היישום אינו מחובר לאינטרנט

תפישה על חושית

עבודה מס' 065788

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת התופעה והביקורות המחקריות בתחום

8,312 מילים ,13 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

מרבית הפסיכולוגים מן אקדמיה אינם חושבים שESP היא תופעה קיימת. אולם, מחקר שבדק מעל 1100 פרופסורים בארה"ב מצא כי 55% מקרב מדעי הטבע, 66% מקרב מדעי החברה ו-77% מקרב פרופסורים לאומנות, מדעי חברה, חינוך האמינו כי ESP הינה תופעה מבוססת או לכל הפחות אפשרית. זאת לעומת 34% מקרב נבדקים שהם פסיכולוגים. אחוז דומה של פסיכולוגים טען כי ESP איננו אפשרי כלל, דעה שבוטאה רק בקרב 2% מ 1100 הפרופסורים . באופן אירוני, פסיכולוגים אינם מכירים יותר מאחרים מחקרים אחרונים בתחום ה PSI. מספר רב של מחקרים בפסיכולוגיה, מדווחים גם כתבי העת הפאראפסיכולוגיים, בעוד שמחקרים פאראפסיכולוגיים אינם מצוטטים בכתבי עת פסיכולוגיים. מקורות שניוניים שמדווחים על ניסווים ועדויות מתחום מחקר העל טבעי, עבור אילו שאינם מומחים בתחום פאראפסיכולוגיה, נוטים לאי דיוקים והטיות .
תופעות על טבעיות מעוררות מחלוקת ובכל דיון שנוגע לאירועים פאראנורמליים, מתקיים ויכוח. לאורך מאה שנים, חוקרי על טבעי או פאראפסיכולוגים, כפי שהם נקראים כיום, מנסים להשתמש בשיטות מחקר מדעיות במטרה לחשוף את מסתורי PSI ( PSI - psyche היא האות הראשונה באלפבית היווני והיא משמשת להצביע על כל תופעה על טבעית). התפתחויות אחרונות בתחום הפאראפסיכולוגיה ומדע העצב (neuroscience) אף חשפו רמזים חדשים באשר לדרך בה ESP ושאר היכולות העל - טבעיות מנוהלות במוח.
בחייו של כל אדם, מתקיימים מפעם לפעם אירועים שע"פ Rescher (1991) יכולים להיות מיוחסים ל- "תופעות מבלבלות " , כשהכוונה לאירועים תמוהים או יכולות שאינם מתיישבים עם הידע שלנו ביחס לעולם. הם גם אינם יכולים להיות מוסברים באופן מספק על בסיס פסיכולוגי.
מפתיע הוא שיכולות וחוויות על טבעיות הרבה יותר נפוצות ממה שנהוג לחשוב ומערבות מגוון רחב של חוויות בלתי קשורות זו לזו הכוללות : ביקורי רוחות ( poltergeists), יכולת נבואית( precognition), טלפטיה ((telepathy, חוש שישי Clairvoyance) ) פסיכוקינזיס(PK) ועוד מגוון תופעות לא טבעיות. תופעות של PK, הילינג וסוגי רוחות רפאים
נחשבים לPSI "השלכתי"( projective )כיוון שהן כביכול נוטים לערב איזשהו כוח אנרגטי המונחה באמצעות מוח אנושי ומקיים קשר הידודי עם הסביבה. ESP ונבואה מתייחסים ל- PSI "מקבל " מכיוון שהם מערבים קבלת אינפורמציה ללא סיועה של תקשורת נורמאלית.
המחקר שמתמקד בתופעות על טבעיות מוגבל למדי, מלווה ומונחה לרוב ע"י סדר יום סקפטי.
מטרת עבודתי היא לבחון את העובדות המחקריות בתחום PSI ולנסות להסיק לגביהם לגבי היקף התופעות הפנומולוגיות, כיצד נגרמת תופעה על חושית, מידת איתנותם של ממצאי המחקר בתחום, אילו צורות חוויה על טבעיות נמצאות תחת מטריית PSI ומהם עיקרי הביקורת המופנית כלפי מדע הפאראפסיכולוגיה בכלל וה -PSI בפרט.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2.מסגרת מושגית
מושגים ורעיונות מרכזיים
פאראפסיכולוגיה ותיאוריה (Parapsychology)
עיקרי מגמות בפאראפסיכולוגיה בין המאה ה -14 למאה ה 20
3.מחקרים בתחום
מחקרים בעבר (עפ"י: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3333200,00.html)
המחקר כיום
מבנה ומדידה של אמונה ביכולת על - טבעי
מכניזם של חיזוי עתיד
PSI. 4
מידת חמקמקותו של PSI
מקורות משותפים לpsi ומיסטיקה
ESP. 5 ועדויות פיסיולוגיות
מתאם פיסיולוגי ל-ESP
דומיננטיות חצי האונה הימנית על ביצועי ESP באוטוגנצפלד
6.ביקורת כלפי מתודולוגית המחקר
כשלים מתודולוגיים
7. הטיות אפשריות וכשלים במדידת אמונה בקרב אנשים
יכולת קוגנטיבית כללית
טעויות שיפוט בהבנת הסתברות של מיקרים
תכונה של אנשים למצוא התאמה בין חומרים רחוקים יחסית
נטייה לשגות בפנטזיה
8.סיכום
9. ביבלוגרפיה

קטע מהעבודה:

המונח "תפישה על-חושית (Extra sensory Perception, ESP), מציין מגוון רחב של תופעות שקיומן שנוי במחלוקת, האמורות להתבטא ביכולתם של אנשים בעלי כישורים מיוחדים (ויש הטוענים, שבמידה זו או אחרת של כל בני-האדם) לקבל מידע על העולם שלא באמצעות החושים המוכרים. תקשורת בלתי רגילה (ESP,טלפטיה וכיוב. ) ופעילויות לא רגילות ממרחק (פסיכוקינטיקה PK ) לעיתים נכנסות תחת מטריית המילה PSI . מושג ה- PSI לקוח מהאות באלפבית היווני. פאראפסיכולוגים מייחסים אותה לכל מה שקשור לעל טבעי. זהו מונח כללי נטראלי לזיהוי תקשורת על חושית של אדם עם סביבתו. ניתן לפרק אתPSI לאלמנטים הבאים:

תגים:

מיסטיקה · psi · טלפתיה · טבעי · זנר · פאראפסיכולוגיה · esp · Anomalous · communication · precognition · clairvoyance · Meta-analysis · Steinkamp

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תפישה על חושית", סמינריון אודות "תפישה על חושית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.