היישום אינו מחובר לאינטרנט

ניתוח חלומות

עבודה מס' 066191

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת חלומותיו של ניצול שואה.

10,735 מילים ,56 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

נושא פשר החלומות נחקר רבות במסגרות ובהיבטים רבים. מטרת העבודה הנוכחית היא לדווח אודות חלומותיו של יוסף אשר עבר את השואה וחולה במניה דיפרסיה, ואיזה פשר ניתן להעניק לחלומותיו. יוסף הוא בן 73, יליד קרקוב לשעבר.
המחקר הנוכחי נערך בשיטה האיכותנית שיתרונה העיקרי הוא בגמישות במהלך המחקר וכן ביכולת הנחקר להתבטא מעבר לשאלות הספציפיות. המחקר ניסה לבחון האם יש קשר בין פעילותו היומיומית של יוסף וחלומותיו; האם יש קשר בין עברו לבין חלומותיו; והאם יכולים להיות פרשנויות לחלומותיו שאין הוא מעלה על דעתו. נותחו ארבעה חלומות של יוסף, מאלה שהוא זוכר אותם יותר מאשר אחרים, ואשר יכולים להיות בעלי משמעות.
המחקר יבוצע על ידי בדיקת חלומות שהנדגם זוכר ומתן פירושים שונים אליהם: פירושים על פי התיאוריות, פירושים של הנדגם ופירושים נוספים. החלומות סופרו על ידי הנשאל ונכתבו על גבי הנייר על ידי בצורה בלתי אמצעית. המחקר בוצע בשלוש פגישות בביתו בשעות הערב, כאשר אישתו היתה עסוקה בדברים אחרים. פגישה ראשונה הייתה פגישת היכרות. בפגישה זו שוחחנו על לימודיי ועל החשיבות של המחקר. הפגישה השניה הייתה לצורך שחזור החלומות ופגישה שלישית הייתה לצורך ניתוח החלומות על ידי יוסף- קרי לדעת כיצד הוא מפרש את החלומות הללו. המחקר בוצע ללא הפרעה. בפועל נאספו ארבע חלומות. החלומות שתוארו כללו מקרים לא נעימים ליוסף: מכות, אלימות ניסיונות אובדניים.
הרעיון המועלה בתיאוריות ובמחקרים הוא שחלימה היא חשיבה באמצעות דימויים ותמונות. המושגים המופשטים שבעירות הופכים לחשיבה ציורית. מהות הסמלים שבחלום היא מתן ביטוי מוחשי, ברור ומדויק, ככל האפשר, למושגיו של החולם. אין ריבוי סמלים לאותו אובייקט, אלא כל סמל הוא בפני עצמו המייצג משמעות אחרת לרעיון. גם הרעיון של פרויד, של קביעות יתר, מקבל משמעות שונה. אי לכך הנחת המחקר היא שיהיו לחלומות קשר למציאות, ולמחשבותיו של יוסף בחיי היום יום. על פי הפירושים התיאורטיים שניתנו למחקרים נראה כי ליוסף יש הדחקה של מאורעות חיים קשים- הן בחו"ל והן בארץ ולכן הוא חולם על מקרים קשים אלו. פירושיו של יוסף שונים במקצת והוא תולה אותן במקרים שקרו לו בעברו. הוא מפרש את חלומותיו בצורה דווקנית מאוד, שניתן לפרשה גם בצורה אחרת. עם זאת ניתן להעלות פירושים שליליים הנובעים מהמצב הבטחוני\מדיני בו נמצאת המדינה המעכירים את רוחו.

ראשי פרקים:
- תקציר
- מבוא
- רקע תיאורטי מחקרי
מאפיינים של ניצולי שואה
מהי אישיות
הערכת האישיות
השפעת המחשבות בעירות על החלום
הסיבה לחלימה
גישתו של פרויד לחקר החלום
חלומות הנובעים מתסמונת חרדה פוסט-טראומטית
מאפייני מאניה דיפרסיה
דיכאון שהופך להתרוממות-רוח
חלומות של חולי מאניה דיפרסיה
- שאלות המחקר
- מתודולוגיה
שיטת המחקר
הליך המחקר
- ממצאים ודיון
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המאפיינים העיקריים של ניצולי השואה הם פחד ממות, פחדים משינויים ומתהליכים משבריים (אייבשיץ, 1987).
אחת הסיבות לקושי הרב שיש לאדם המודרני בהתמודדותו עם מוות היא הפיכתה של התגובה הטבעית והראשונית של הכחשת המוות לנורמה חברתית כללית. ניתן להבחין כיום בחברה בנטיה להימנע מלדבר על נושא המוות, מעין "טאבו" חברתי. במחקר על תהליכי התאבלות ומנהגי אבל בבריטניה נתגלתה נטייה להמעיט ככל האפשר בהתאבלות. מספרם של מנהגי האבל ושל דפוסים קבועים אחרים להבעת צער היה מצומצם, וכן התגלתה חוסר הבנה כללית לצורכי המתאבל.
משבר ואסונות יכולים להיות אקוטיים אצל אחד וזניחים אצל השני: כל אחד תופס את המקרה בצורה שונה. ההבחנה בין שני המצבים איננה אפוא בטיב האירוע, אלא בפרשנות האישית, ועקב כך באופן התמודדות עם המצב.

תגים:

הדחקה · חלומות · דיכאון · דפרסיה · סמלי · חלומות · טראומות · חלימה · חלום

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ניתוח חלומות", סמינריון אודות "ניתוח חלומות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.