היישום אינו מחובר לאינטרנט

תפיסת החלומות אצל ש"י עגנון עפ"י פירושיו של פרויד

עבודה מס' 020052

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת שני סיפורים של עגנון בהם משולבים מוטיבים חלו מיים ובחינת התיאוריות של פרויד אודותן.

6,684 מילים ,13 מקורות ,1994

תקציר העבודה:

מאז ומעולם עניינו את האדם המיסתורין שבכל דבר. לכל דבר בלתי מובן הוא קרא בשם "אלוקות" ואל כל תופעה בלתי מובנת הוא התייחס כאל רצון שמיים וכאל דבר שאליו יש להתיחס במלוא הרצינות ולהפיק ממנו לקחים.
כל עם בתקופתו האמין בסיבות אחרות לתופעות ולכן גם פרשן בצורה הראויה לו כאשר ללא ספק התופעות היו שונות מעם אחד למשנהו בצורתם ובאופיין. מתופעות אלו לא נעדר מקומם של החלומות אותם כינו בכל התקופות בשמות וכינויים שונים והסבירו אותם בדרכים שונות. ראשית היו כאלה אשר ניסו לפרשם על פי טבע האדם; לאחר מכן היו כאלו אשר פרשו אותם על פי טבע הבריאה והשולטים בה ורק במאה האחרונה החלה להתפתח התיאוריה של גלי המוח והקשר בין נפש האדם לחלום.
לפי פרויד החלום הוא מוקד בחיי הנפש. פרויד רואה בחלום בשורת העבר לעומת היהדות הרואה בחלום בשורת העתיד. החלום הוא אחד החלקים המשמעותיים ביותר במחשבה, ומרכיב מרכזי בחיי הנפש- שעתו הגדולה של הלא מודע. החלום הוא תוצאה של הדחקה- האני העליון לא נותן לאדם לעשות כל דבר, ואילו החלום מתיר קצת יותר.
מטרת עבודתי זו היא לסקור שני סיפורים של ש"י עגנון בהם משולבים מוטיביים חלומיים ולנסות ולראות מהם המאפיינים של החלומות הללו לפי התיאוריות של פרויד אודותן. שני הסיפורים הם "הרופא וגרושתו" ו"פנים אחרות", שניהם עוסקים בגירושין- האחד עד לגירושים והשני מהגירושים והלאה. בשני המקרים אין בני הזוג רבים והן מציגים מדוע החליטו להתגרש: ב"פנים אחרות" הזוג מטייל לאחר נתינת הגט יחדיו הם מעבירים יחדיו את הערב והלילה בפונדק דרכים. הם מתארים מדוע התגרשו, אולם עדיין מתייחסים זה לזה בחיבה ומונים את המצבים שיכלו למנוע את הגט. ב"גרושתו של הרופא" מדובר על סיפור אהבה לכאורה, שמתדרדר בשל פגישתה של האישה עם אחר, והבעל לא מצליח לעצור את ההדרדרות.

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. הקדמה-תולדות פרושי החלום
3. החלום על פי פרויד
4. תיאורי הסיפורים הנחקרים
א. פנים אחרות
ב. הרופא וגרושתו
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

מקורות:

ברזל ה., ש"י עגנון, מבחר מאמרים על יצירתו, עם עובד, תל- אביב, 1982.
פרויד זינגמונד, ספר החלומות, וינה, 1904.
פרויד זיגמונד, תרבות בלא נחת, הוצאת דביר, 1988.
נריס די, חלומות ופשרם, ת"א, 1990.
על כפות המנעול בתוך: כל סיפורי של ש"י עגנון, כרך שלישי, הוצאת שוקן, תל-אביב, תשכ"ח.
פורום אריך, השפה שנשכחה, ירושלים, 1977.
פיש הראל, "המספר כחולם בכתבי עגנון- עיון השוואתי", בתוך ש"י עגנון בביקורת העברית, סיכומים והערות על יצירתו, כרך א', האוניברסיטה הפתוחה, הוצאת שוקן, ת"א, 1991.
שריבוים דבורה, פשר החלומות ביצירותיו של ש"י עגנון, פפירוס, תל-אביב, 1993.
CLVIN S.HALL, "A COGNITIVE THEORY OF DREAM SYMBOLS", J.OF GENERAL PCYCHOLOGY, 1953 (VOL 48).
LEWIN ISAAC, "THE PSYCOLOGICAL THEORY OF DREAMS IN THE BIBLE", J. OF. PSYCHOLOGY AND JUDAISM, 72, 1983.
RALPPH K.SCHWITZGEBEL, CHANGING HUMAN BEHAVIOR, HARVARD 1974.
VINCENT CRAPANZANO, "SAINT,JNUN,AND DREAMS",PSYCHIATRY,VOL 38, MAY 1975.

תגים:

ספרות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תפיסת החלומות אצל ש"י עגנון עפ"י פירושיו של פרויד", סמינריון אודות "תפיסת החלומות אצל ש"י עגנון עפ"י פירושיו של פרויד" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.