברסקי, אבל המצב לא השתנה הרבה עד 1840 כאשר הגיע הרבי מליובאוויטש ולאחר מלחמת העולם השניה כשבאו ראשי שושלות חסידיות מהונגריה והתיישבו בניו-יורק (הרבי מסאטמר, הרבי מקלויזנבורג ועוד) (דיוויס,תשי"ד, 18-36). אולם תנופה רבתי קיבל הישוב לאחר מלחמת העולם השניה, עת הגיעו שרידי השואה ממזרח אירופה. יצויין כי בית הכנסת האורדוכסי הראשון החל לפעול בארה"ב בשנת 1920 (Gurock, 1996 ,266)
חסידי סאממטר מקורם בהונגריה. מייסד השושלת, רבי יואל מסאטמאר (סאטמאר היא שם עיירה במזרח הונגריה) יסד את השושלת במאה ה- 18, והיא נחשבת לחסידות המחמירה ביותר בענייני יהדות. כך לדוגמא נשות סאמטמאר מגלחות ראשן לאחר הנישואין.
הקהילה הסאטמרית, כחלק מן החברה העירונית, חשופה לגירויים מרובים בסביבתה, המביאים אותה לבדיקות חוזרות ונשנות של עולמה התוכני. במהלך הבדיקה מתגלעים פרדוקסים, יוצרים מבוכה ערכית והתנהגותית שלא ניתן להשאירה בלתי פתורה במצב זה. מתפתחים מנגנונים חברתיים להתמודדות עם האתגרים הפרדוקסליים, המאפשרים ללמוד על תהליך הבניית הגבולות (אלאור,1991 104-105).
קיום המתח שבין דפוסי החיים המסורתיים לבין הסביבה החילונית אינן מוכחש אצל החסידים. מורגש בהם הרצון להסביר את הפער שבין הדברות בתכנים ובהתנהגות מסורתיים לבין ההשתלבות בחיים העכשווים. החידוש הוא שהמתח אינו מתנסח במושגים דואליים, אלא מתגלם כפרדוקס. את התקשורת ביניהם הם מנהלים באמעצות פשקווילים (מודעות רחוב הניתלות כהרף עיין) בו מוזהרים הציבור "אזהרה חמורה ח"ו ה"י...).
החרדים אינם מנסים להתחבר לסביבתם מבחינה חברתית, אולם יחסי השכנות גורמים לעיתים לחיכוכים. בארה"ב החרדים גרים בשכנות לשחורים וללבנים. השכונות בהן מרוכזים חרדים בניו יורק הם בעיקר בורו-פרק, ברוקלין וכד', שכונות ענק שבהם גרים גם לא יהודים בעיקר שחורים. עובדה זו גוררת חיכוכים בעיקר בשל התנהגותם של השחורים, כאשר החרדים אינם מנסים להתערב בחייהם. השחורים, מעצם היותם לא יהודים יכולים, לפי ההלכה, לחלל שבת (פרידמן, תשל"ח 36-37).
לאור האמור, מטרת העבודה הנוכחית היא לסקור את אורח חייהם של החסידים מצר "סאטמאר" החיים בניו יורק: מגוריהם, אורחות חייהם, יחסם עם הסביבה וכו'. תכלית העבודה היא לענות על השאלה מדוע וכיצד הם מצליחים לשמור על תרבותם היחודית ולא להטמע אף עם חסידויות אחרות, שלא לדבר על יהודים מסוג אחר או אף גויים.

תוכן העניינים:
מבוא
החסידים והאורתודוכסים בארה"ב
- הומוגניות של הזרם האורתודוכסי
- עליונות ההלכה
מנהיגות הקהילה
- מבנה חברתי
- מקומות הישוב של חסידי סאטמאר
מערכת החינוך
- התפיסה החינוכית
- החינוך החרדי כמערכת שירות עירונית
יחסים בתוך המשפחה
- מחזור חיי המשפחה
יחסי הקהילה לממשל
יחס לזרמים אחרים ביהדות
- תאור הזרמים
- פעילות משותפת עם זרמים אחרים
- קבלה לחברה
סיכום העבודה
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ביהדות ארה"ב שלושה זרמים עיקריים: אורתודוכסים, קונסרבטיבים ורפורמים. קיים זרם נוסף- רקונסטרוקטיביים, שהוא יצור כלאיים של קונסרבטיבים ורפורמים.
הזרם האורתודוכסי מחויב להלכה. זרם דתי ולא אתני המסתמך על כתבי הקודש- "כזה ראה וקדש". הוא חי לפי מסורת בת מאות שנים ותפקידו של הרב כפוסק אחרון מוגדר בבירור. הזרם האורתודוכסי מייצג אמונה חזקה מבחינה הלכתית- ללא סייגים. קבלת עול מצוות ורצון לשלימות. אחוז האורתודוכסים בציבור היהודי הינו נמוך יחסית אך השפעתו רבה עד מאוד. כוחם הרב ניתן להם מרשת המוסדות שניבנו על ידם, ובעיקר המוסדות החינוכיים שהקמתם התאפשרה תודות למצבם הכלכלי השפיר.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חסידי סאטמאר בארה"ב ", סמינריון אודות "חסידי סאטמאר בארה"ב " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.