היישום אינו מחובר לאינטרנט

חלומות במקרא

עבודה מס' 020068

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת יחס היהדות והפסיכולוגיה אל החלום עפ"י מחקרים שנערכו בנושא, תוך התייחסות לפרשנים מסורתיים וחלומות מפורסמים בתנ"ך.

6,902 מילים ,9 מקורות ,1992

תקציר העבודה:

מאז ומעולם היה החלום לחידה בעיני האדם. חיזיון דימיוני זה נראה בעיניו כתופעה מוזרה שמחוץ לגדר הטבע והשפעתה על חייו היתה מרובה ביותר. באור זה ראו את החלום כל חכמי קדם, ובתוכם גם אבותינו הקדמונים אשר רבים מחלומותיהם כתובים בתנ"ך והם החלומות העתיקים ביותר, שנשתמרו מימי קדם ועד ימנו. מבין החלומות היפים ביותר אנו זוכרים את חלומותיו של יוסף ואת חלומותיו של פרעה, כאשר עניינם הוא גילוי העתיד. בדומה להם אנו מוצאים אצל גדעון: "צליל לחם שעורים מתהפך" ששמע גדעון במחנה המדיינים מוכיחים לנו עד כמה האמינו בחלומות.
גדולה פי כמה היתה ההשפעה של החלומות שהיו בעיני הקדמונים כהתגלות אלוקית והללו לא נראו אלא ליחידי סגולה. הידוע ביותר הוא חלומו של יעקב "סולם יעקב". גם חזיונותיהם של הנביאים לא היו אלא מראות חלום, אך משקמו נביאי השקר ועל סמך חלומותיהם הטעו את העם הרי שחדלו להאמין לחלומות.
בעקבות אבותינו הלכו גם חכמי התלמוד ונתנו סימנים לחלומות (אשר לוקטו ושובצו בספרו (סידורו) של רבי יעקב מעמדין). אולם אחרים לא ראו בחלום אלא דברים בטלים אשר רק בחלק קטן מהם אפשר למצוא רמז אלוקי כדברי רבי יוחנן "אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים" (מסכת ברכות דף נו'), והיו גם חכמי התלמוד אשר זילזלו בכל ערכו של החלום "חלום אינו מעלה ואינו מוריד" (מסכת גיטין נב').
כיוון שהחלומות בדרך כלל סתומים, הרי לא כל אחד יכול לפרשם והיו פונים בימי קדם לחכמים מובהקים ואחר כך לפותרי חלומות מיוחדים אשר היו אמונים על מלאכה זו. כך פתר יוסף את חלומות פרעה וכך פתר דניאל את חלומותיו של נבוכדנצאר. בימים ההם האמינו בני האדם כי הצפוי להם תלוי בפיתרון כפי שנאמר "כל החלומות הולכים אחר הפה" (מסכת ברכות דף נה').

השפעת החלום על החיים היתה גדולה לא רק אצל היהודים אלא גם אצל חכמי העולם, ובמיוחד גדלה האמונה בימי הביניים החשוכים. בימים אלו הופיעו ספרים אשר נתנו פיתרונות לחלומות על פי מועד חלימתם. ישנם כאלו המנסים להסביר את פתרון וסיבת החלומות על פי פירושים אנתרופולוגיים .

מטרת עבודה זו היא לסקור את יחס היהדות והפסיכולוגיה הכללית אל החלום בצורה תיאורטית על פי המחקרים השונים שנערכו בעניין וכן על פי הכתובים, ולאחר מכן לבדוק מה אומרים הפרשנים המסורתיים על החלומות המפורסמים בתנ"ך מבחינת סוג חלום, מטרתו צורת הצגתו, האם מי שחולם הוא זה שפותר, מי מהם חלומות המשל ומי מהם חלומות ברורים יותר, האם יש בהם אלמנט של פחד וכד'.

ראשי פרקים:
1.מבוא והצגת הנושא
2.הקדמה- מהות החלום בפסיכולוגיה
3.מהות החלום במקרא
4.סקירת חלומות
א.אבימלך
ב.אברהם (ברית בין הבתרים)
ג.יעקב
ד.יוסף
ה.שר המשקים ושר האופים
ו.פרעה
ז.חלום גדעון
ח.חלום שלמה
ט.ירמיהו
י.דניאל (שני חלומות)
5.סיכום
6.ביבליוגרפיה

מקורות:

אופנהיימר אהרון, משיחיות ואכסטולוגיה, מרכז זלמן שז"ר, תשנ"ד.
אנציקלופדיה תלמודית ערכים: הטבת חלום, דברי חלומות.
הרטמן דוד, הרמב"ם הלכה ופילוסופיה, תל-אביב, 1976.
זינגמונד פרוייד, ספר החלומות, ברלין, 1904.
נריס די, חלומות ופשרם, ת"א, 1990.
פרום אריך, השפה שנישכחה, ירושלים 1977.
YORAM BILU, THE OTHER NIGHTMARE, JERUSALEM, 1985.
CLVIN S.HALL, "A COGNITIVE THEORY OF DREAM SYMBOLS",J.OF GENERAL PCYCHOLOGY,1953, VOL 48.
LEWIN ISAAC, "THE PSYCOLOGICAL THEORY OF DREAMS IN THE BIBLE", J. OF. PSYCHOLOGY AND JUDAISM, 72, 1983.

תגים:

יוסף · חיזיון · כתובים · נביאים · חלום · אברהם · תורה · הזיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חלומות במקרא", סמינריון אודות "חלומות במקרא" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.